Jag och tjejen kommer flytta hem till Sverige 2017 och alla besparingar fram till dess kommer gå till kontantinsatsen (vi har en del cash redan men de betraktar vi som pensionspengar). Jag och tjejen räknar med att lägga 1 Mkr i insats, vilken alltså kommer byggas upp tillsammans under primärt 2015 och 2016. Det kommer motsvara 15% av vårt förväntade bostadsköp. Vi är förstagångsköpare och är sena sådana då vi är i tidiga 30-årsåldern.
Det känns faktiskt som sämsta tänkbara timing att köpa 2017-2018:
- jag tror priserna kommer fortsätta upp 2015-2018
- jag tror priserna kommer stabliseras typ 2018 vilket innebär att vi går miste om värdeökning under våra första x år som ägare
- jag tror börsen kommer gå ner 2015-2017 vilket gör det risky för oss - vi kan förlora en massa pengar, eller få en relativt låg avkastning så länge vi inte är smartare än börsen under dessa år vilket jag tror är mkt svårt
- jag tror amortingskravet kommer kicka in 2016-2017 vilket innebär högre påfrestning på likviditeten än om vi hade köpt tidigare
- vi är sena på det och har gått miste om 10 års bostadskarriär
Alla dessa faktorer till trots så tror jag vi kommer köpa. Vi vill rota oss, bilda familj etc.
Diskussionsunderlaget:
Om du ska eller skulle köpa 2017-2018 för första gången, och sparar ihop kontantinsatsen successivt fram till dess, hur skulle du då placera kontantinsatsen? Det är ju en ganska skakig omgivning, och pengar som man behöver på ganska kort tid.
Tackar ödmjukast för alla typer av funderingar, åsikter eller infallsvinklar.
Senast redigerad av krokofilen 2015-06-20 kl. 18:07.