2015-06-25, 18:16
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ica har 0.5% utanför och 1% inom ica.

American express har ALLTID varit bland de dyraste på marknaden vad jag kunnat se. "Gratis årsavgift" (första året, så att folket skall vaggas in i kortets bekvämlighet).

Riktigt jävla lurig hemsida, efter många om och men hittade jag pdf-filen med de fullständiga villkoren och det var svindyrt så det är ingenting att rekommendera.

2 musklick längst ner på sidan?

Sen har ju de andra korten max gräns på krediten. Det bedöms enskilt på Amex och inget direkt fast gräns.
Senast redigerad av Bokmask 2015-06-25 kl. 18:18.
Citera
2015-06-25, 18:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
2 musklick längst ner på sidan?

Sen har ju de andra korten max gräns på krediten. Det bedöms enskilt på Amex och inget direkt fast gräns.

Gömt längst ner och i en pdf, det är uppenbart mot bakgrund av all deras reklam att deras kunder helst inte skall tänka på saker som kostnader utan istället fokusera på "förmånerna" de erbjuder.

Kort för wanna-be's utan pengar helt enkelt.
Citera
2015-06-25, 18:30
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Gömt längst ner och i en pdf, det är uppenbart mot bakgrund av all deras reklam att deras kunder helst inte skall tänka på saker som kostnader utan istället fokusera på "förmånerna" de erbjuder.

Kort för wanna-be's utan pengar helt enkelt.

Ja det är ju så systemet är uppbyggt. De som har mest kapital lånar mest av alla.
Senast redigerad av Bokmask 2015-06-25 kl. 18:33.
Citera
2015-06-25, 18:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja det är ju så systemet är uppbyggt. De som har mest kapital lånar mest av alla.

Fast de lånar inte, de betalar hela fakturan när den kommer. Kreditkortsbolagen hatar oss som nollar saldot vid månadsskiftet för vi genererar sällan några avgifter eller ränteinkomster till dem.

Däremot har de som har riktigt mycket pengar sällan dyra kort av platinum karaktär med tusentals kronor i årsavgift, de brukar ha de billigare korten på marknaden alternativt vanliga bankkort från storbankerna.
Citera
2015-06-25, 19:02
Medlem
Citat:
Fast de lånar inte, de betalar hela fakturan när den kommer. Kreditkortsbolagen hatar oss som nollar saldot vid månadsskiftet för vi genererar sällan några avgifter eller ränteinkomster till dem.

Exakt, betalar alltid i tid så lånar penagar gratis i 30 till 60 dagar, dessa dagar ligger mina egna pengar och förräntar sig istället
Citera
2015-06-25, 19:07
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:

Däremot har de som har riktigt mycket pengar sällan dyra kort av platinum karaktär med tusentals kronor i årsavgift, de brukar ha de billigare korten på marknaden alternativt vanliga bankkort från storbankerna.

Så vad spelar det för roll om räntan är dyr om man då betalar in i tid varje månad?
Citera
2015-06-25, 19:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Så vad spelar det för roll om räntan är dyr om man då betalar in i tid varje månad?

Noll roll, tur att jag inte nämnt räntan heller.

Det är årsavgiften och framförallt valutaväxlingsavgiften på 2% tillsammans med avgift vid kontantuttag på 4% per uttag som gör kortet svindyrt.

Bättre att ha ett kort med fria uttag och noll i valutaväxlingsavgift allt annat lika eller hur?
Citera
2015-06-25, 19:16
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Noll roll, tur att jag inte nämnt räntan heller.

Det är årsavgiften och framförallt valutaväxlingsavgiften på 2% tillsammans med avgift vid kontantuttag på 4% per uttag som gör kortet svindyrt.

Bättre att ha ett kort med fria uttag och noll i valutaväxlingsavgift allt annat lika eller hur?

Har Ica/santander det? Sällan man handlar med kontanter idag men okaj. Vilket kort har du?
Citera
2015-06-25, 19:17
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneJaernhand
Vad föredrar ni:

1. 50.000kr i buffert på ett nollräntekonto, där du kan komma åt pengarna när du vill.

eller..

2. Investera dessa 50.000kr i fonder och skaffa ett kreditkort med 50.000 i kredit, räntefritt i 60 dagar.
På detta vis jobbar ju dessa pengar på börsen samtidigt som du inte behöver oroa dig om något outförsett händer. Skulle man få en plötslig stor utgift så använder man kreditkortet och har sedan 60 dagar på sig att ta ut pengarna från börsen.

Jag själv har i nuläget alternativ nummer 1, men är lite sugen på nummer 2.

Vad säger ni, för och nackdelar?

Problemet med nummer två är naturligtvis att du riskerar förlora pengar på börsen. Jag hade hellre valt en mer konservativ variant av nr två och petat in pengarna på något av de få kvarvarande kontoformerna som fortfarande ger ränta.
Citera
2015-06-25, 19:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Har Ica/santander det? Sällan man handlar med kontanter idag men okaj. Vilket kort har du?

Jepp, Santander (gamla ge moneybank) kör väl dessutom utan årsavgift tror jag. Själv har jag icas kort som kostar ~320 kr om året men med mina inköp och framförallt onlineköp så blir det billigt ändå.

Ponera en kort utlandssemester utanför eu på 2 veckor där du gör 3 kontantuttag, det innebär hos storbankerna runt 35 kr per uttag i avgift + att de kniper 1.6 - 2.0 % i valutaväxlingsavgift..

Man skall ha uppstickarbankerna, det lönar sig! Tyvärr har forex valutaväxlingsavgift annars så har de ett starkt erbjudande för privatpersoner också.
Citera
2015-06-25, 22:15
Medlem
Ratiospheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneJaernhand
Vad föredrar ni:

1. 50.000kr i buffert på ett nollräntekonto, där du kan komma åt pengarna när du vill.

eller..

2. Investera dessa 50.000kr i fonder och skaffa ett kreditkort med 50.000 i kredit, räntefritt i 60 dagar.
På detta vis jobbar ju dessa pengar på börsen samtidigt som du inte behöver oroa dig om något outförsett händer. Skulle man få en plötslig stor utgift så använder man kreditkortet och har sedan 60 dagar på sig att ta ut pengarna från börsen.

Jag själv har i nuläget alternativ nummer 1, men är lite sugen på nummer 2.

Vad säger ni, för och nackdelar?

Sätt in pengarna på ett sparkonto som ger bra avkastning, sätter du in dom på nollräntekonto får du ju ingenting.
Citera
2015-06-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Problemet med nummer två är naturligtvis att du riskerar förlora pengar på börsen. Jag hade hellre valt en mer konservativ variant av nr två och petat in pengarna på något av de få kvarvarande kontoformerna som fortfarande ger ränta.

Citat:
Ursprungligen postat av Ratiosphere
Sätt in pengarna på ett sparkonto som ger bra avkastning, sätter du in dom på nollräntekonto får du ju ingenting.

Jo men i dagens läge finns det ju knappt några bra sparkonton.
Och de få som finns kräver ju att man binder sparandet i x antal månader/år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in