• 1
  • 2
2015-06-18, 11:22
Medlem
Ingen aning om mitt problem är ett hårdvaru- eller mjukvarurelaterat problem. Eller om det är något virus. Men jag är desperat. Behöver skriva klart några grejer idag!! Och datorn är konstig och helt obrukbar

Slog på datorn som vanligt. Men hemskärmen startar inte ordentligt. Datorn flippar mellan hemskärmen och en blå skärm (tror det är samma blåa färg som på låsskärmen) varannan sekund. Det känns som om datorn inte hinner starta ordentligt innan startprocessen bryts. Och så slår den över i den blåa skärmen några sekunder och sedan tillbaks till hemskärmen och börjar starta om tills processen bryts. Och så håller det på utan avbrott.

Det går i princip inte starta några program/appar. Man hinner inte innan hemskärmen byts ut och startprocessen dras igång igen.

Har startat aktivitetshanteraren. Under processer ser man att det bara flippar runt galet. Samma sak under fliken information.

Helt desperat. Absolut sämsta dagen i världshistorien för datorn att paja!!

Är det någon som vet vad som hänt med min dator? Och hur man åtgärdar det snabbt?

Tacksam för svar!!
Senast redigerad av Turbohaler666 2015-06-18 kl. 11:30.
Citera
2015-06-18, 11:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
För att förtydliga så är "hemskärmen" = helskärm - d.v.s bildskärmens skrivbordsyta?

Kontrollerat kablarna mellan datorn av något märke och modell som dock inte framgå till denna hemskärm?
Citera
2015-06-18, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
För att förtydliga så är "hemskärmen" = helskärm - d.v.s bildskärmens skrivbordsyta?

Kontrollerat kablarna mellan datorn av något märke och modell som dock inte framgå till denna hemskärm?

Okej, tack.

Hårdvarurelaterat då eller?

Det är en bärbar dator. Lenovo M30. Går det ens att kolla kablarna på en bärbar?

Edit:
Vilka kablar kan det röra sig om?
Citera
2015-06-18, 11:51
Medlem
Vad ska jag göra med datorn? Kan den fixas på nån verkstad? Hur hittar jag en bra sådan?

Har sjukt viktiga filer på min dator
Citera
2015-06-18, 11:51
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Okej, tack.

Hårdvarurelaterat då eller?

Det är en bärbar dator. Lenovo M30. Går det ens att kolla kablarna på en bärbar?

Edit:
Vilka kablar kan det röra sig om?

Visst kan man göra det, men det är inget jag rekommenderar om du inte är händig och har tålamod. Hämta hem drivrutinen till grafikkortet. Du bör finna detta på tillverkarens hemsida. Testa sedan med att klicka in under felsäkert läge och avinstallerar drivrutinen som avser till grafikkortet. Rensar bort kvarlämnade filer med te.x CCleaner. Startar sedan om datorn och installerar nu drivrutinen.
Citera
2015-06-18, 11:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Vad ska jag göra med datorn? Kan den fixas på nån verkstad? Hur hittar jag en bra sådan?

Har sjukt viktiga filer på min dator

Du kan såklart rädda dina filer med att monterar bort HDD och använda en HDD-docka som ett exempel.
Citera
2015-06-18, 12:45
Medlem
Citat:
Du kan såklart rädda dina filer med att monterar bort HDD och använda en HDD-docka som ett exempel.

Är det lätt att misslyckas och sabba hela hdd:n eller hela datorn?
Citera
2015-06-18, 12:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Är det lätt att misslyckas och sabba hela hdd:n eller hela datorn?

Att monterar ur HDD är det inga problem. Är datorn något nyare så bör du har en garanti.
Citera
2015-06-18, 13:38
Medlem
Citat:
Att monterar ur HDD är det inga problem. Är datorn något nyare så bör du har en garanti.

Pratade precis med lenovo support. De skulle hämta datorn och reparera den.

Jag är orolig för alla viktiga filer på datorn. Jag sa att de skulle låta bli att reparera datorn och skicka tillbaks den om reparationen skulle förstöra mina viktiga filer. Han lovade. Men kan man lita på det? Kan man lita på att snubbarna som lagar datorn verkligen meddelas om det och bryr sig om det?

Kollade på en sån där hdd-docka på nätet. Vore det smart att försöka rädda filerna med en sån innan de hämtar datorn?
Citera
2015-06-18, 13:43
Medlem
Citat:

Det verkar ju finnas hdd-dockningsstationer som kopplas genom usb-porten.

Hur använder man en sån?? Fy fan. Ska jag sitta med det här nu i midsommarhelgen istället för att supa
Citera
2015-06-18, 14:18
Medlem
Köp en docka, plocka ur hårddisken och gör en kopia på den. Tar inte alls lång tid och du slipper oroa dig för att dom återställer den vid servicen.
Citera
2015-06-18, 14:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Det verkar ju finnas hdd-dockningsstationer som kopplas genom usb-porten.

Hur använder man en sån?? Fy fan. Ska jag sitta med det här nu i midsommarhelgen istället för att supa

Har du butiken Kjell & Co i staden så har dom där olika alternativ på dockningsstationer. En hyfsad docka kostar några hundralappar.

Själva jobbet efteråt ta inte så lång tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in