2015-06-16, 16:36
Medlem
Fjantors avatar
Nu har jag gjort en MR på sjukan av ländrygg och bäcken...
Ländryggen såg bra ut, men är lite fundersam över svaret på bäckenet...

Då min läkare har semester så får jag ej tag på henne utan frågar mig för här.

Svaret som lyder är...

"Det finns stora områden där märgen är fettomvandlad, speciellt på sacrumsidan vid båda SI-leder.
Dock inga tecken på sacroilit."

Nån som vet vad detta betyder och gör man nått åt det...

Har gått med svår smärta i snart två år....
Speciellt på höger sida intill SI-leden..

Tack för mig.
Citera
2015-06-16, 17:13
Medlem
Heller78s avatar
Fyndet tyder på utläkta inflammationer i SI-leden. Kan vara rest efter tex nån form av spondylartrit, dvs inflammatorisk ryggsjukdom. Du kanske har problem med ryggvärk som minskar av fysisk aktivitet, började innan 40 års ålder, nattsmärta och att vila ej gör värken bättre? Ibland ont i andra leder och hudutslag.
Citera
2015-06-16, 17:26
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Fyndet tyder på utläkta inflammationer i SI-leden. Kan vara rest efter tex nån form av spondylartrit, dvs inflammatorisk ryggsjukdom. Du kanske har problem med ryggvärk som minskar av fysisk aktivitet, började innan 40 års ålder, nattsmärta och att vila ej gör värken bättre? Ibland ont i andra leder och hudutslag.

Men jag har ju värk jämt...
Kommer jag någonsin att få bort den.?
Kan ju inte gå med detta resten av livet....
Citera
2015-06-16, 17:32
Medlem
Heller78s avatar
Kan inte jag svara på. En MR-undersökning säger inte allt. För att säga nåt om din prognos är det viktigare att veta mer om dina symtom, dvs prata med din läkare när hon är tillbaka. Värk brukar annars bli bättre med tid.
Citera
2015-06-16, 17:36
Medlem
Fjantors avatar
Men kan det vara fettet som gör att jag har så ont i ryggen..?
För nått är det ju iaf..
MR på ländryggen visade ju inget iaf....
Så problemen måste ju komma från SI leden.
Citera
2015-06-16, 18:09
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Hade gärna hjälpt dig, vet inte vilken klinisk betydelse en sådan fettomvandling brukar ha. Hursomhelst måste man ha mer information innan man kan svara på frågan "kommer jag alltid ha ont".

Kronisk ryggsmärta är svår generellt att bli av med. Sista behandlingen är smärtrehabilitering där man lär sig att leva med sin smärta. Det säger en del om hur det ser ut. För att säga något om den situation du har får du ge mer information.
Citera
2015-06-16, 18:34
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Men kan det vara fettet som gör att jag har så ont i ryggen..?
För nått är det ju iaf..
MR på ländryggen visade ju inget iaf....
Så problemen måste ju komma från SI leden.
Åter: svar kan du inte få av bara MR-utlåtande. Bilden är vanlig hos folk med inflammatorisk ryggsjukdom men finns även hos fullt friska människor. Din sjukhistoria, fysikaliska undersökning och lab sammanvägt med MR ger diagnos. Fettet i sig orsakar inte smärta, det är tecken på att du har haft inflammation i leden.

Ett budskap folk borde ta till sig: röntgen är inte facit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in