2015-06-20, 18:04
Medlem
Jag och tjejen kommer flytta hem till Sverige 2017 och alla besparingar fram till dess kommer gå till kontantinsatsen (vi har en del cash redan men de betraktar vi som pensionspengar). Jag och tjejen räknar med att lägga 1 Mkr i insats, vilken alltså kommer byggas upp tillsammans under primärt 2015 och 2016. Det kommer motsvara 15% av vårt förväntade bostadsköp. Vi är förstagångsköpare och är sena sådana då vi är i tidiga 30-årsåldern.

Det känns faktiskt som sämsta tänkbara timing att köpa 2017-2018:
- jag tror priserna kommer fortsätta upp 2015-2018
- jag tror priserna kommer stabliseras typ 2018 vilket innebär att vi går miste om värdeökning under våra första x år som ägare
- jag tror börsen kommer gå ner 2015-2017 vilket gör det risky för oss - vi kan förlora en massa pengar, eller få en relativt låg avkastning så länge vi inte är smartare än börsen under dessa år vilket jag tror är mkt svårt
- jag tror amortingskravet kommer kicka in 2016-2017 vilket innebär högre påfrestning på likviditeten än om vi hade köpt tidigare
- vi är sena på det och har gått miste om 10 års bostadskarriär

Alla dessa faktorer till trots så tror jag vi kommer köpa. Vi vill rota oss, bilda familj etc.

Diskussionsunderlaget:
Om du ska eller skulle köpa 2017-2018 för första gången, och sparar ihop kontantinsatsen successivt fram till dess, hur skulle du då placera kontantinsatsen? Det är ju en ganska skakig omgivning, och pengar som man behöver på ganska kort tid.

Tackar ödmjukast för alla typer av funderingar, åsikter eller infallsvinklar.
Senast redigerad av krokofilen 2015-06-20 kl. 18:07.
Citera
2015-06-20, 18:10
Medlem
Goldwaters avatar
Håller mig ganska likvid och med defensivt sparande just nu. Enbart c:a 1/4-del i aktiefonder. 1/4-del räntefonder och 2/4 likvid. Det sistnämnda är väldigt mycket förstås, men jag har inte lust att gå in på börsen i högre utsträckning just nu. Fortsätter nog likvid, då jag inte ser att uppåtsidan är särskilt lockande för tillfället (de kommande 1-3 åren).
Citera
2015-06-20, 19:00
Medlem
starbounds avatar
Om är börs/sparintresserad och då menar jag att du är inne på depån varje dag så kan du ha kanske 30 % hedge och räntefonder och resten sparkonto med insättningsgaranti.

Om du inte är inne på depån varje dag så ska du ha 100 % sparkonto med insättningsgaranti. Tex Hoist eller Santander.

Börsen har gått starkt sedan 2009, vilket gör att risken för ras är stor. Det är hål i huvudet att placera i aktier med så kort placeringshorisont.
Senast redigerad av starbound 2015-06-20 kl. 19:17.
Citera
2015-06-22, 10:38
Medlem
Men en sådan kort sparhorisont så skulle jag undvika aktiemarknaden. Det känns som att riskerna är för stora då ni snart behöver pengarna. Skulle ni kunna tänka er spara ytterligare ett par år om ni gör fel placeringar? För mig hade det inte varit värt att riskera att kapitalet sjunker. Vad har ni för erfarenhet inom börsvälden? Jag skulle satsa på räntekonton, möjligtvis inte enbart där insättningsgarantin finns, tex Akelius.
Citera
2015-06-29, 13:08
Medlem

Vi är i en liknande sits och låter insatspengarna stå i likvider och Spiltan Räntefond där du får 2-3% om året. Du ska inte äventyra pengar alls som du ska använda inom något år eller två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in