Queer betyder ”konstig” och har använts som skällsord på engelska för homosexuella. Som term
på genusfältet är det dels en teoretisk riktning inom forskning om homosexualitet, dels ett
ifrågasättande av heterosexualitetens ställning i samhälle och kultur.http://www.vr.se/publikationer/sida.jsp?resourceId=702
Tiina Rosenberg föreslås till ny proffesur i Lund.http://sydsvenskan.se/lund/article125727.ece Men kan någon förklara vad skiten har för syfte mer än att försörja ett gäng tokfeminister?Något vetenskapligt värde i "forskningen" har jag svårt att hitta.
Genusforskning behöver ju inte alls ha något med feminism att göra, det är ju bara frågan om könens psykologiska och sociologiska aspekter... Det kan lika gärna handla om att studera skillnaderna på honors och hanars beteenden gentemot varandra hos råttor i labyrinter...
Men visst, det är mest feminister som tenderar att påstå sig ha ensamrätt på forskningen...
Delar arbetsplats med ett par genusforskare - och det är inte alltid deras resultat är ointressanta. Problemet med inriktningen som jag ser det är att den är så ogenerat politisk i sin ansats. Vedertagna vetenskapliga krav åsidodsätts och kritik bemöts med utfrysning (av ett tämligen raffinerat nätverk). Genusforskningen är nog mer ett problem för samhällsvetenskapen än för samhället. Skulle vara intressant om någon ville studera feministiska maktstrukturer ur ett kritiskt genusperspektiv. Men jag antar att hela helvetet kommer frysa till is innan det händer...
Genusforskning är 2000 talets mode.
1990- talet talade man mycket om stratifiering (klassamhälle), numera är detta passé, det är genus som gäller.
Genus innebär att det finns sociala strukturer (istället för biologiska) som skall studeras för att se hur samhället är jämlikt mellan könen.
Har inte mycket med feminism att göra.
Feminismen är så bredd att det täcker olika ideologier och forskningsriktningar.
Det är ganska fustrerande de där med genusforskning. Är det Utrum eller Neutrum de forskar i? För mig veterligen finns det inga andra svenska genus nu förtiden.