• 1
  • 2
2015-06-23, 12:03
Medlem
Ska bygga en ny dator i veckan och vad jag har förstått så kan jag göra en klon av min gamla laptop hårddisk till den nya jag kommer ha så att jag inte behöver köpa windows. Så jag undrar om det fungerar.
Citera
2015-06-23, 12:19
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rambopappa
Ska bygga en ny dator i veckan och vad jag har förstått så kan jag göra en klon av min gamla laptop hårddisk till den nya jag kommer ha så att jag inte behöver köpa windows. Så jag undrar om det fungerar.

Nej, det kommer inte att fungera, OM inte båda datorerna är exakt lika dana, samma hårdvara osv...
Citera
2015-06-23, 12:31
Medlem
Jaha, tack för hjälpen.
Citera
2015-06-23, 13:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Om skillnaderna inte är allt för stora så går det , själv gick jag ifrån en HP dator till Asus utan problem men du får ett olagligt Os då ditt OEM = laptop Os inte gäller på en annan dator .
Citera
2015-06-24, 22:25
Moderator
Protons avatar
Citat:
Sannolikheten att du stöter på oförklarliga problem om du gör på detta sätt är mycket stor om det som sagt inte är samma hårdvara som sitter i datorn.

Skulle avråda dig från att försöka dig på detta stunt, speciellt om det är datorer från olika tillverkare du ska sätta igång kloningen mellan.
Citera
2015-06-24, 23:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ska bygga en ny dator i veckan och vad jag har förstått så kan jag göra en klon av min gamla laptop hårddisk till den nya jag kommer ha så att jag inte behöver köpa Windows. Så jag undrar om det fungerar.
Windows skulle direkt upptäcka att det inte körs på samma dator och licensen skulle sluta fungera och börja fråga efter giltig aktiveringskod. Den du har på din laptop skulle inte tas emot eftersom den redan är använd på en annan dator. Iallafall om det är ett äkta Windows det handlar om och inte en crackad piratkopia och det är en OEM version vilket dom flesta datorer som köps med Windows förinstallerat har. Dessutom så kommer datorn vara full med felaktiga drivrutiner och inställningar som är anpassade till din laptop så Windows skulle fungera dåligt.
Senast redigerad av Jonas1968 2015-06-24 kl. 23:19.
Citera
2015-07-02, 13:16
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Windows skulle direkt upptäcka att det inte körs på samma dator och licensen skulle sluta fungera och börja fråga efter giltig aktiveringskod. Den du har på din laptop skulle inte tas emot eftersom den redan är använd på en annan dator. Iallafall om det är ett äkta Windows det handlar om och inte en crackad piratkopia och det är en OEM version vilket dom flesta datorer som köps med Windows förinstallerat har. Dessutom så kommer datorn vara full med felaktiga drivrutiner och inställningar som är anpassade till din laptop så Windows skulle fungera dåligt.

Har själv gjort det många gånger och det fungerar perfekt för mig.

Råd till TS:
pröva! och berätta hur det gick, det skadar ju inte sålänge du behåller din laptop hdd intakt
Citera
2015-07-02, 13:55
Medlem
swebarbs avatar
Man klonar aldrig windows när man ska köpa ny dator det kommer inte funka särskilt bra, däremot om du bara ska byta hd till din nuvarande dator om den håller på att gå sönder så är det inga problem har själv gjort ett ett antal gånger utan problem.
Citera
2015-07-02, 16:23
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
Nej, licensen/aktiveringen upphör att vara legitim/giltig.

Jag gissar på att du har gjort detta på ett knäckt Win, och därefter kört knäcket/loadern igen... vilket oftast funkar ypperligt bra.
Citera
2015-07-02, 17:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish

Råd till TS:
pröva! och berätta hur det gick, det skadar ju inte sålänge du behåller din laptop hdd intakt
Även om du lyckas återaktivera licensen eller kör med ett piratat windows så blir det alltid kvar en massa inställningar och drivrutiner som är anpassade för den gamla datorn vilket kan strula långt senare och även med största sannolikhet påverkar prestandan negativt. Det bästa om man skall flytta Windows till en ny dator med annan hårdvara är nog ändå att installera från Windowsskivan.
Citera
2015-07-02, 19:17
Moderator
Falukropps avatar
Är det W7 eller tidigare kan du rent krasst sett flytta en SLP-installation från en laptop till en whitebox, men det är inte helt trivialt, och verkligen inte rekommendabelt.

Du kommer behöva patcha in en SLIC-tabell i det nya moderkortets bios, eller fippla dit någon loader som patchar biosshadowen live vid boot, och när/om du väl lyckats med det kommer du stå där med alla problem det innebär att flytta en windowsinstallation från en dator till en annan.

En sak du bör vara varse om med OEM-licenser är att de bara medger installation på en dator, du får enligt licensen inte flytta installationen. Vidare får du inte installera dem på en dator du byggt själv, som namnet antyder får bara OEM:s som säljer datorer vidare göra det. Du kommer således bryta mot licensvillkoren på flera punkter genom en sådan manöver.

Med det sagt, så kan man ju i alla fall leka med tanken att man patchar in en SLIC 2.1-tabell i biosen på det nya moderkortet (eller flashar en biosimage som någon annan gjort detta med), och installerar motsvarande SLP-version av W7. Värt att nämna är att det inte görs någon skillnad på utgåvorna av W7, du kan alltså utan vidare omsvep installera Ultimate på en dator som är licensierad för en SLP-installation av Starter. Det enda du behöver matcha är tillverkarens SLIC 2.1-tabell och licensfiler.

Har personligen fått erbjudandet om gratisuppdatering till W10 på en maskin med en SLP-installation av W7 Ultimate. Ser inga skäl till varför man inte skulle få den på en ful-SLP-installation enligt ovan. Förmodligen kan man alltså pirata W10 på detta vis när det väl kommer.
Citera
2015-07-04, 21:53
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Nej, licensen/aktiveringen upphör att vara legitim/giltig.

Jag gissar på att du har gjort detta på ett knäckt Win, och därefter kört knäcket/loadern igen... vilket oftast funkar ypperligt bra.

Faktiskt inte, prövat att slänga in en win7 hdd från en dator till en mac pro 1.1 - funkade.
Även från olika bärbara datorer. Aldrig haft några problem med det... men det verkar som att alla andra har det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in