2005-10-15, 16:49
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto:erotic
Jahadu, det är ett faktum att svenska företag redan idag belönar icke-rökare, sossepräktigt trams eller ej.
Tycker fortfarande det är prinicipiellt fel, men du kan kanske beskriva hur detta är utformat?

I debatten framhålls ibland att rökares självvalda extrapauser snor mellan 1/2 ända upp till 1 timma om dagen från arbetstiden. Givetvis helt fel det också, lämpligen betecknat som olovlig frånvaro från arbetet. Löneavdrag, varning etc, rökare skall givetvis göra rätt för sig, betald tid är inte lika med rökning.
Citera
2005-10-15, 16:56
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Tycker fortfarande det är prinicipiellt fel, men du kan kanske beskriva hur detta är utformat?
Den som inte röker får lite extra i lönekuvertet varje månad.
Citera
2005-10-15, 17:37
Medlem
CharlieRs avatar
Löjligt. Ska människor som äter för mycket godis och dylikt få lägre lön då också? Småäter man under arbetstid så kräver ju det lite tid. Hela idén är idiotisk i min mening. För det första har rökare rätt att ta en paus, men denna paus har alla rätt att ta.
Däremot anser jag att man mycket väl kan förbjuda rökning under arbetstid, för arbetsmiljöns skull.
Citera
2005-10-15, 18:00
Medlem
swecows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto:erotic
Den som inte röker får lite extra i lönekuvertet varje månad.

Så man ska få belöning för att man gör sitt jobb?
(Vilket man iofs ska kunna få men inte på kriteriet att man inte slösar bort en 30-60 min/dag på att röka).

alt. så var detta ett invecklat sätt att säga att du tycker (precis som jag) att det är rätt att man får löneavdrag om man röker på arbetstid.
Citera
2005-10-15, 18:06
Medlem
284366s avatar
Inte ens jag som ex-rökare, häslofascist och tobakshatare i största allmänhet tycker att detta är en bra idé.

Om man nu som arbetsgivare tycker att ens rökande personal tar för många raster så får man väl sätta upp regler som reglerar detta.
På mitt förra jobb var jag den enda på hela min avdelning som rökte, ändå tog jag minst rast av alla. Tar man små 5-10 min break en gång i timmen behöver man inte ta jättelånga fikapauser tre gånger om dan som många andra gjorde.
Citera
2005-10-15, 18:08
Medlem
Bishops Armss avatar
Som icke-rökare så ställer jag mig positiv till förslaget! Kanske kan jag få en liten löneförhöjning i och med att mina arbetskamrater får sänkta löner? Pengarna som blir över måste trots allt hamna någonstans. Men jag måste medge att jag tycker förslaget är ganska underligt, förstår inte riktigt varför? Hur som helst så kan vi dra slutsatsen att politiker inte gillar er rökare; först rökförbud på krogen och sen det här. Vad kommer härnäst? "Rökare får inte skaffa barn"? Eller ännu bättre; "Rökare tvingas betjäna icke-rökare".

Ska bli kul att se vart den här häxjakten slutar! Är det förresten bara jag som får upp ordet konspirationsteori i huvudet? Det är precis som under förintelsen; först nekas judarna att vistas på resturanger och krogar, sedan får dom lönerna sänkta osv.. Håll ögonen öppna rökare, rätts var det är så sitter ni där i en gaskamare och ber er sista bön!

Men som sagt; jag ställer mig positiv till förslaget då det inte drabbar mig, kanske kan det till och med gynna mig...
Citera
2005-10-15, 18:31
Medlem
Röker man under arbetstid så är det ju bara och dra av den tiden som man är ute och röker. Företaget får väll skaffa sig en stämpelklocka där de som röker får stämpla ut varje gång de röker sen får man dra av pengar efter hur mycket röktid det vart varje månad eller så får de ta kortare lunch eller jobba in den tiden de rökt på annat sätt.

Att folk skulle va sjukare pga av att de röker tror jag är skitsnack, finns ingen logik alls i det om jag kollar vilka som är sjuka och röker på mitt företag.
Citera
2005-10-15, 18:31
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bishops Arms

Men som sagt; jag ställer mig positiv till förslaget då det inte drabbar mig, kanske kan det till och med gynna mig...
Huvudet på spiken där!

Såklart att om man som ickerökare blir erbjuden mer lön för att man inte röker, innebär det att ickerökaren kan känna sig lite mer värd än sina rökande arbetskamrater.
Vem vill inte ha en klapp på huvudet för att man är så bra människa, av sin arbetsgivare.
Citera
2005-10-15, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bishops Arms
Håll ögonen öppna rökare, rätts var det är så sitter ni där i en gaskamare och ber er sista bön!
.
Det behövs inte... dom gasar redan ihjäl sig själva med cigarettrök
Citera
2005-10-15, 18:52
Medlem
God hälsa bör premieras på alla plan i samhället, men detta är ju bara dumt skitsnack.
Citera
2005-10-15, 19:13
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swecow
Så man ska få belöning för att man gör sitt jobb?
(Vilket man iofs ska kunna få men inte på kriteriet att man inte slösar bort en 30-60 min/dag på att röka).

alt. så var detta ett invecklat sätt att säga att du tycker (precis som jag) att det är rätt att man får löneavdrag om man röker på arbetstid.
Nä, det var ett sätt att förklara hur det redan idag ser ut på vissa svenska företag. Om du läser tråden i sin helhet ser du säkert sammanhanget.
Citera
2005-10-15, 19:19
Medlem
Snövits avatar
Jag röker, är nästan aldrig sjuk och tar bra mycket mindre raster än mina kollegor som sitter och dricker kaffe varje dag. Jag dricker inte kaffe som också är skadligt och undviker fett och socker så jag borde då få högre lön på grund av detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in