Citat:
Ursprungligen postat av
Utlandssvensk
Jag, som är en nybörjare och okunnig inom privatekonomi har läst en del bloggar. På Bolmessons blogg läste jag om en investeringsstrategi som han har.
Han har fyra sparområden A,B,C och D. Han sparar 25% i vardera området. Vid vissa tidspunkter (jag tror varje kvartal) kollar han hur de har gått. Om då A står för 27% av värdet och B för 23% säljer han 2 procentenheter av A och köper 2% B. Tanken är att då säljer han A när det är dyrt och köper B när det är billigt.
Är hans tanke rimlig? Skulle det fungera även om man inte säljer utan bara viktar sina inköp så att man köper det man har minst av?
Oj jag tittade mer på ämnets namn än vad du skrev men låter mitt inlägg vara kvar iaf även om det blev rätt off topic.
Du måste nog specifiera vad A B C och D ska vara, om du inte är insatt så kommer du nog orsaka mer skada än nytta om du ska hålla på och spekulera.
Men klart du ska köpa mer av något du tror på, men det lättaste är väl ändå att bara se till att fördela dina insättningar till de fyra "delar" du valt, låter som en rätt smal portfölj hursomhelst.