2015-06-23, 23:07
Medlem
Alltså jag måste verkligen fråga här, har aldrig hört talas om detta. Såg en annons på facebook om en som behöver hundvakt men hon skriver att hunden är skeptisk mot invandrare och när jag frågade vad hon menade med det svarade hon att hunden har blivit skrämd av ett barn som är invandrare. Och det har nu då gjort att hunden är rädd för dem från andra länder, på de man ser det tillägger hon. Såg nu att fler hade kommenterat detta och hon menar att hunden är rädd för människor som är mörkhyade. Alltså är det ens möjligt? Har aldrig hört talas om hundar som då skulle vara rädd för dem? Jag kan ju förstå hundar som är rädd för barn, eller för kvinnor eller män, men invandrare? Kan hundar det? XD
Citera
2015-06-23, 23:12
Medlem
patriot8s avatar
Ja det går. En släktings hund är rädd för negrer.
Citera
2015-06-23, 23:24
Medlem
Min är skeptisk till invandrare. Nu gör inte det något då jag håller med henne samt att de är skeptiska till henne.
Men egentligen är det ganska enkelt.
Lyssna på invandrarna. Titta på dem. När de pratar så hörs de som en megafon o gestikulerar värre än ett vindkraftverk i orkan.
Sist men inte minst så har hundar ett bra luktsinne.
Citera
2015-06-23, 23:25
Medlem
SpaceAlienWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
Ja det går. En släktings hund är rädd för negrer.

Japp, också haft en hund som inte tålde negrer han gjorde utfall mot dem. Annars var han väldigt lugn och ej aggressiv.
Citera
2015-06-23, 23:28
Medlem
AlfaQhards avatar
Hunden vi hade när jag var barn hatade svarta personer och skällde och morra så fort han såg en. Känner flera vars hundar inte tycker om svarta eller araber.
Citera
2015-06-23, 23:38
Medlem
Hundar reagerar på energi och dofter/feromoner. Tyvärr är dem flesta invandrare hundrädda, vilket gör att invandrare släpper ut mer energi av rädsla, detta känner hunden i doft och energi, ett naturligt beteende för hundar är då att skälla. Pågår detta flera gånger blir det en betingad reflex hos hunden "att skälla istället för att lukta först" ungefär som våran "agera först tänk sen"

Detta löser sig genom att invandraren konsekvent är lugn och avslappnad, efter några sekunder då hunden fått sniffa, så försvinner hundens reflex och återgår till det vanliga.

En annan detalj kan vara att hundar ibland har svårare att avläsa mörka människor pga av kroppsrörelse samt annat språk (tonläge)

Jag trodde ni hundägare visste bättre
Senast redigerad av Pedrokaka 2015-06-23 kl. 23:51.
Citera
2015-06-23, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pedrokaka
Hundar reagerar på energi och dofter/feromoner. Tyvärr är dem flesta invandrare hundrädda, vilket gör att invandrare släpper ut mer energi av rädsla, detta känner hunden i doft och energi, ett naturligt beteende för hundar är då att skälla. Pågår detta flera gånger blir det en betingad reflex hos hunden "att skälla istället för att lukta först" ungefär som våran "agera först tänk sen"

Detta löser sig genom att invandraren konsekvent är lugn och avslappnad, efter några sekunder då hunden fått sniffa, så försvinner hundens reflex och återgår till det vanliga.

Jag håller fullständigt med, man kan lätt tro att vissa tror att hundar skulle vara rasistiska utifrån någon sorts underförstådd insikt om att det är utlänningar de ser. Hundar noterar förutom feromoner hur människor ser ut, ser hunden något den inte är van med så reagerar den. Omvänt så kan hundar i andra världsdelar reagera om de får se en kritvit blond människa från europa. Vissa hundar reagerar och skäller misstänksamt mot folk, oavsett hud och hårfärg om de bär på stora saker, tex. väskor eller liknande.
Citera
2015-06-24, 00:25
Medlem
SpaceAlienWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedrokaka

En annan detalj kan vara att hundar ibland har svårare att avläsa mörka människor pga av kroppsrörelse samt annat språk (tonläge)

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag håller fullständigt med, man kan lätt tro att vissa tror att hundar skulle vara rasistiska utifrån någon sorts underförstådd insikt om att det är utlänningar de ser. Hundar noterar förutom feromoner hur människor ser ut, ser hunden något den inte är van med så reagerar den. Omvänt så kan hundar i andra världsdelar reagera om de får se en kritvit blond människa från europa. Vissa hundar reagerar och skäller misstänksamt mot folk, oavsett hud och hårfärg om de bär på stora saker, tex. väskor eller liknande.

Okej, det är ju märkligt. Haft hundar hela mitt liv och har även haft vänner som har varit livrädda för hundar. (Vilka inte var svarta). Nu snackar vi om panikångest-springa-ifrån-hunden-rädsla så fort de såg dem. Handlar inte om att de skulle vara "rasister" de gillade dem inte bara.

Men jag antar att du har mer hundkunskap än jag, familjen har även agerat jourhem för andra hundar så har haft i storleksordningen 100 hundar i perioder. Men såklart ska en person med noll erfarenhet leka kunnig.
Citera
2015-06-24, 00:27
Medlem
Brukar vara hundvakt åt en doberman som är väldigt misstänksam mot människor ju mörkare dom är. Världens gladaste hund vanligtvis som viftar på svansen och vill hälsa på alla man möter, men går stelt förbi och morrar dovt mot vissa av den mörkare skalan.
Citera
2015-06-24, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceAlienWorld
Okej, det är ju märkligt. Haft hundar hela mitt liv och har även haft vänner som har varit livrädda för hundar. (Vilka inte var svarta). Nu snackar vi om panikångest-springa-ifrån-hunden-rädsla så fort de såg dem. Handlar inte om att de skulle vara "rasister" de gillade dem inte bara.

Men jag antar att du har mer hundkunskap än jag, familjen har även agerat jourhem för andra hundar så har haft i storleksordningen 100 hundar i perioder. Men såklart ska en person med noll erfarenhet leka kunnig.

Jag förstår inte det sista du skriver, vet inte om du är sarkastisk mot mig eller någon annan eller mot dig själv? Att din hund reagerade på svarta beror på det vi beskrivit plus att du antagligen omedvetet reagerat fel, eller inte reagerat på hundens reaktion och därmed förstärkt hundens agerande. Man kan lära en hund att skälla eller inte skälla/reagera mot barn, mot cyklar, mot bilar, mot flugor, mot långhåriga, mot lukter ......osv.
Citera
2015-06-24, 00:45
Medlem
Totalt osannorlikt
Citera
2015-06-24, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceAlienWorld

Det är du som har satt en slutsats av situationen för din eller dina 100 hundar, du har bestämt dig för att dina hundar är rädda för mörka. Gå först till dig själv hundförare/matte/husse, vad gör DU som påverkar triggar hunden en fel reaktion. Det kan vara så enkelt som att din puls ökar så fort någon invandrare går förbi dig och din hund, för att DU har tagit slutsatsen att din hund/hundar är rädd för mörka.

Ett annat exempel är när hundägare 1 passerar en annan hundägare 2 varpå hunden nr 1 skäller mycket och hundägare 1 säger "sluta sluta sluta sluta" för hundägare nr 1 betyder det SLUTA och för hunden betyder det "fortsätt fortsätt fortsätt"

Det jag menar att vi ibland tror fel saker, ditt spån
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in