2015-06-22, 13:10
Medlem
hej! jag har mitt lönekonto i skandiabanken. bytte dit för några år sen när jag på grund av att jag övertrasserat mitt kort för många gånger förlorade mitt visakort i handelsbanken. nu har skandiabanken på senaste tiden haft stora problem då och då, till exempel senast nu under helgen när det inte gick att varken ta ut pengar eller handla med kortet. det börjar kännas osäkert att inte kunna ha tillgång till sina pengar när man vill. jag tänker nu därför att jag vill öppna ett nytt konto i en annan bank där jag kan ha lite extrapengar, som jag då har ett kort till också. min fråga är möjligtvis lite dum, men blir lite osäker. kan jag öppna ett konto i en bank och ha kort till det när jag inte vill ha min lön där, utan bara några hundralappar som buffert? väldigt lite pengar och kommer sällan använda det alltså. och vilken bank ska jag isåfall välja? vill gärna kunna öppna kontot och ansöka om kort online. gärna så låg avgift för kort som möjligt. vill bara ha ett kort utan kredit (dock hellre visa eller mastercard än maestro). för övrigt har jag inga betalningsanmärkningar eller skuldsaldo hos kronofogden, dock mycket i blancolån. (jag har ett konto kvar i handelsbanken men använder det inte, och fick avslag idag på en ansökan om att få visakort igen. vill därför ha en annan bank och kunna stänga kontot i hb). vill för övrigt inte byta bank för lönekontot, så meckigt med att byta helt. har ni några tips?
Citera
2015-06-22, 13:33
Medlem
forwarders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serenades85
hej! jag har mitt lönekonto i skandiabanken. bytte dit för några år sen när jag på grund av att jag övertrasserat mitt kort för många gånger förlorade mitt visakort i handelsbanken. nu har skandiabanken på senaste tiden haft stora problem då och då, till exempel senast nu under helgen när det inte gick att varken ta ut pengar eller handla med kortet. det börjar kännas osäkert att inte kunna ha tillgång till sina pengar när man vill. jag tänker nu därför att jag vill öppna ett nytt konto i en annan bank där jag kan ha lite extrapengar, som jag då har ett kort till också. min fråga är möjligtvis lite dum, men blir lite osäker. kan jag öppna ett konto i en bank och ha kort till det när jag inte vill ha min lön där, utan bara några hundralappar som buffert? väldigt lite pengar och kommer sällan använda det alltså. och vilken bank ska jag isåfall välja? vill gärna kunna öppna kontot och ansöka om kort online. gärna så låg avgift för kort som möjligt. vill bara ha ett kort utan kredit (dock hellre visa eller mastercard än maestro). för övrigt har jag inga betalningsanmärkningar eller skuldsaldo hos kronofogden, dock mycket i blancolån. (jag har ett konto kvar i handelsbanken men använder det inte, och fick avslag idag på en ansökan om att få visakort igen. vill därför ha en annan bank och kunna stänga kontot i hb). vill för övrigt inte byta bank för lönekontot, så meckigt med att byta helt. har ni några tips?

Klart du kan få ett kort i en annan bank, normalt är det en årsavgift på ett par hundralappar.

Låter dock konstigt att du inte fick ett nytt kort hos SHB, pratar du om ett vanligt kontokort, eller är det ett kreditkort du menar? Man får skilja på äpplen och päron.
Citera
2015-06-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forwarder
Klart du kan få ett kort i en annan bank, normalt är det en årsavgift på ett par hundralappar.

Låter dock konstigt att du inte fick ett nytt kort hos SHB, pratar du om ett vanligt kontokort, eller är det ett kreditkort du menar? Man får skilja på äpplen och päron.

nej jag sökte ett visakort utan kredit rätt säker på att avslaget beror på att jag misskötte kortet/kontot förut.
Citera
2015-06-22, 13:45
Medlem
forwarders avatar
Citat:
nej jag sökte ett visakort utan kredit rätt säker på att avslaget beror på att jag misskötte kortet/kontot förut.

Men hur kan du missköta en kort utan kredit, eller var för första kortet ett kreditkort?

Om det dock inte gick så långt att du fick anmärkning från kronofogden så tror jag ändå det går att lösa genom att du tar ett personligt samtal med ditt lokala SHB kontor och inte tar det genom internettjänsten.
Citera
2015-06-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forwarder
Men hur kan du missköta en kort utan kredit, eller var för första kortet ett kreditkort?

Om det dock inte gick så långt att du fick anmärkning från kronofogden så tror jag ändå det går att lösa genom att du tar ett personligt samtal med ditt lokala SHB kontor och inte tar det genom internettjänsten.

Nix, ingen kredit på det heller. det var internetköp (spelsidor) där köpen preliminärdrogs och sen brukade försvinna någon dag innan det drogs permanent, således uppstod ett hål där pengarna kom tillbaka till kontot och jag spelade upp dom och hamnade sen minus. så så missköter man ett kort utan kredit

jag har ingen lust alls att prata med någon irl, känns alldeles för pinsamt med hur det sett ut på mina konton i den banken genom åren. (spelfri nu dock, men ändå)
Citera
2015-06-22, 19:32
Medlem
skippers avatar
Kolla in bensinbolag, mataffärer etc. De har betydligt förmånligare villkor är storbanken. Norwegian tipsas det om på många ställen, likaså ICA-banken.
Citera
2015-06-22, 20:16
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
vill gärna kunna öppna kontot och ansöka om kort online. gärna så låg avgift för kort som möjligt. vill bara ha ett kort utan kredit (dock hellre visa eller mastercard än maestro).
Kan rekommendera dig Forex Bank där du kan logga in med mobilt bankid och öppna konto, skulle de fråga om du har någon annan bank så säg bara att du avslutat ditt gamla konto så behöver du inte flytta din lön dit.
Har själv banken som extrakonto och deras riktiga VISA är avgiftsfritt, aldrig haft några problem som du nämner under alla år
Citera
2015-06-23, 08:33
Medlem
gniff754s avatar
Santander Consumerbank (fd GE Moneybank) har också gratis kort, ett av dem har ingen kredit utan bygger på att man sätter in pengar i förväg. Dock max 12 gratis kontantuttag per år.
Citera
2023-01-05, 23:25
Medlem
Bumpar tråden.

Med anledning av oroligheterna som finns i dagens samhälle så vill jag ha ett extra bankkonto med lite pengar att ha sidan om. Man hör ju många gånger folk som får sina konton nedstängda osv så vill man ha en slant i ett annat konto ifall något händer så man ändå kan betala sin hyra osv.

Är det enkelt idag att skaffa sig ett konto hos en annan bank utan att få sin lön insatt där osv eller kommer man gå igenom värsta förhören ? Vilken bank ska man ta ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in