• 1
  • 2
2015-06-23, 11:27
Medlem
DennisOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Om den överhuvudtaget är vägregistrerad så är det för 1 eller 0 passagerare. Antagligen kombination av hastighet och fylla, en majoritet av olyckorna är på grund av fylla. Bedömer man inte hastigheten korrekt och vrider lite för mycket på styret i en kurva så tappar man lätt kontrollen eller välter direkt.

Precis.

Skulle inte förvåna mig om man vill förbjuda fyrhjulingar snart. Tyvärr är det ju så att enligt forskning och statistik dom som skadar sig och omkommer, antingen fylla eller att man brukar fordonet på ett icke lagligt eller tillåtet sätt. Och vad ska man göra år det. Bäst är väl att förbjuda fyrhjulingar att köras på allmän väg om man är under 18år.

För inte tala om hur många som INTE använder hjälm, har sett flera här i trakten som kör runt på det viset, oftast är det folk som är under 18år och använder det som någon form av leksak, visst dom har inte lika kraftiga motorer som stora, vägdugliga sådana som vuxna kör men det är ju minst lika farligt att köra in i ett träd i 50km/h som det är att köra av vägen i hög fart med en bil.

Tråkigt att någon omkom, en del saker kan man aldrig dra lärdom av för man gör bara misstaget en gång sedan är det "game over". Tråkigt.

Någon som vet om det var fylla, eller bara yngre förmågor som klantade sig och det bidrog till det tragiska ?
Citera
2015-06-23, 11:42
Medlem
Hur många dör inte av fyrhjulingar såhär på senaste tiden? Måste ju vara minst ett dussin.
Citera
2015-06-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Precis.

Skulle inte förvåna mig om man vill förbjuda fyrhjulingar snart. Tyvärr är det ju så att enligt forskning och statistik dom som skadar sig och omkommer, antingen fylla eller att man brukar fordonet på ett icke lagligt eller tillåtet sätt. Och vad ska man göra år det. Bäst är väl att förbjuda fyrhjulingar att köras på allmän väg om man är under 18år.

För inte tala om hur många som INTE använder hjälm, har sett flera här i trakten som kör runt på det viset, oftast är det folk som är under 18år och använder det som någon form av leksak, visst dom har inte lika kraftiga motorer som stora, vägdugliga sådana som vuxna kör men det är ju minst lika farligt att köra in i ett träd i 50km/h som det är att köra av vägen i hög fart med en bil.

Tråkigt att någon omkom, en del saker kan man aldrig dra lärdom av för man gör bara misstaget en gång sedan är det "game over". Tråkigt.

Någon som vet om det var fylla, eller bara yngre förmågor som klantade sig och det bidrog till det tragiska ?
Jag har sett exakt samma sak, folk som skiter i hjälmen. Dock inga tonåringar, utan vuxna män! Rekordet var ett mongo som körde runt i en hage med sin dotter som inte kunde vara äldre än 3, ingen hade hjälm...
Citera
2015-06-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckMorris
Jag har en fyrhjuling som är vägreggad och godkänd för 2 pers. Däremot så finns det inga som är godkända för 3 personer.
Var ju det jag sa, antingen 1 eller 0 passagerare. Passagerare + förare = 2.

Citat:
Precis.

Trafikverket har redan gjort en utredning om att förbjuda fyrhjulingar på väg men dom insåg ju ganska snabbt att olyckorna oftast beror på att folk kör på fyllan eller är minderåriga/olämpliga förare.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...-fyrhjulingar/
Citat:
Sex av 10 som dödas i olyckor med fyrhjulingar är påverkade av alkohol och en hög andel av de som skadas är barn under 15 år.

http://www.trafikverket.se/contentas...uling_2013.pdf
Citat:
Dödsfall på väg Källa: Trafikverkets djupstudier av
omkomna på väg: 42 omkomna 2001–2012

7 av 10 av fordonen som var inblandade i
dödsolyckor var terränghjulingar.

Mer än 6 av 10 förarare i dödsolyckor med
fyrhjuling var alkoholpåverkade.

Medelvärdet för alkoholhalten bland de alko
-
holpåverkade var ca 2,0 promille.

Huvudskador står för mer än hälften av de
dödliga skadorna.

7 av 10 omkom i en olycka där fyrhjulingen
välte.

Minst 1 av 3 omkomna har fått fordonet över
sig någon gång under olycksförloppet.

Minst 1 av 5 omkomna återfanns under
fordonet.

Fyrhjulingar är inte farligare än motorcyklar när folk bär skyddsutrustning och kan hantera fordonet. Problemet är lantisar som tar ut sina 500kg terränghjulingar på vägen, åker för fort, tappar kontrollen och blir krossade under dom.
Citera
2015-06-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ogmatte
Har utmanat conny på en knivduell nu man mot man tills nån av oss dör. Så nu får vi se om conny vågar sig ur sin källare. Han har hela mitt namn och adress och hoppas han svarar mig med sitt riktiga namn och adress. Detta kan bli intressant!

Tack för mig

Jag ska faktiskt förbi Värnamotrakten i sommar så det är ju inte en omöjlighet att svänga förbi.

Som jag skrev i mitt svar till dig är du annars varmt välkommen till stockholm i sommar och jag träffar dig gärna.

Inga som helst problem.
Citera
2015-06-24, 17:16
Medlem
DennisOlofs avatar
Olepeter, jo precis.

Visst får folk köra utan hjälm, precis som många kanske gör på cykel, men då måste man ju ta det lugnt och vara extra försiktig. Det är ju olämpligt att köra utan hjälm om man är ute i trafiken, precis som jag ogillar att cykla i trafiken och föredrar cykelbanor eller där det är lite trafik. Det är ju trots allt farligt och betydligt mer trafik numera. För inte tala om alla som kör vårdslöst, pratar i mobilen, har dålig uppsikt och massa andra problem.

Myztico, så sant, jag blev arg när dom ville förbjuda fordonet men en forskningsrapport eller vad det nu var, påvisade just de problem som finns på snöskoter. Folk över lag som skadar sig, eller förolyckas. Antingen är det på fyllan eller dom helt enkelt kör vårdslöst och inte respekterar fordonet. Men det är ju precis samma problem med motorcyklar. Man kan inte utbilda bort dumhet, omdömeslöshet, eller rent ut sagt idioti. Man kan bara hoppas att oskyldiga inte dras med när andra drabbas av olyckor och problem.

Däremot stödjer jag någon form av förarbevis (trots att man har körkort), för t.ex. trike, fyrhjuling, snöskoter osv. Eftersom folk tydligen behöver någon form av basutbildning (risker, lite träning) och få prova på olika saker så att dom bevisligen vet vad dom gör på vägen. Å andra sidan kanske det rent statistiskt är ett ganska litet problem, och behövs det ju inte.

Det är ju tråkigt när folk förolyckas, en hel del olyckor är så onödiga. Däremot förstår jag om det händer grejer när folk är på fyllan (eller droger).

Jag vill också köra fyrhjuling och motorcykel men vågar inte, det är för farligt helt enkelt. Funderar istället på att skaffa äldre "kult" moped och köra runt på sommartid. Mopeder från 70 och 80 talet. Jag vågar inte köra motorcykel ute i trafiken, finns för många dårar där ute och jag vill inte bli påkörd.
Citera
2015-06-24, 17:51
Medlem
ogmattes avatar
Citat:
Olepeter, jo precis.

Visst får folk köra utan hjälm, precis som många kanske gör på cykel, men då måste man ju ta det lugnt och vara extra försiktig. Det är ju olämpligt att köra utan hjälm om man är ute i trafiken, precis som jag ogillar att cykla i trafiken och föredrar cykelbanor eller där det är lite trafik. Det är ju trots allt farligt och betydligt mer trafik numera. För inte tala om alla som kör vårdslöst, pratar i mobilen, har dålig uppsikt och massa andra problem.

Myztico, så sant, jag blev arg när dom ville förbjuda fordonet men en forskningsrapport eller vad det nu var, påvisade just de problem som finns på snöskoter. Folk över lag som skadar sig, eller förolyckas. Antingen är det på fyllan eller dom helt enkelt kör vårdslöst och inte respekterar fordonet. Men det är ju precis samma problem med motorcyklar. Man kan inte utbilda bort dumhet, omdömeslöshet, eller rent ut sagt idioti. Man kan bara hoppas att oskyldiga inte dras med när andra drabbas av olyckor och problem.

Däremot stödjer jag någon form av förarbevis (trots att man har körkort), för t.ex. trike, fyrhjuling, snöskoter osv. Eftersom folk tydligen behöver någon form av basutbildning (risker, lite träning) och få prova på olika saker så att dom bevisligen vet vad dom gör på vägen. Å andra sidan kanske det rent statistiskt är ett ganska litet problem, och behövs det ju inte.

Det är ju tråkigt när folk förolyckas, en hel del olyckor är så onödiga. Däremot förstår jag om det händer grejer när folk är på fyllan (eller droger).

Jag vill också köra fyrhjuling och motorcykel men vågar inte, det är för farligt helt enkelt. Funderar istället på att skaffa äldre "kult" moped och köra runt på sommartid. Mopeder från 70 och 80 talet. Jag vågar inte köra motorcykel ute i trafiken, finns för många dårar där ute och jag vill inte bli påkörd.

Jag håller med dig till 100 procent i det jag har fetmarkerat.
Själv har jag en https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_Raptor_660
Och en skogs maskin på 800cc. Och man måste ju ha enorm respekt för fordonen med mycket kraft i och som du skrev skulle det krävas speciella kurser i hur man hanterar det korrekt och dom vanligaste olycks riskerna med just de fordonet. Kanske är bättre försäkringsbolagen inför vissa sådana kurser. Dom hade ju vunnit mest på det hela. Och givetvis att folk inte dör som i tex olyckan i Gällaryd kanske inte hade hänt om den som körde denna gång hade rätt kunskaper om fordonet.

Tack för mig
Citera
2015-06-25, 04:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hur många dör inte av fyrhjulingar såhär på senaste tiden? Måste ju vara minst ett dussin.

Ja visst är det så, men eftersom det inte är ett genomsnitt av befolkningen som drabbas så behöver ju inte alls vara en förlust för samhället.
Citera
2015-06-25, 10:53
Medlem
JustBecauses avatar
Det senaste jag hört är att det var Mia som körde. Vet inte sanningshalten i uttalandet dock.

Värt att tillägga är hennes bror, som ligger på avgiftning / rehab. Kan inte vara direkt lättare nu
Citera
2015-06-26, 22:31
Medlem
GvD371s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Det senaste jag hört är att det var Mia som körde. Vet inte sanningshalten i uttalandet dock.

Värt att tillägga är hennes bror, som ligger på avgiftning / rehab. Kan inte vara direkt lättare nu

Vad heter brodern?
Citera
2015-06-27, 02:38
Medlem
systems avatar
Citat:
Jag tror inte att någon speciell förarutbildning är nödvändig, och jag vill heller inte se någon sådan.

De som inte fattar att fyrhjulingar inte är leksaker kommer heller inte fatta det efter eventuell utbildning. De är helt enkelt för dumma i sina huvuden.

Vi som har fyr- eller sexhjulingar och använder dem för vad de är avsedda, ja vi har länge undrat vad fan som händer bakom rubrikerna. Vi har varken tid eller lust att ta nya certifikat/bevis för att idioter tar våra redskap som leksaker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in