Citat:
Ursprungligen postat av
Lemony88
Kan man brja med att upplysa att jag personligen inte delade Hitlers synpunkter gllande mnniskovrde osv.
Till frgan! Adolf Hitler styrde Tyskland med jrnhand, men var han verkligen personen bakom den ekonomiska lyftning som rddade Tyskland ur ekonomisk kollaps? Var han hjrnan bakom det militra, strategierna?
Nej, han var inte hjrnan bakom Tysklands "ekonomiska terhmtning" - en terhmtning som f.. var smre n den som pgick runt om i hela Europa, eftersom att all produktionskning kanaliserades in i krigsindustrin. Det tyska folket hade det materiellt sett smre 1938 n vad de hade haft det 1928. I vilket fall var Hjalmar Schacht den person som gjorde mest fr tysk ekonomi till dess att han fick sparken 1937.
Hitler var inte heller hjrnan bakom de militra strategierna; de militra teorierna som utvecklades under mellankrigsren stod yrkesmilitrerna fr, och det var ven dessa som planerade de framgngsrika flttgen som utspelade sig under krigets frsta r. Hitler var dock hjrnan bakom de flesta katastrofala strategier och militra operationer som tillmpades och utkmpades i krigets senare skede.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lemony88
Sg en dokumentr igr om Operation Barbarossa. Hitler delade upp styrkan i 3 enheter. Den ena gick mot stalingrad av moraliska skl, Ena gick mot oljeflten och Kiev omrdet och sista gick mot Moskva av segerskl kan man sga. Men nr den enhet som gick mot kiev och oljeflten nedanfr s valde hitler att strunta i lta armn som var s nra att dom sg stadens kyrktorn glimma anfalla moskva och istllet rycka ut mot kiev.
Jag tror att dr gick hela kriget under fr tysklands del. Har dom tagit moskva s tror jag inte ryssarna har haft s mycket mer i kriget att gra.
Nr tyskarna stod utanfr Moskva hade de redan ervrat Kiev.
Mlet fr alla tre armgrupper var att tillintetgra den ryska armn vster om Dneprfloden; drefter var det tnk att de skulle rycka fram utan att mta motstnd och ockupera allt vster om Volgafloden.
Citat:
Ursprungligen postat av
rotfrukt
Frsvarsavtalet med Polen framkom efter att Storbritannien redan gtt ur en verenskommelse(Mnchenverenskommelsen). Varfr skulle de inte kunna bryta ett till?
Precis min pong. Hitler ville undvika bombningarna men blev tillslut vertalad. Samma sak hnde i Dunkerque. Dr Hitler lter Storbritannien genomfra operation Dynamo fr att han fortfarande tror p fred. Istllet heter det idag att "Hitler gjorde ett misstag och vntade p frstrkning".
Tyskland hade ju sjlvt redan brutit mot Mnchenfrdraget tv gnger vid det tillfllet.
Att Hitler tillt Storbritannien att dra sig tillbaka frn kontinenten var en propagandafrklaring ex post facto; det var generalerna som tog beslutet att gra halt, eftersom att den tyska armns position vid det tillfllet var vldigt prekr (eller, den hade varit det om de allierade hade haft reserver sderut, vilket de inte hade, men det visste ju inte tyskarna om). Hitler hade inget med det att gra.