• 1
  • 2
2015-06-22, 12:51
Medlem
Realisten73s avatar
Jag skriver och delar med mig av detta för att ventilera mig. Och det behöver inte bli nån "tycka synd" om tråd. Det som har hänt har hänt, och finns inget man kan göra nått åt det. Ville mest höra hur ni resonerar och om ni själva eller känner nån annan som har råkat ut för detta.

Till problemet då. Det har nu gått 2 år sen jag och min fru gifte oss. Och ja, vi är fortfarande lyckligt gifta och har 4 barn. Men nu i efterhand när man tänker tillbaka på bröllopstiden så gör man tyvärr inte det enbart med glädje. Finns nu även tomma luckor som man söker svar på, och även lite sorg.
Planeringen av ett sommarbröllop var i full gång. Inbjudningarna skickades och en festlokal bokades.
100 tals timmar av planering som t.ex menyn, kläder, smink osv.
Ca 5 månader innan bröllopet så berättade jag för min dåvarande bästa vän att jag önskade honom som bestman. Han blev givetvis glad och tackade ja på stående fot. Min fru ordnade med en tärna som skulle vara hennes hjälpreda. Vi tycker själva att vi var ute i god tid. Dagarna gick och jag behövde ej tänka så mycket på resterande planering då min bestman lovat att hålla i det.
Men när det endast var 1 månad kvar till bröllopet och min vän inte hört av sig ännu så ringde jag honom. Inget svar. Gick ej att få tag på honom. Det slutade i alla fall med att jag själv fick ordna allt och göra bröllopshäften där man t.ex skriver något om varje gäst o s v. Sånt man egentligen inte ska göra själv då det ska bli som en överraskning för oss som gifter oss.
Men men, nu blev det så och det gick bra. Inbjudningarna hade givetvis gått ut för ett bra tag sen, men när dagen för osa passerat hade min bestman inte svarat ja eller nej på inbjudan ännu. Jag ringde igen, men gick ej att få tag på honom.

Det slutade som ni kanske förstår med att han varken svarade på inbjudan eller dök upp på bröllopet. I samband med detta så fick jag heller ingen svensexa. Jag fick däremot anstränga mig och slita som ett djur för att få allt att gå ihop. När det var endast ett par dagar kvar så hoppades man fortfarande på att nån skulle komma och överraska med en svensexa. Men igen. Inte ens mina bröder gjorde nått för mig.

Här bjuder man in till bröllop och fest, och sen har min fd bästa vän inte ens mage att svara på inbjudan. Han kom inte på bröllopet och någon bestman fick jag aldrig ha. Givetvis bangade min frus tärna också då hon fick reda på att hon skulle bli tvungen att gå ensam upp för altaret i kyrkan. Så min fru och jag fick gå själva upp för kyrktrappan. Min frus s k tärna dök i alla fall upp på bröllopet med min frus andra tjejkompisar. Men inte heller dom ordnade nått för min fru, så ingen möhippa heller.

På festen efter så kommer nästa chock. En av mina äldsta vänner reser sig upp efter att middagen och tackar för sig. Hans skyller på att hans pappa har vart med om en bilolycka. (Detta var inte sant, fick vi reda på i efterhand) Han kom alltså endast för att dricka och äta gratis, sen drog han.

De andra gästerna gick hem redan efter klockan 22.00 och kvar själva var endast jag och min fru. Våra vänner gick hem dom också. Så där satt vi ensamma kvar med en massa sprit och mat. Vi hade ju hoppats på dans och fest långt in på småtimmarna. Men icke.

Så nu i efterhand när man ser tillbaka på det här så var det så misslyckat det kunde bli. Men det viktigaste av allt var att jag fick min fru. Våran kärlek är det viktigaste och just då var vi lyckliga. Men nu 2 år efter när man smält allt så undrar man fortfarande varför?

Frågorna är många, svaren är få.
Citera
2015-06-22, 12:58
Medlem
Spontant skulle jag säga att ni har väldigt otacksamma vänner som jag, om jag var i er situation, skulle bryta med. Drar man på och har ett så stort bröllop som ni ändå gjorde med, vad det verkar, många inbjudna skulle jag nog säga att det är vanligt att man får en svensexa/möhippa om man har nära vänner.
Citera
2015-06-22, 13:03
Medlem
JokkMokks avatar
Det låter väldigt märkligt som du säkert förstår. Vad hände mellan dig och din bäste vän innan du frågade honom? Det känns inte speciellt normalt att man skulle säga upp kontakten med en människa för att man blir tillförfrågad att vara best man.

Att andra sedan hittar på en sådan sjuk sak som ens farsa skulle varit med om en olycka så kan jag bara komma fram till 2 saker;

1. Eran vänskapskrets är psykopater/sociopater.

2. Ni är ett par tråkiga jävlar.
Citera
2015-06-22, 13:09
Medlem
Måste varit en grymt tråkig fest om polaren ljög ihop en histora för att slippa. Dessutom är väl bröllopsgåvan "betalningen" för att gå på festen? Att säga att han fick gratis mat är lite skevt, förutsatt att han faktiskt dök upp med en ordentlig present.
Och hur vanligt är den ens med svensexor och möhippor? Känns mer som nåt man ser i amerikansk tv.
Citera
2015-06-22, 13:15
Medlem
confused...s avatar
Väldigt tråkigt att höra, ingen förtjänar att få sånt bröllop.

Men ska ändå ge ett helt ärligt svar, må hända brutalt ärligt och kan hända jag har fel eftersom jag inte känner dig, men iaf den uppfattningen jag fick av din trådstart så är du och din fru inte så roliga personer att umgås med, förmodligen är ni lite klumpiga socialt och är den personen i respektive umgängeskrets som folk umgås med mer för att vara snälla än för dom faktiskt gillar det.

Det är vanligt att umgängeskretsar har en sån person som är klumpig socialt och tråkig att umgås med så ingen kommer denne riktigt nära men samtidigt om denna personen är snäll och trevlig känner sig folk dumma om dom utesluter personen.

Kort och gott: Ni är mest troligt socialt klumpiga och tråkiga att umgås med men ni är snälla och trevliga.
Citera
2015-06-22, 13:18
Medlem
Katzyns avatar
Tråkigt att det blev så.

Vad gäller utebliven svensexa känns det ju som att mycket hängde på svinet till bestman. Alla andra som hade kunnat tänkas dra ihop något väntade väl antagligen på att han skulle göra det, och kom antingen på försent att det inte verkade bli något, eller så kanske de trodde att det blev en svensexa som de inte blev bjudna på.

Men jag anser nog att vett och etikett på bröllopsfest är att gästerna inte går förrän brudparet dragit sig tillbaka. Givetvis kan det finnas ursäkter som undantar en från det, men det lär ju inte ha gällt alla era gäster...
Citera
2015-06-22, 13:21
Medlem
forwarders avatar
Spontant kan jag tycka att man kanske ändå skall förklara för bestman vilka förväntningar som finns.

Bestman är inte samma sak som t.ex. toastmaster/-madame.

En toastmaster/-madame är till för att spexa till bröllopet och göra det till er speciella dag, t.ex. ordna med korten som du skrev om.

En bestman är mer ett hedersuppdrag till brudgummens bästa/äldsta vän och har väl egentligen ingen mer funktion än att lämna över ringen till dig som brudgum, dock så brukar som du säger svensexan ligga under dennas ansvar.

Sedan tycker jag naturligtvis att era vänner kunde stanna längre, men om det enbart är middag och ingen styrt upp festen så blir det lätt "släktmiddag" av det hela.

Fick du någon förklaring av bestman i efterhand?
Citera
2015-06-22, 13:24
Moderator
tobess avatar
Svensexor och möhippor kan väl kvitta, även om det kanske är kul så är det bara en festkväll bland andra sist och slutligen.

Däremot kan jag ju lite undra om det inte är något som står helt rätt till här. Vem ordnar ett jättestort bröllop som utmynnar i den situation som du beskriver? Är det så att ni egentligen inte har några nära vänner och bjudit in hela facebook-vän listan som daterar sig tillbaka till såna ni känt i lågstadiet och inte sett på de senaste 10 åren?

Jag kan nämligen inte komma på någon annan anledning. Det, eller att ni är rejält dryga eller på annat sätt har haft ett märkligt bröllop. Om gästerna nu en gång tagit sig dit och det bjuds på såväl mat som dryck så finns det ju ingen egentlig anledning att inte gör en kväll/natt av det, om det inte är för att det är väldigt märklig stämning på stället då.
Citera
2015-06-22, 13:32
Medlem
Shit vilken ångest. Detta är anledningen till att jag själv körde ett "fegt" bröllop utan massa inbjudna och stor fest efteråt. Hade fan inte överlevt ett bröllop där ingen kom. Min fru är säkert lite besviken..

Fick ingen svensexa men hade inte förväntat mig någon heller då vi inte bjöd några vänner.

Kan tycka att det är lite skumt att alla gästerna bara stack senare på kvällen. Vankas det gratis sprit så brukar folk partaja på oavsett situation.
Citera
2015-06-22, 13:40
Bannlyst
Det är det här som gör att jag förmodligen aldrig kommer att få gifta mig. Har inte en enda vän som skulle ställa upp på någon svensexa eller bröllop. Får inte ens ett grattis när jag fyller år, fruktar att min eventuellt framtida partner kommer inse detta och dumpa mig direkt.
Citera
2015-06-22, 13:46
Medlem
McHammereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasifierad-neger
Det är det här som gör att jag förmodligen aldrig kommer att få gifta mig. Har inte en enda vän som skulle ställa upp på någon svensexa eller bröllop. Får inte ens ett grattis när jag fyller år, fruktar att min eventuellt framtida partner kommer inse detta och dumpa mig direkt.

Så ska du inte tänka. Är själv en ensamvarg men har alltid varit framgångsrik med damerna.
Min nuvarande tackade nej till en rektortjänst vid 34-års ålder, så det är inte WT-tjejer jag pratar om.
Finns gott om tjejer som besitter förmågan att uppskatta dig för den DU är och inte vilken typ utav bil du rattar/inte rattar.

Om du verkligen måste gifta dig i framtiden så skippa det klassiska och kör en Vegas-alá-vigd-av-Elvis eller nåt
Senast redigerad av McHammered 2015-06-22 kl. 13:49.
Citera
2015-06-22, 13:48
Medlem
zebraonions avatar
Fasen vad tråkigt!
Har dessa människor isolerat sig från dig? Har de bara låtsats om ingenting efteråt?
Har det funnits folk som är emot det här bröllopet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in