2005-10-16, 17:23
Medlem
Truxas avatar
Jag tycker att drickssystemet är åt helvete!

Det här är Sverige, och man skall inte behöva "muta" folk som sköter sitt jobb.

Behöva betala någon extra för att dom skall fjäska lite, tycker jag luktar prostitution och u-land.
2005-10-16, 17:26
Medlem
Diplomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundkennel
Jag ger dricks. Service anställda tjänar generellt dåligt och gör det ett bra jobb så ger jag gärna en liten extra slant för att visa mitt uppskattande..
Det var osedvanligt omtänksamt. Nu får jag dåligt samvete...

Hursomhelst har jag fortafarande svårt att förstå varför just servitörer/taxichaffisar ska ha dricks. I så fall borde var och annan yrkeskategori behandlas likadant.

Butiksbiträdet till exempel. Ni vet, hon som flänger runt i butiken, hämtar den ena tröjan efter den andra, ger smakråd och tips på färgkombinationer, men det finns väl ingen kläd-kund som betalar en enda spänn extra utöver beloppet på prislappen, eller?

Allra sjukast är det i barerna där personalen plingar i en klocka när någon ger dricks. Jamen! Är barbesökare så fulla eller korkade att de betalar en tia extra bara för att få höra ett "pling"! Om det åtminstone vore så, att övriga barbesökare kunde se att "oj, nu gav killen i den blå kavajen en femting i drick. Där sitter det inte fast...", men man hör ju bara plinget, vet aldrig vem vid bardisken som var generös.

Min åsikt i ämnet sammanfattas ungefär så här:
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Det här är Sverige, och man skall inte behöva "muta" folk som sköter sitt jobb.
2005-10-16, 17:27
Medlem
carebears avatar
Jag ger i princip alltid dricks på restaurang om servitören varit lite vaken.
Men i baren, gör dricksen verkligen underverk...
Dricksar så mycket att jag numera får ett litet glas sprit bredvid ölen när jag beställer. Dessutom kommer bartendern alltid dit där jag står vid disken, oavsett om massa människor stått där längre än mig. Jag kanske går back rent ekonomiskt på detta, men jag spar mycket tid...
2005-10-16, 17:40
Medlem
Skulle jag vart rikare skulle jag kunnat ge dricks men i nuläget anser jag mig inte ha råd att ge bort pengar oavsett service. Om jag får ovanligt bra service så säger jag det istället och tackar och visar mitt nöjje på det viset!
2005-10-16, 17:56
Jag brukar dricksa om det går undan o man får rätt mat. Men inte om jag väntat 1 timme på maten. Då säger jag istället att jag brukar dricksa men idag var du inte värd det.
2005-10-16, 18:05
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundkennel
Jag ger dricks. Service anställda tjänar generellt dåligt och gör det ett bra jobb så ger jag gärna en liten extra slant för att visa mitt uppskattande..

Samma åsikt som ovanstående.
2005-10-16, 18:09
Medlem
Snövits avatar
Jag ger dricks om jag har fått bra service. Men jag tycker också att systemet är dåligt och borde fasas ut. Som tidiagre har skrivit finns det andra ställen där personalen också gör ett bra service jobb men där är inte dricks kotym. Det är bra mycket bättre om arbetsgivaren ger bonus till anställda som gör ett bra jobb.
2005-10-16, 19:09
Medlem
284366s avatar
Jag ger dricks för att det hör till folkvett.
Det är bara lodisar som inte ger dricks.
2005-10-16, 19:12
Medlem
poko-pekkas avatar
Jag ger då aldrig pengar i dricks. Jag ger bara kramar(när jag fyllnat till, vilket tycks uppskattas trots allt), småprylar..typ poletter till solarier och sånthihi
2005-10-16, 19:14
Medlem
Diplomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 284366
Jag ger dricks för att det hör till folkvett.
Det är bara lodisar som inte ger dricks.
Folkvett? Lodis? Nja...jag vill nog ha bättre argument innan jag luftar lädret.
2005-10-16, 19:39
Medlem
Vardons avatar
Serveringsavgift är ju sedan många år inräknat i notan som så. Alltså är dricks något de kan förtjäna och då dyker jag de ska ha det. Och det är så oerhört varierande. men när nån gör nått extra bra tycker jag. Däremot barer där folk ska plinga i klockan för att man inte tog emot den sista kronan när ölen kostade 39 där VÄGRAR jag konstant efteråt att dricksa.
2005-10-16, 20:03
Moderator
ofays avatar
Bra service= dricks

Jobbade en gång som bartender och dricksen uppskattades
Man sliter och får höra både det ena och det andra, folk blåser stora rökmolm i ansiktet på en och är det stressigt så öser de ut sin ilska över en. Då värmde ett leende och lite dricks

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in