2015-06-26, 09:43
Medlem
Danske e-handelsinvesteraren Anders Holch Povlsen blir ny storägare i Sveriges största renodlade matbutik på nätet.

Mathem värderas till 1,25 miljarder kronor.

Det är inte första gången som Mathem tagit in nya ägarpengar. Det har behövts eftersom företaget ännu inte gått med vinst. Däremot växer Mathem så det knakar.

Under 2014 ökade omsättningen med 93 procent till 447 miljoner kronor. Förlusten blev 103 miljoner kronor. Företaget har 700 anställda.

Förlusterna är inget som skrämmer Tomas Kull. Företaget har kontinuerligt tagit in nytt kapital för att kunna växa och klara av sina förluster. Tidigare har cirka 400 miljoner kronor tagits in. Största ägare är numera nordiska riskkapitalbolaget Verdane Capital med 40 procent och H&M:s vd Karl-Johan Persson är också en stor delägare med cirka 10 procent.

Enstaka månader i år har Mathem varit nere på en förlust på 0,5 miljoner kronor.

– En viktig del för att uppnå lönsamhet är storleken. Ju mer vi omsätter, desto närmare plus kommer vi, säger Tomas Kull.

http://www.dn.se/ekonomi/fran-koksbord-till-miljardbolag/

Ägarbild:
Verdane Capital VII cirka 40 procent

Anders Holch Povlsen cirka 20 procent

Tomas och Karolin Kull cirka 15 procent

Hennes & Mauritz VD Karl-Johan Persson cirka 10 procent
.............................................

Någon som är duktig på att analysera mathem och deras framtid på marknaden?

Är det mathem som har den största potentialen av alla som säljer mat på nätet och levererar hem till kunderna?

Har mathem kanske förbisset något i sin kamp om marknaden?

Är det något ytterligare de måste göra nu framöver för att på sikt överleva och vad i så fall?
Citera
2015-06-26, 09:52
Medlem
Puffpinglans avatar
Vi har Mat.se, vad jag förstår är det bättre på alla sätt. Men Mathem är det som de flesta känner till, jag tror de var före, men jag är inte säker på att de är bättre. De har höga avgifter för att leverera mat och försöker tvinga en att köpa färdiga matkassar (gratis leverans om man "prenumererar"), vilket är jättebra om man är exakt fyra personer men inte annars.

På Mat.se har de inga leverenskostnader och man kan köp färdiga kassar om man vill men de försöker inte tvinga en att prenumerera vilket många inte kan för de är inte fyra personer, vi t.ex. är två och då är det inte så bra. Så jag tror mer på dem.

Men jag tror alla såna företag kommer att gå jättebra så länge det är zigenare i alla mataffärer, folk vill inte gå dit om de inte måste och bli trakasserade och se dem snatta, det är inte kul att gå dit längre. Så det är väl en fråga om politikerna kommer att göra något, de verkar inte vilja men de kanske blir tvungna till slut.

Jag skulle nog sälja alla aktier i Ica (om de har aktier) för dels vill folk hellre köpa på nätet och dels kommer de bli tvungna att lägga på priset av allt som zigenarna snattar.
Citera
2015-06-26, 11:33
Medlem
MatHem levererar inom större delen av Stockholm, Uppsala, Göteborg, Borås, Malmö, Lund och Helsingborg. Har 100 frys/kylbilar.
Leveranskostnaden varierar från 0 kr.
Leveranser för beställningar över 1500 kr är kostnadsfria.
Handlar du varor för under 500 kr tillkommer expeditionsavgift på 95 kr utöver leveranskostnaden.
Leveranskort = fria leveranser för ett fast pris. Finns för 1kr/3 månader.

Mat.se
leverar i Stockholm och Göteborg.
Leveransen betalar du inget för, den ingår i priset. Gränsen för minsta köp är 500 kr.
Mat.se lanserades på webben i juli 2012 och har snabbt vuxit till den ledande aktören i Göteborg med en uppskattad marknadsandel på ca 70 procent.
Bolaget omsatte 13,8 MSEK under 2012 och 57 MSEK under 2013.

För övrigt handlar det om att synas/höras via radio/tv/tidningar och övertyga varför du ska handla mat via nätet och få den levererad till dörren. Sverige är stort och det finns potential att växa men det krävs stora investeringar.
Citera
2015-06-26, 12:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Detta är tjänster som jättarna ICA och Coop börjat kopiera så smått. Just att konkurrera om de drar igång på allvar lär väl bli ganska svårt.
Citera
2015-06-26, 15:16
Medlem
Mathem.se: Vecka 16 drar vi i gång i Västerås.
"Till en början kommer leveranserna till västeråsare att ske från Stockholm."
http://vlt.se/pengarjobb/1.2919566-matjatte-pa-natet-satsar-pa-vasteras?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Det var i april det.

Vem vet mathem kanske köper upp mat.se. Det brukar ju gå till så i affärsvärlden.
Citera
2016-02-12, 10:06
Medlem
Griskissens avatar
Mathem har förändrats till det sämre sedan slutet av 2015 när man verkar ha slagit in på en helt ny väg. Numera vill man ha betalt för sina leveranser alternativt måste man som kund binda upp sig för en hel dag för att få leverans för 1 kr. En jätteförsämring.

Nästa stora försämring är att Mathem har börjat koppla sina erbjudanden till krav på att handla för minst 700-800 och nyligen för att få köpa prästost med rabatt var minsta ordersumma 1000 kr!

Före jul gick Mathem ut med ett utskick där det stod att nu fick man skynda sig om man ville ha leverans, för de hade många stora beställningar. Som kund är man alltså på nåder numera.

Jag har varit kund hos Mathem enda sedan de började. Då skämde de bort en hela tiden och man kände att man var värdefull som kund. Numera är det tvärtom och man ska i princip veta hut för att få handla, särskilt om man beställer för mindre än 800 kr.

Naturligtvis har jag blivit kund hos Mat.se i stället. Det ångrar jag inte en sekund! De är omtänksamma och serviceminded, bra priser och långa, fina bäst-före-datum. (Mathem kunde leverera varor som nästan var utgångna och det hände inte bara en gång!) Framför allt är alla välkomna att handla, vilket man inte upplever på Mathem numera.

Så vad jag antar händer nu är att Mathem i rasande fart tappar kunder medan Mat.se skrattar hela vägen till banken.
Citera
2016-02-13, 14:10
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Vad jag förstår anställer Mathem många olika människor, en del som vanligtvis brukar anställas av Samhall. Antagligen för att dom är billigare.
Citera
2026-04-21, 14:46
Avstängd
Uppdaterad: 6 augusti 2025, 09:40
Publicerad: 6 augusti 2025, 09:02
https://www.di.se/digital/mathem-lamnar-rekonstruktionen-siktar-pa-lonsamhet-2027/

Citat:
Mathem lämnar rekonstruktionen – siktar på lönsamhet 2027

Citat:
Den digitala matbutiken Mathem har tagit sig ur sin företagsrekonstruktion. Detta efter att Stockholms tingsrätts beslut från den 10 juli vunnit laga kraft, uppger bolaget i ett pressmeddelande.

Herregud vad mycket strul det är med mathem. Senast jag läste lite så skulle de gå med vinst 2026...

Har varit kund länge nu.
Citera
2026-04-21, 21:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Företagande och företagsekonomi --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto