2015-06-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
VW Lupo 3L TDI har magnesiumfälgar, men den tillverkas ju inte längre...

Edit: Blev lite osäker på detta nu. Får kollas upp.

Jo,Lupo 3L har magnesiumfälgar. Mycket påkostad bil som någon
VW-direktör sa att dom inte skulle upprepa. Tysk teknisk högfärd när
den är som bäst?

Annars hade ju världens mest sålda, Bubblan, både motorblock
och växellådshus tillverkat i någon magnesiumlegering.
Citera
2015-06-21, 20:04
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
BMW gör ett nummer av låg ofjädrad vikt och bra chassi inte helt utan förtjänst eftersom de ofta anses vara de mest körglada standardbilarna på marknaden. Dessutom har de Performance chassi som originaltillbehör som syftar till att få lägre ofjädrad vikt. Men på standardbilar utan varken motor eller nåt vidare chassi eller väghållning är det bortkastade pengar. Det kan väl närmast liknas vid dekaltrim.

Det är nog fler tillverkare än BMW som "gör ett nummer" av låg ofjädrad vikt. Sannolikt har det marginell betydelse för dom flesta standardbilar även om själva principen gäller.
Citera
2015-06-21, 21:23
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Huvudsyftet med borrade skivor är väl inte för att spara vikt utan för att kyla.
Det skulle vara intressant att veta vad viktskillnaden är på en magnesiumlegerad fälg och en med annan lätt aluminiumlegering.

Ur minnet: ren alu har densitet 2700 kg/m^3
ur wikipedia: ren magnesium har densitet 1738 kg/m^3
inte alls någon försumbar skillnad.

Såhär står det också: Rent magnesium är på grund av dåliga hållfasthetsegenskaper inte lämpligt som konstruktionsmaterial. Därför legeras det vanligen med aluminium och lite zink.

Det kan ju vara så att eftersom hållfasthetsegenskaperna är så dåliga att man måste fläska på med godstjocklek att man inte har någon fördel av den låga densiteten hos magnesium.

Alu kan ju också smidas, och inte bara gjutas => högre hållf.
Dessutom går det att härda, med värmebehandling. =>högre hållf.
Ju högre hållf, desto tunnare kan man göra komponenter för en given last.

Dessutom kan man reparera alu. Det går ju att svetsa i det. Det kan man inte i magnesium, eftersom det brinner.

Men jag minns när jag som liten gosse läste motortidningar, att magnesium var jävligt hett på slutet 70-tal, början 80-tal. Ungefär som kolfiber när det kom lite senare. Fast kolfiber är fortfarande ganska hett, medan magnesium verkar ha dött helt.
Citera
2015-06-21, 21:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn

Såhär står det också: Rent magnesium är på grund av dåliga hållfasthetsegenskaper inte lämpligt som konstruktionsmaterial. Därför legeras det vanligen med aluminium och lite zink.

Det kan ju vara så att eftersom hållfasthetsegenskaperna är så dåliga att man måste fläska på med godstjocklek att man inte har någon fördel av den låga densiteten hos magnesium.

Dessutom kan man reparera alu. Det går ju att svetsa i det. Det kan man inte i magnesium, eftersom det brinner.

Men jag minns när jag som liten gosse läste motortidningar, att magnesium var jävligt hett på slutet 70-tal, början 80-tal. Ungefär som kolfiber när det kom lite senare. Fast kolfiber är fortfarande ganska hett, medan magnesium verkar ha dött helt.
Det är väl tveksamt om det gjorts fälgar i ren magnesium, min uppfattning är att det är legerat med aluminium. Frågan är då hur stor mängd magnesium som används till en fälg och om vikten blir så mycket lägre att den motiverar användandet. Sen kan ju tekniken med att smida och härda aluminium utvecklats ganska mycket sedan 70-talet och gjort användande av magnesium överflödigt.
Citera
2015-06-21, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn

Det går att reparera t ex magnesiumfälgar genom att svetsa.

Magnesium används en hel del än idag, men det kanske inte pratas så mycket om det.

Aluminium eller Magnesium används sällan i sina renaste former utan vanligen i någon sorts legering eller annat som gör att det blir bl a starkare. Aluminium finns ju i en drös olika kvalisorter som t ex 7075 Fortal där Fortal är tillverkarens namn om jag minns rätt. Även Magnesium finns i olika kvaliteter.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2015-06-21 kl. 21:58.
Citera
2015-06-21, 21:57
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det går att reparera t ex magnesiumfälgar genom att svetsa.
Gjordes det inte någon bilkaross i magnesium på 30-talet någon gång? Har för mig att jag såg något program om hur de skulle återskapa den bilen och just svetsningen av karossen var lite småpyssligt.
Citera
2015-06-21, 22:01
Medlem
Magnesium.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnesium

http://www.aluminium.nu/index.php/nyheter/351-fogning-av-magnes-iumlegeringar

http://www.evek.se/magnij-i-splavyi.html

http://www.meridian-mag.com/magnesium-die-casting/magnesium-vs-aluminum/

https://cdiichinadirect.wordpress.com/2012/04/04/magnesium-is-called-the-metal-of-the-future-for-a-reason-lillian-wong/
Citera
2015-06-21, 22:56
Avslutad
Sålde nyss 10 st gamla 70-talsfälgar i alu och magnesium.Det var 14" fälgar.Två av fälgarna var av magnesium,det var en väsentligt skillnad i vikt. Man fick känslan av att nästan ramla bakåt när man skulle lyfta upp den lösa magnesiumfälgen. Den andra fälgen med däck orkade jag nästan hålla rakt ut med en arm,det orkade jag inte med alufälgarna. Så det rör sig om kg iallafall. Men sen finns det säkert olika legeringar där som det finns i alufälgar.
Citera
2015-06-22, 02:34
Medlem
Magnesiumlegeringar är i regel betydligt sprödare än aluminiumlegeringar och inget man bör använda utanför racerbanan. Körde bana med OZ magnesiumfälgar på 90-talet och de röntgades regelbundet för att leta sprickor. Skulle kontrolleras efter ett visst antal körtimmar samt om de fått ta emot onormala smällar. Dessutom är de flesta magnesiumlegeringar känsliga mot korrosion, speciellt galvanisk.
Smidda alulegeringar är det vanligaste för högprestandafälgar nu för tiden, de moderna legeringarna är såpass starka att man kan bygga med mindre material än förr i världen, så viktfördelarna med magnesium är sällan värt det extra böket.
Kolfiberbanor med alucentrum används också i vissa applikationer!
Citera
2015-06-23, 14:34
Medlem
Aluminium brinner också ganska bra om man väl lyckas få fjutt på det!
Magnesium må hända vara lite mer lättantändligt än aluminium dock. Det har gjorts en del prototyper med magnesiumkarosser också, men dom är tydligen extremt svårarbetade och oxiderar väldigt lätt om man inte är försiktig...
Citera
2015-06-23, 17:54
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag har aldrig sett aluminium brinna men däremot har jag sett resterna av en bil med aluminiumkaross efter en garagebrand. Den var i princip borta. Hela skiten hade smält ner till en hög på marken.
Citera
2015-06-23, 19:10
Moderator
Har inte heller sett aluminium brinna, då har jag ändå eldat på det med gassvets som håller ca 5 x aluminiums smälttemperatur. Det smälter helt enkelt bara, förångas om det blir tillräckligt varmt.

Magnesium däremot brinner bra, särskilt tillsammans med vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in