2015-06-16, 20:18
Medlem
Jag, som är en nybörjare och okunnig inom privatekonomi har läst en del bloggar. På Bolmessons blogg läste jag om en investeringsstrategi som han har.

Han har fyra sparområden A,B,C och D. Han sparar 25% i vardera området. Vid vissa tidspunkter (jag tror varje kvartal) kollar han hur de har gått. Om då A står för 27% av värdet och B för 23% säljer han 2 procentenheter av A och köper 2% B. Tanken är att då säljer han A när det är dyrt och köper B när det är billigt.

Är hans tanke rimlig? Skulle det fungera även om man inte säljer utan bara viktar sina inköp så att man köper det man har minst av?
Citera
2015-06-16, 20:29
Medlem
Rebelxs avatar
Och vad ska A B C och D vara då?

Jag hade lite pengar över och köpte ungefär 10st olika fonder.

Ryssland
Thailand
Några globalfonder
En råvaru/metall fond
En guldfond
En räntefond
Något annat jag glömt nu var minst en halvtimme sedan.

Har även indien och EU.

Jag tror att världsekonomin är väldigt instabil just nu.
Förväntar mig någon sorts kraschsituation i USA inom en inte allt för avlägsen framtid och även Kinesiska börsen är rätt uppblåst.
Ryssland är ryssland och summa summarum så kommer det bli rörigt snart.

Så vill försöka sprida riskerna så mycket som möjligt men ändå ha möjlighet till liten värdeökning.
Då jag tror svenska aktiemarknaden kommer falla den med när de andra åker, så föredrar jag fonder då jag iaf förmodar att några om inte alla av de som förvaltar dessa olika fonder är bättre än jag är på att minimera förlusterna.

Tanken är att fortsätta investera månadsvis och sprida pengarna bland de fonder jag har när min "portfölj" känns färdig.

Tänker inte försöka sälja och köpa när något går 2% hit eller dit då detta är ett sparande.
Om jag vill spekulera så öppnar jag metatrader och loggar in på mitt Oandakonto.
Citera
2015-06-16, 20:32
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Jag, som är en nybörjare och okunnig inom privatekonomi har läst en del bloggar. På Bolmessons blogg läste jag om en investeringsstrategi som han har.

Han har fyra sparområden A,B,C och D. Han sparar 25% i vardera området. Vid vissa tidspunkter (jag tror varje kvartal) kollar han hur de har gått. Om då A står för 27% av värdet och B för 23% säljer han 2 procentenheter av A och köper 2% B. Tanken är att då säljer han A när det är dyrt och köper B när det är billigt.

Är hans tanke rimlig? Skulle det fungera även om man inte säljer utan bara viktar sina inköp så att man köper det man har minst av?

Oj jag tittade mer på ämnets namn än vad du skrev men låter mitt inlägg vara kvar iaf även om det blev rätt off topic.

Du måste nog specifiera vad A B C och D ska vara, om du inte är insatt så kommer du nog orsaka mer skada än nytta om du ska hålla på och spekulera.
Men klart du ska köpa mer av något du tror på, men det lättaste är väl ändå att bara se till att fördela dina insättningar till de fyra "delar" du valt, låter som en rätt smal portfölj hursomhelst.
Citera
2015-06-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Oj jag tittade mer på ämnets namn än vad du skrev men låter mitt inlägg vara kvar iaf även om det blev rätt off topic.

Du måste nog specifiera vad A B C och D ska vara, om du inte är insatt så kommer du nog orsaka mer skada än nytta om du ska hålla på och spekulera.
Men klart du ska köpa mer av något du tror på, men det lättaste är väl ändå att bara se till att fördela dina insättningar till de fyra "delar" du valt, låter som en rätt smal portfölj hursomhelst.

Nej, nej. Poängen med strategin var ju att rimligtvis alla områden inte går lika bra hela tiden. Bolmesson har ju sina idéer om vad områden ska vara men jag var mer intresserad av om det här kan vara ett sätt att just köpa billigt och sälja dyrt.
Citera
2015-06-16, 23:08
Medlem
knut_1s avatar
Vet inte om jag tycker det låter särskilt bra ... ordspråk som att inte fånga fallande knivar och ´cut your losses short, let your profits run´ får det mig att tänka på. Sälja något som går bra för att köpa något som går dåligt? Hmm ...
Citera
2015-06-17, 00:08
Medlem
Celenos avatar
Ja, det är rimligt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rebalancing_investments
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem