2015-06-20, 16:11
Medlem
MustelaPutoriuss avatar
Det muslimska paradiset går ju som bekant ut på att knulla skiten ur oskulder dygnet runt. Vikingarna i Valhalla smörjer kråset med Särimner och super och ägnar sig åt krigslekar.

Vad gör man i den kristna himlen? Har man genitalier? Får man ägna sig åt sexuella aktiviteter? Gör man överhuvudtaget något annat än spelar harpa och sjunger i en kör?
Citera
2015-06-20, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustelaPutorius
Det muslimska paradiset går ju som bekant ut på att knulla skiten ur oskulder dygnet runt. Vikingarna i Valhalla smörjer kråset med Särimner och super och ägnar sig åt krigslekar.

Vad gör man i den kristna himlen? Har man genitalier? Får man ägna sig åt sexuella aktiviteter? Gör man överhuvudtaget något annat än spelar harpa och sjunger i en kör?

man ser över de levande, blir änglar / skyddsänglar till människorna.
Citera
2015-06-20, 16:16
Medlem
SpaceAlienWorlds avatar
Man runkar och spelar harpa.
Citera
2015-06-20, 16:25
Medlem
MustelaPutoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
man ser över de levande, blir änglar / skyddsänglar till människorna.

Men vad gör man sen när det inte finns några levande kvar? När alla är antingen i Helvetet eller Himlen?
Citera
2015-06-20, 16:35
Medlem
Uplands avatar
Kristendomen, där asketism tycks vara ett slags ideal, framhåller nog till skillnad från muhammedanerna att det är en välsignelse och lättnad att höja sig ovanför de primala drifterna.

Man är nog tillfreds med att vara fri från tvingande behov och sola sig i Guds nåd i paradiset.
Citera
2015-06-20, 16:53
Medlem
yggdrazils avatar
Det brukar väl heta att man tillber Gud i dennes närvaro. Som jag förstår det liknar det i praktiken mer en konstant extas, kanske liknande herointillstånd, extrapolerat till perfektion och utan avtrubbning. Poängen är väl att det man får ut av att slåss eller ha sex får man total, istället för den mängd man själv kan tillgodogöra sig i andra "himlar".
Citera
2015-06-20, 17:17
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Det brukar väl heta att man tillber Gud i dennes närvaro. Som jag förstår det liknar det i praktiken mer en konstant extas, kanske liknande herointillstånd, extrapolerat till perfektion och utan avtrubbning. Poängen är väl att det man får ut av att slåss eller ha sex får man total, istället för den mängd man själv kan tillgodogöra sig i andra "himlar".

Var i bibeln står det om det här?
Citera
2015-06-20, 17:56
Medlem
MustelaPutoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz

"'Att vara vid mig är som att injicera heroin.' Så säger Herren, HERREN." (5Mos 25:43)

"Och han satt vid lärjungarna och talte: "Jag är vägen till Fadern, och när man väl är framme är det som fick man ett rejält rus!" (Luk 14:5)

Skämt åsido: Jag skulle också vilja se lite källor.
Citera
2015-06-20, 18:19
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Vem sa något om Bibeln? Folk tror ju massor av saker utöver den. Idéerna är, som många andra, från Thomas av Aquinas (Summa Contra Gentiles och Summa Theologica om du vill läsa) som stod för merparten av grundgörat i västerländsk kristen teologi.

Att kristendomen skulle vara en otvetydig perfekt kopia av bibeln och att bibeln är den enda relevanta referensen skulle vara skrattretande. Massor av tolkningar och interpretationer av otaliga teologer har spelat in i kristendomens utveckling.

Borde kanske nämna att det naturligtvis finns massor av varianter på det jag nämnt, och för den delen folk som tror helt andra saker. Det jag nämnt är i linje med det jag hört oftast.

Edit: Heroinliknelsen är naturligtvis inte saxat ur Thomas av Aquinas, utan det är baserat på vad jag vet om heroin och dess roll i hjärnans uppfattning av lycka (även om mina kunskaper i ämnet är begränsade).
Senast redigerad av yggdrazil 2015-06-20 kl. 18:44.
Citera
2015-06-20, 19:09
Medlem
Gud kommer nog att be de syndfria människorna i himmelriket att göra samma sak som han bad Adam och Eva om innan de blev syndiga. På en ny jord med en ny himmel.

Gud sade: "Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss. De skall råda över fiskarna i havet och över fåglarna under himlen, över boskapsdjuren och över hela jorden och över alla kräldjur som rör sig på jorden." Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: "Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden! Lägg den under er och råd över fiskarna i havet, över fåglarna under himlen och över alla djur som rör sig på jorden!" Och Gud sade: "Se, jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frukt som har frö. Detta skall ni ha till föda. Men åt alla djur på jorden, åt alla fåglar under himlen och åt allt som krälar på jorden, åt allt som har liv ger jag alla gröna örter till föda." Och det skedde så. Gud såg på allt som han hade gjort, och se, det var mycket gott. Och det blev afton och det blev morgon. Det var den sjätte dagen. -- 1 Mos 1:26-31
Citera
2015-06-23, 13:20
Moderator
Sun Rulers avatar
Förtydligade rubriken. /mod
Citera
2015-06-23, 23:41
Medlem
Jag har för mig att Thomas Aquinas ansåg att de frälsta själarna får nöjet att ständigt se på hur de evigt förtappade plågas i helvetet... därav blir deras fröjd över tillvaron i Guds himmel mycket större!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in