2015-06-26, 16:30
Medlem
Hejsan

Jag väntar på ett telefonsamtal från möjligt sommarjobb. Det är inom gjuteri/betong. Jag frågade min jobbcoach om de krävs någon utbildning. Han sa det att man blev upplärd på plats. Hur lång tid kan de ta tills man lär sig grunderna och kan kalla sig "utbildad"? Hur ser det ut egentligen, brukar de ta in folk som är outbildade, men härdade och villiga att arbeta hårt. Arbetet är förlagt i Västsverige, ser ju ut o vara goda chanser till jobb(efter) om jag nu får vara med i sommar och slita lite.

Så här ser det ut enligt AF: http://www.arbetsformedlingen.se/For...502730c1800078

"MYCKET LITEN KONKURRENS"

Mvh Dannexo
Citera
2015-06-26, 18:48
Medlem
CarlXIIs avatar
Mitt första sommarjobb var på skanska väg, utan att jag var utbildad. men jag hade kontakter och mycket tur..
Det tar mer än en sommar innan du kan kalla dig utbildad.
Senast redigerad av CarlXII 2015-06-26 kl. 18:51.
Citera
2015-06-26, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannexo
Hejsan

Jag väntar på ett telefonsamtal från möjligt sommarjobb. Det är inom gjuteri/betong. Jag frågade min jobbcoach om de krävs någon utbildning. Han sa det att man blev upplärd på plats. Hur lång tid kan de ta tills man lär sig grunderna och kan kalla sig "utbildad"? Hur ser det ut egentligen, brukar de ta in folk som är outbildade, men härdade och villiga att arbeta hårt. Arbetet är förlagt i Västsverige, ser ju ut o vara goda chanser till jobb(efter) om jag nu får vara med i sommar och slita lite.

Så här ser det ut enligt AF: http://www.arbetsformedlingen.se/For...502730c1800078

"MYCKET LITEN KONKURRENS"

Mvh Dannexo
När man säger att det finns stort behov i byggbranschen menar man ofta att man söker fullbetalda "färdigutbildade". Ska du börja som lärling eller? Sen att du säger att du är "härdad och villig att arbeta" har du någon erfarenhet från byggbranschen?
Senast redigerad av outerik 2015-06-26 kl. 20:07.
Citera
2015-06-26, 20:10
Medlem
På din fråga om hur lång tid det tar
http://www.byggnads.se/Medlemskap/Fo.../Larlingssteg/
Citera
2015-06-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outerik
När man säger att det finns stort behov i byggbranschen menar man ofta att man söker fullbetalda "färdigutbildade". Ska du börja som lärling eller? Sen att du säger att du är "härdad och villig att arbeta" har du någon erfarenhet från byggbranschen?

jag menar att jag är medveten att det är ett hårt yrke. Sen är jag inte helt hundra på vad det gällde som skrivet. Det låter som de vill ha grovarbetare, dvs ett enkelt yrke som kräver härdad fysik.(har bakgrund inom militären så det är därför jag skrev som jag gjorde, sen får man gärna diskutera den militära bakgrunden, vad vet jag)...

Jag har ingen erfarenhet från byggbranschen, eller utbildning. Min jobbcoach sa att det lärde upp folk på plats, inom gjuteri alltså. Vet ej om de har hand om lärlingar. Hur funkar det egentligen? Jag teknikprogrammet som gymnasieval, är examinerad. Det är ju inget att spinna vidare på antar jag... Förstår inte hur detta ska gå till. Jag är så pass villig att göra vilket tungt jobb som helst eftersom jag kan tänka mig jobba inom gjuteri och gillar att röra på mig.
Citera
2015-06-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannexo
jag menar att jag är medveten att det är ett hårt yrke. Sen är jag inte helt hundra på vad det gällde som skrivet. Det låter som de vill ha grovarbetare, dvs ett enkelt yrke som kräver härdad fysik.(har bakgrund inom militären så det är därför jag skrev som jag gjorde, sen får man gärna diskutera den militära bakgrunden, vad vet jag)...

Jag har ingen erfarenhet från byggbranschen, eller utbildning. Min jobbcoach sa att det lärde upp folk på plats, inom gjuteri alltså. Vet ej om de har hand om lärlingar. Hur funkar det egentligen? Jag teknikprogrammet som gymnasieval, är examinerad. Det är ju inget att spinna vidare på antar jag... Förstår inte hur detta ska gå till. Jag är så pass villig att göra vilket tungt jobb som helst eftersom jag kan tänka mig jobba inom gjuteri och gillar att röra på mig.
Finns inget som heter gjuteri bara betong/armering, man gjuter men det är bara när man häller i betongen, bara så du vet. Sen grovarbetare eller grovis är ett riktigt skitjobb, du gör det som andra inte har tid eller lust att göra, vill det sej lilla kan du åka på att rensa virke.
Men om du nu skulle börja som betonglärling så kommer du börja som vuxenlärling.
Citera
2015-06-27, 10:18
Medlem
Tjena Dannexo. Det finns tre sorters betongarbetare om jag fattat det rätt:

- Yrkesarbetare
- Fabriksarbetare
- Betongelement montörer

och de två första har ett antal underkategorier (gjutare, armerare, formsnickare etc).

Jag tror att sommarjobbet du väntar svar ifrån handlar om fabriksarbetare, dvs du kommer att förtillverka väggar och/eller bärlag av betong efter ritning, med ingjutna el-dosor, plaströr för eldragning, plåtar, ventilationshål, fönster, dörrar mm. För det jobbet behövs sällan utbildning utöver upplärningen på plats, men ofta så är det bra med truck/travers kort, lite enklare svets-vana och kunskap om ritningsläsning. Oftast så jobbar man i par.

Dessa förtillverkade element skickas ut till byggen runt om i landet och monteras ihop på plats av särskilda betongelement-montörer.

Som yrkesarbetare är du ute på byggen och gjuter och armerar på plats. För att bli det så läser du bygg på gymnasiet och väljer betong som inriktning. Efter skolan går du som lärling i ett par år och får slutligen yrkesbevis.
Citera
2016-03-01, 00:58
Medlem
Fick du arbetet Dannexo? och isåfall vad fick du göra? Väldigt nyfiken för sitter även i samma sits just nu
Citera
2016-03-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melkes9406
Fick du arbetet Dannexo? och isåfall vad fick du göra? Väldigt nyfiken för sitter även i samma sits just nu

Dem hörde aldrig av sig, nu utbildar jag mig till anläggningsarbetare, praktiserat på både Skanska och grannkommunen, har en till praktik på gång. Skolan heter Movant, de utbildar betongarbetare, om man nu vill bli det.

Ta kontakt med din arbetsförmedlare snarast. "Jag har funderat och har slagit fast, jag ska in i byggbranschen som betongarbetare".
Citera
2016-03-02, 08:52
Medlem
Är själv utbildad Armerare/Betongarn! Bästa jobbet man kan tänka sig enligt min mening! Jobbar på en av Sveriges största bostadsproducenter!
Citera
2023-04-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongarn84
Är själv utbildad Armerare/Betongarn! Bästa jobbet man kan tänka sig enligt min mening! Jobbar på en av Sveriges största bostadsproducenter!
Jag tänkte fråga dig som betongarbetare om yrket, är de ett slitsamt jobb tar de på kroppen? Är de mycket matematik dålig på matte. Vad skulle du säga är de bästa med yrket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in