Att SD kommer att landa mellan minst 20-25 % av rösterna tar jag för ganska givet. Övriga partier har svaga ledare, krackelerande samarbeten och ett tydligt gemensamt ansvar(
vi är 87 %). Konsekvenserna i samhället hade inte kunnat döljas i Nordkorea. (M) skulle inte agera i panik om de inte var oroliga. Det är snarast så att SD kan kosta på sig att ta ut svängarna utan att riskera att förlora speciellt mycket, för lämmeltåget har inte gått tillbaka till M eller S och de flesta lär aldrig göra det. Samtidigt måste man i någon utsträckning brösta upp sig om man vill åstadkomma någonting, inklusive att bli passivt stödparti till M. Hur "mjuka" SD än vill vara kommer man aldrig att kunna förvänta sig konsensus. Om SD gör något kommer man att skapa dissonans och det är något man måste vänja sig vid. Till slut skapar man en organisation där alla bara kan sitta stilla i båten.
Jag tillhör SD-kritikerna, men oavsett mina ideologiska synpunkter finns det så många öppna dörrar SD inte sparkar in. Varför trycker man inte mer på "svenska medborgare"(kan göras hur PK som helst för den som vill) och kampanjar mot "omsorgen" om "papperslösa"? Här kommer etablissemanget att behöva vika ner sig. Varför inte göra allmänheten medveten om att det var SD som tvingade fram detta erkännande? Samma sak med alla former av särbehandling av migranter framför övriga - det finns inga argument varför en "nyanländ" ska gå före i bostadskön eller betala 50 kr för tandvård. Vill man vara PK kan man säkert hitta någon sedan länge anländ syrian som blivit nobbad hyresrätten till förmån för en nykommen syrier. Eller myndigheter som struntar i lagen och gör godtyckliga överväganden efter värdegrunden - land skall med lag byggas!
"Men det skulle skrämma bort väljare!" SD orsakade för bövelen en regeringskris! Ser ni det kollapsande stödet under hösten -14?
http://privat.bahnhof.se/wb492673//1%20Alla%20glidande.gif
Nej, inte jag heller. Hitlerhälsningar eller total passivitet är en falsk dikotomi. SD har en enorm potential i det väljarnas syn på invandring, lag och ordning, försvar, normer etc i mycket sammanfaller med partiets. Men då måste man visa att man menar någonting med orden.