• 1
  • 2
2015-06-23, 12:03
Medlem
Ska bygga en ny dator i veckan och vad jag har frsttt s kan jag gra en klon av min gamla laptop hrddisk till den nya jag kommer ha s att jag inte behver kpa windows. S jag undrar om det fungerar.
Citera
2015-06-23, 12:19
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rambopappa
Ska bygga en ny dator i veckan och vad jag har frsttt s kan jag gra en klon av min gamla laptop hrddisk till den nya jag kommer ha s att jag inte behver kpa windows. S jag undrar om det fungerar.

Nej, det kommer inte att fungera, OM inte bda datorerna r exakt lika dana, samma hrdvara osv...
Citera
2015-06-23, 12:31
Medlem
Jaha, tack fr hjlpen.
Citera
2015-06-23, 13:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Om skillnaderna inte r allt fr stora s gr det , sjlv gick jag ifrn en HP dator till Asus utan problem men du fr ett olagligt Os d ditt OEM = laptop Os inte gller p en annan dator .
Citera
2015-06-24, 22:25
Moderator
Protons avatar
Citat:
Sannolikheten att du stter p ofrklarliga problem om du gr p detta stt r mycket stor om det som sagt inte r samma hrdvara som sitter i datorn.

Skulle avrda dig frn att frska dig p detta stunt, speciellt om det r datorer frn olika tillverkare du ska stta igng kloningen mellan.
Citera
2015-06-24, 23:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ska bygga en ny dator i veckan och vad jag har frsttt s kan jag gra en klon av min gamla laptop hrddisk till den nya jag kommer ha s att jag inte behver kpa Windows. S jag undrar om det fungerar.
Windows skulle direkt upptcka att det inte krs p samma dator och licensen skulle sluta fungera och brja frga efter giltig aktiveringskod. Den du har p din laptop skulle inte tas emot eftersom den redan r anvnd p en annan dator. Iallafall om det r ett kta Windows det handlar om och inte en crackad piratkopia och det r en OEM version vilket dom flesta datorer som kps med Windows frinstallerat har. Dessutom s kommer datorn vara full med felaktiga drivrutiner och instllningar som r anpassade till din laptop s Windows skulle fungera dligt.
Senast redigerad av Jonas1968 2015-06-24 kl. 23:19.
Citera
2015-07-02, 13:16
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Windows skulle direkt upptcka att det inte krs p samma dator och licensen skulle sluta fungera och brja frga efter giltig aktiveringskod. Den du har p din laptop skulle inte tas emot eftersom den redan r anvnd p en annan dator. Iallafall om det r ett kta Windows det handlar om och inte en crackad piratkopia och det r en OEM version vilket dom flesta datorer som kps med Windows frinstallerat har. Dessutom s kommer datorn vara full med felaktiga drivrutiner och instllningar som r anpassade till din laptop s Windows skulle fungera dligt.

Har sjlv gjort det mnga gnger och det fungerar perfekt fr mig.

Rd till TS:
prva! och bertta hur det gick, det skadar ju inte slnge du behller din laptop hdd intakt
Citera
2015-07-02, 13:55
Medlem
swebarbs avatar
Man klonar aldrig windows nr man ska kpa ny dator det kommer inte funka srskilt bra, dremot om du bara ska byta hd till din nuvarande dator om den hller p att g snder s r det inga problem har sjlv gjort ett ett antal gnger utan problem.
Citera
2015-07-02, 16:23
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
Nej, licensen/aktiveringen upphr att vara legitim/giltig.

Jag gissar p att du har gjort detta p ett knckt Win, och drefter krt kncket/loadern igen... vilket oftast funkar ypperligt bra.
Citera
2015-07-02, 17:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish

Rd till TS:
prva! och bertta hur det gick, det skadar ju inte slnge du behller din laptop hdd intakt
ven om du lyckas teraktivera licensen eller kr med ett piratat windows s blir det alltid kvar en massa instllningar och drivrutiner som r anpassade fr den gamla datorn vilket kan strula lngt senare och ven med strsta sannolikhet pverkar prestandan negativt. Det bsta om man skall flytta Windows till en ny dator med annan hrdvara r nog nd att installera frn Windowsskivan.
Citera
2015-07-02, 19:17
Moderator
Falukropps avatar
r det W7 eller tidigare kan du rent krasst sett flytta en SLP-installation frn en laptop till en whitebox, men det r inte helt trivialt, och verkligen inte rekommendabelt.

Du kommer behva patcha in en SLIC-tabell i det nya moderkortets bios, eller fippla dit ngon loader som patchar biosshadowen live vid boot, och nr/om du vl lyckats med det kommer du st dr med alla problem det innebr att flytta en windowsinstallation frn en dator till en annan.

En sak du br vara varse om med OEM-licenser r att de bara medger installation p en dator, du fr enligt licensen inte flytta installationen. Vidare fr du inte installera dem p en dator du byggt sjlv, som namnet antyder fr bara OEM:s som sljer datorer vidare gra det. Du kommer sledes bryta mot licensvillkoren p flera punkter genom en sdan manver.

Med det sagt, s kan man ju i alla fall leka med tanken att man patchar in en SLIC 2.1-tabell i biosen p det nya moderkortet (eller flashar en biosimage som ngon annan gjort detta med), och installerar motsvarande SLP-version av W7. Vrt att nmna r att det inte grs ngon skillnad p utgvorna av W7, du kan allts utan vidare omsvep installera Ultimate p en dator som r licensierad fr en SLP-installation av Starter. Det enda du behver matcha r tillverkarens SLIC 2.1-tabell och licensfiler.

Har personligen ftt erbjudandet om gratisuppdatering till W10 p en maskin med en SLP-installation av W7 Ultimate. Ser inga skl till varfr man inte skulle f den p en ful-SLP-installation enligt ovan. Frmodligen kan man allts pirata W10 p detta vis nr det vl kommer.
Citera
2015-07-04, 21:53
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Nej, licensen/aktiveringen upphr att vara legitim/giltig.

Jag gissar p att du har gjort detta p ett knckt Win, och drefter krt kncket/loadern igen... vilket oftast funkar ypperligt bra.

Faktiskt inte, prvat att slnga in en win7 hdd frn en dator till en mac pro 1.1 - funkade.
ven frn olika brbara datorer. Aldrig haft ngra problem med det... men det verkar som att alla andra har det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in