• 2
  • 3
2005-10-17, 14:02
Medlem
Realizts avatar
Det påstås ju att skickliga croupierer kan sikta mot en del av hjulet när de kastar i väg kulan. (Är det en myt?) Om croupiern i det här fallet tränade på detta så skulle det betydligt öka sannolikheten. Men det skulle förmodligen fortfarande vara mycket liten med praktiska mått, för det måste ju vara en väldigt svår konst eftersom kulan ju oftast (alltid?) hoppar till rätt ordentligt!
Citera
2005-10-17, 14:06
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Var det någon som lirade på nr 26 efter tredje/fjärde gången?

Om det var någon som lirade på den första gången så, insatsen ligger kvar. Visserligen inte ett 100%igt svar på frågan men ändå..
Citera
2005-10-17, 14:45
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Lika sannolikt som denna ordningsföljd:

svart 4
röd 34
röd 12
svart 11
svart 31

och alla andra ordningsföljder också.

Ja givetvis, men man kan ändå tänka lite mer på problemet. Talserien 55555 är speciell för att vi människor direkt reagerar när vi ser den. På samma sett reagerar vi på följande serier

11111
12345
9 10 11 12 13
2 3 5 7 11
osv

Men vi reagerar antagligen inte lika starkt på

1 4 5 6 20
2 9 1 13 33
1 2 23 17 30

Om vi alltså ställer den inte helt väldefinerade frågan

'Vad är sannolikheten då vi väljer 5 tal slumpmässigt att vi får en talserie som de flesta människor anser är speciell?'

eller

'Vad är sannolikheten då vi väljer 5 tal slumpmässigt att vi får en talserie som en vanlig matematiskt obegåvad människa direkt observerar ett mönster i?'

då blir sannolikheten för detta antagligen ganska låg (men givetvis mycket högre än 1/37^5 eftersom det finns många 'speciella' talserier).

Det finns till exempel 9 st talserier med talen 1-3. Av dessa skulle jag säga att

111
222
333
123
321

är speciella och alltså är över 50 % av talserierna speciella. I fallet med 37 tal och fem tal i serien tycker jag att serier med bara ett tal, alla stegar, stegar med konstant avstånd mellan elementen som inte går 'varvet runt' samt bakvända stegar. Givetvis finns det fler man kunde ta men man får väl ge dem en vikt som är relaterad till hur speciella de är. Antalet speciella serier blir då kanske (jag har räknat lite slarvigt)

37+2*37+2*(32+28+24+20 +16+ 12 +8 +4) ~ 10^(-6)

vilket alltså skulle vara ganska osannolikt.

Detta resonmang är dock ganska vanskligt eftersom trådstartaren antagligen inte ställde dessa frågor till sig själv innan han såg sekvensen och därför gäller inte riktigt argumentet.

Vad tycker ni? Kan man syssla med sån här 'meta-sannolikhet' eller leder efteranalys bara till dumheter? Jag börjar själv få lite ont i huvudet...
Citera
2005-10-17, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Vad tycker ni? Kan man syssla med sån här 'meta-sannolikhet' eller leder efteranalys bara till dumheter? Jag börjar själv få lite ont i huvudet...

Jag tycker att det var ett underhållande och bra inlägg
Citera
2005-10-17, 16:17
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Om det var någon som lirade på den första gången så, insatsen ligger kvar. Visserligen inte ett 100%igt svar på frågan men ändå..

Vad menar du med insatsen ligger kvar? Det är ju inte säkert att den som vann på nummer 26 första gången satsar igen på samma nummer.
Citera
2005-10-17, 16:38
Medlem
god mats avatar
Det är klart att det är anmärkningsvärt. Hur många kulor rullas på en kväll? Om man rullar 1000 per kväl, varje kväll, inträffar en serie på 5 lika en gång var femte år.

Ja, precis som varje unik serie på fyra nummer. Men, som sagt, eftersom människor reagerar starkast på serier med samma nummer (vilka också är typiska för ett dåligt konstruerat rouletthjul), är de anmärkningsvärda. Nästan, bara nästan, så jag tvivlar på uppgiften. Men inte lika otroligt som när nån här hävdade att de sett rött 30 gånger i rad eller liknande.
Citera
2005-10-17, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Vad menar du med insatsen ligger kvar? Det är ju inte säkert att den som vann på nummer 26 första gången satsar igen på samma nummer.

När croupieren betalar ut en ev vinst på ett nummerbet så skjuter han till dig markerna som du vinner och låter din marker på det nummer som vann ligga kvar.
Citera
2005-10-18, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alex_kidd
När croupieren betalar ut en ev vinst på ett nummerbet så skjuter han till dig markerna som du vinner och låter din marker på det nummer som vann ligga kvar.

Och med det menar du ?

Man kan faktiskt ta dom markerna som han lämnar kvar och sluta spela.
Citera
2005-10-18, 12:19
Medlem
Krominafraxbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chekius
Det var så banken i monte carlo "sprängdes" fast då var det 5 röd har jag för mig!
Har banken i Monte Carlo sprängts?
Citera
2005-10-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krominafraxbal
Har banken i Monte Carlo sprängts?
http://www.snopes.com/luck/monte.htm
Citera
2005-10-18, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Och med det menar du ?

Klart man kan, men dom som gör det är nog betydligt färre än dom som låter dom ligga kvar...

Sicken grej egentligen, om du hade 26:an första gången, så är ju sannolikheten mkt stor att du låter den ligga kvar, vilket innebär att du fått 750 gånger ursprunglig insats...

där är ju faktiskt en avsevärd skillnad mot t.ex. serien "svart 4 röd 34 röd 12 svart 11 svart 31", eftersom insatsen ju inte blir kvar på samma sätt.

Citera
2005-10-18, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Och med det menar du ?

Självklart får man ändra eller ta bort bettet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in