Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 19:36
  #1
Medlem
Snabb fråga: vad betyder ordet "oecumenia"? Har läst ordet flera gånger nu i en engelsk översättning av den franske filosofen Emmanuel Levinas verk Totality and Infinity (Totalité et Infini: essai sur l'extériorité). Hittar ingenting alls när jag söker på nätet. Är det ett engelskt ord? ett franskt översättaren struntat i att översätta? Ordet används exempelvis i detta stycke:

"For the intimacy of recollection to be able to be produced in the oecumenia of being the presence of the Other must not only be revealed in the face which breaks through its own plastic image, but must be revealed, simultaneously with this presence, in its withdrawal and its absence." (s. 155)

Väldigt tacksam för svar här.
__________________
Senast redigerad av Caesare 2015-06-19 kl. 19:40.
Citera
2015-06-19, 23:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Snabb fråga: vad betyder ordet "oecumenia"? Har läst ordet flera gånger nu i en engelsk översättning av den franske filosofen Emmanuel Levinas verk Totality and Infinity (Totalité et Infini: essai sur l'extériorité). Hittar ingenting alls när jag söker på nätet. Är det ett engelskt ord? ett franskt översättaren struntat i att översätta? Ordet används exempelvis i detta stycke:

"For the intimacy of recollection to be able to be produced in the oecumenia of being the presence of the Other must not only be revealed in the face which breaks through its own plastic image, but must be revealed, simultaneously with this presence, in its withdrawal and its absence." (s. 155)

Väldigt tacksam för svar här.

Här kan du läsa lite:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ecumene
" In present usage, it is used as the noun form of "ecumenical" and describes the Christian Church as a unified whole or the unified modern world civilization."

Levinas kan givetvis använda ordet i en annan betydelse (franska intellektuella har ju vana att göra det)... så jag vet inte hur mycket det där hjälpte dig.

En svensk länk också:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekumenik

Edit: jag vet ärligt talat inte om det verkligen var det ordet du sökte.

Levinas kanske använder ordet i sin ursprungliga mening?
"ecumene was an ancient Greek term for the known world, the inhabited world, or the habitable world"
__________________
Senast redigerad av Fiskarkungen 2015-06-19 kl. 23:40.
Citera
2015-06-20, 17:47
  #3
Moderator
Hamilkars avatar
Filosofisk facktermsfråga lååångt utanför språkforumets kompetens.

Språk --> Filosofi
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback