2015-06-21, 11:51
Medlem
Det är en kvinna vid namn Samantha Pearson som hävdar att hon besitter information om hur man kan återställa nedsatt syn, oavsett brytningsfel, översynthet osv. Nu säljer hon den infon.

Här är hemsidan: vision-correct.org

Kan det här vara något?
Citera
2015-06-21, 11:53
Medlem
Man kan ju alltid hoppas..
Citera
2015-06-21, 11:56
Medlem
Nej, vanlig och återkommande scam.
Senast redigerad av lorddesh 2015-06-21 kl. 11:59.
Citera
2015-06-21, 12:03
Medlem
Bullshit finns en del sidor med samma koncept inom håravfall, hur man blir rik etc. allt bara en bluff.
Citera
2015-06-21, 16:25
Medlem
tripzs avatar
Improve Your Eyesight Naturally - Leo Anghart

Är men bok som jag har påbörjat att läsa. Enligt Leo Anghart har han haft glasögon i 20 år och har arbetat bort sitt synfel.

Jag tror att det kan funka att träna bort synfel. Man skall bara komma på hur man tränar musklerna som man använder i ögat.
Citera
2015-06-21, 21:51
Medlem
phantomens avatar
Hej!

Nej det går ej att träna bort synfel. Dvs det som vi klassiskt kallar för "närsynthet/översynthet".
Det går ej eftersom det inte har med de inre ögonmusklerna att göra. Det är ett strukturellt synfel som kort sagt beror på för stark eller för svag optik i förhållande till ögats axellängd. Har alltså INGET att göra med de inre ögonmusklerna. Översynthet (som innebär en för svag optik i förhållande till ögats axellängd) går att tillfälligt kompensera genom att öka brytkraften på linsen (ackommodation). Jag säger tillfälligt då detta beror på översynthetens storlek samt hur stor ackommodations-vidd man har. Denna vidd minskar med åldern då linsen blir mindre elastisk, så till slut kan du ackommodera bäst du vill, om inte linsen är elastisk och kan ändra form så händer NADA.

Så tyvärr. Leo Anghart är en känd skitsnackare. Mycket lite av det han säger stämmer.

Däremot kan man "träna" sig till en förbättring gällande vissa ortoptiska tillstånd (som direkt har att göra med m.ciliaris). Men det är en helt annan femma än det som Leo Anghart påstår.

slut på meddelande.
Citera
2015-06-30, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phantomen
Hej!

Nej det går ej att träna bort synfel. Dvs det som vi klassiskt kallar för "närsynthet/översynthet".
Det går ej eftersom det inte har med de inre ögonmusklerna att göra. Det är ett strukturellt synfel som kort sagt beror på för stark eller för svag optik i förhållande till ögats axellängd. Har alltså INGET att göra med de inre ögonmusklerna. Översynthet (som innebär en för svag optik i förhållande till ögats axellängd) går att tillfälligt kompensera genom att öka brytkraften på linsen (ackommodation). Jag säger tillfälligt då detta beror på översynthetens storlek samt hur stor ackommodations-vidd man har. Denna vidd minskar med åldern då linsen blir mindre elastisk, så till slut kan du ackommodera bäst du vill, om inte linsen är elastisk och kan ändra form så händer NADA.

Så tyvärr. Leo Anghart är en känd skitsnackare. Mycket lite av det han säger stämmer.

Däremot kan man "träna" sig till en förbättring gällande vissa ortoptiska tillstånd (som direkt har att göra med m.ciliaris). Men det är en helt annan femma än det som Leo Anghart påstår.

slut på meddelande.

Tack, bra fakta.
Så om ens lins blir elastisk och kan ändra form, får man potential att öka sin nedsatta syn? Finns det någon chans att ens synfel blir återställt trots alla synfel?
Citera
2015-07-07, 23:10
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erase
Tack, bra fakta.
Så om ens lins blir elastisk och kan ändra form, får man potential att öka sin nedsatta syn? Finns det någon chans att ens synfel blir återställt trots alla synfel?

Nu vet jag inte om jag missförstår dig eller tvärtom. Elasticiteten på ögats lins MINSKAR ju äldre man blir. Man kan inte återfå denna elasticitet. Det är därför äldre behöver läsglasögon.. för att kompensera för den brytkraftsökning som tidigare fixades av linsen. Det jag nu beskriver kallas åldersynthet, och räknas inte som ett traditionellt "synfel" utan är en åldersförändring som "drabbar" alla förr eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in