2005-10-16, 09:56
Medlem
Jag har alltid en kanna vatten framme och fyller på den när jag druckit slut den. Hur länge kan en vattenkanna stå i rumstempratur utan att det är äckligt.
Om man har gammal pizza i kartongen och ställer in den i kylen . hur länge kan man ha den där då innan den är oätlig.
Citera
2005-10-16, 11:29
Medlem
OliTs avatar
Då man oftast inte kyler ned pizzan direkt utan låter den stå ute och svalna bör man inte låta den stå allt för många dagar, 1-2 dar utan större problem skulle jag tro är lämpligt, efter det blir det nog lite tveksamt.
Citera
2005-10-16, 12:55
Medlem
Saltas avatar
Vatten kan nog stå oändligt länge bara du har att lock på den så att inte alla luftburna dammpartiklar lägger sig på ytan och sjunker. Jag har i alla fall inte varit med om att vatten blivit för gammalt eller äckligt.
Citera
2005-10-16, 15:22
Medlem
Aardwarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salta
Vatten kan nog stå oändligt länge bara du har att lock på den så att inte alla luftburna dammpartiklar lägger sig på ytan och sjunker. Jag har i alla fall inte varit med om att vatten blivit för gammalt eller äckligt.
Kan ju mögla, men vet inte hur lång tid det tar ("stort" problem på båtar). Ingen fara hemma antar jag
Citera
2005-10-17, 15:47
Medlem
trewqs avatar
Tycker inte ni att vatten i ett glas blir "bubbligt" alltså fyllt av syre efter bara några timmar? Konstig ochh fadd smak brukar det också ha efter samma tid, tycker jag...
Citera
2005-10-19, 22:44
Medlem
AFTER_BURNERs avatar
I försvarsmakten får vatten stå max i 24h (t.ex i dunkar). Efter det börjar bakterierna "förstöra" vattnet. Kan vara ett riktvärde för er hemma med.
Citera
2005-10-21, 15:36
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AFTER_BURNER
I försvarsmakten får vatten stå max i 24h (t.ex i dunkar). Efter det börjar bakterierna "förstöra" vattnet. Kan vara ett riktvärde för er hemma med.
Det var en intressant upplysning.
Eftersom vårat landställe på en ö i skärgården inte har tillgång till vatten släpar vi dunkar. De blir ju stående ett tag.
Därför ställde jag en liknande fråga i "saker du aldrig vågat fråga om"tråden men fick inget tillfredsställande svar.
Så jag ringde Stockholm vatten. Farbrorn jag pratade med sa: ett par veckor håller sig vatten, om det står mörkt och svalt säkerligen längre.
Citera
2005-10-21, 15:49
Medlem
Millencolins avatar
En i min klass lät det stå typ 1 år i grundskolan, det ända jag kommer ihåg var att det luktade skit haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in