2015-06-24, 09:52
Medlem
Monkey.115.s avatar
Ja, som rubriken lyder.

Befinner mig i utlandet och undrar därför; kommer lönen vara tillgänglig på mitt bankkort fr o m löningen som vanligt?

Skulle underlätta en del om jag fick reda på det i god tid!

Tack på förhand,

(SEB kund)
2015-06-24, 09:54
Medlem
passports avatar
Nej, den kommer ut på konto i det landets bank du besöker.
2015-06-24, 10:02
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Nej, den kommer ut på konto i det landets bank du besöker.

Exakt. Besök asap banken på den utländska orten. Förhoppningsvis är det inte Grekland för då lär pengarna försvinna.
Åk aldrig utomlands över löningsdatum.
2015-06-24, 11:58
Moderator
tobess avatar
Ja, det kommer den givetvis att vara. Varför skulle det inte vara det?

Om du nu inte menar att din lön ska föras över till ett utländskt konto, då kan det ta någon bankdag.
2015-06-24, 12:16
Medlem
Sikkans avatar
Öh..givetvis kommer lönen in på ditt konto som vanligt oavsett var du befinner dig. Din fysiska lokalisering har väl inget med att dina pengar hamnar på ditt vanliga svenska konto?

Såvida du inte har det utbetalt till nån annan, utländsk bank. Då kanske det tar lite längre tid.
2015-06-24, 14:28
Medlem
Lyssna inte på dom andra i tråden.

Så länge ditt bankkort är länkat till ditt bankkonto så kommer allt fungera precis som vanligt.
Spelar ingen roll vart du är.
2015-06-24, 15:49
Medlem
FittJannes avatar
Det dras 80% skatt av din lön när du åker utomlands.
Det är för att ersätta slitaget på landet du åker till.
Bara att googla.
2015-06-24, 15:57
Medlem
När jag är ute i världen över löning så brukar jag lösa det genom att posta mitt bankkort till en bekant på hemmaplan som sedan skickar tillbaka det till mig efter att pengarna är utbetalda! Vart är det du ska resa? Inom EU är postgången relativt snabb, det blir lite jobbigare när man är i t.ex. Asien eller Amerika, men ser man bara till att ha mycket kontanter ute så löser det sig! Är bra om man befinner sig i någorlunda tätbebyggt område också, satt en gång strandad på vischan i Peru i nästan 2 veckor och väntade på att mitt kort skulle komma tillbaka (det slutade visserligen bra och var en relativt intressant upplevelse, men...).

Bäst är så klart, om man har möjlighet, att planera sin resa så att man inte är borta över den 25te. Men jag tolkar TS som att det inte är möjligt i detta fallet?

Hur som haver, hoppas du får en trevlig resa och att du får bättre väder än vi har här på hemmaplan!

S.P.
2015-06-25, 15:29
Medlem
Codens avatar
Om du har SEB så är det en annan rutin som gäller.

Dom samkör löneutbetalningar med passkontrollerna på samtliga flygplatser, hamnar och andra gränskontroller i världen och har du passerat en sådan och bevisligen befinner dig utomlands så betalas ingen lön ut förrän det registreras att du befinner dig i landet igen.

Vem vet INTE detta?
2015-06-25, 15:33
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittJanne
Det dras 80% skatt av din lön när du åker utomlands.
Det är för att ersätta slitaget på landet du åker till.
Bara att googla.

Det beror på vilket land du åker till, Thailand och Spanien till exempel tar bara 50% medans USA tar 88%.

Det bästa är att kolla upp med deras ambassad innan man bokar resan. En till synes billig resa kan bli riktigt kostsam om man inte har huvudet på skaft.
2015-06-25, 16:07
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Alla svenskar har ett chip med en spårningssändare inplanterat under huden bakom örat. Detta sker på BB dagen efter födseln. Invandrare som blir svenska medborgare utsätts för operationen inom några veckor efter att de juridiskt blivit medborgare.

Staten kan med hjälp av detta övervaka samtliga svenskars geografiska position.

Staten säljer denna information till bankerna. Bankerna kan därmed övervaka var kunderna befinner sig i varje ögonblick. Om en svensk råkar befinna sig i utlandet just när en transaktion skall ske till dennes konto, så kommer pengarna istället att överföras till Allmänna arvsfondens konto för representation. Kunden går därmed miste om insättningen.
2015-06-25, 20:38
Medlem
Crossmacks avatar
TS har fått sitt svar, jag låser eftersom det inte sker mer diskussion än så.

Låst //moderator.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in