2015-06-16, 09:09
Medlem
Tja, jag tycker det är så intressant med aktier för man verkar vara direkt i kontakt med ett företags värde eller del i att hantera det, kanske jätte liten del eller jag förstått allting fel.

I vilket fall jag vill lära mig mer och undrar hur alla andra som är duktiga på att handla lärde sig?
Finns det några kurser de har gått eller hur står det till???

Skulle va kul att lära sig och sen efter en bra tid när man/ifall man förstår använda min fond. Men enbart om jag är 100% säker.

hälsingar mig!
Citera
2015-06-16, 10:50
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodybag1
Tja, jag tycker det är så intressant med aktier för man verkar vara direkt i kontakt med ett företags värde eller del i att hantera det, kanske jätte liten del eller jag förstått allting fel.

I vilket fall jag vill lära mig mer och undrar hur alla andra som är duktiga på att handla lärde sig?
Finns det några kurser de har gått eller hur står det till???

Skulle va kul att lära sig och sen efter en bra tid när man/ifall man förstår använda min fond. Men enbart om jag är 100% säker.

hälsingar mig!

Det handlar oftast om hur motiverad man är. Många som har blivit riktigt duktiga har börjat från scratch och läst böcker/internet och sedan helt enkelt stött och blött tills de lärt sig. Se det som en sport, det finns inga genvägar för att bli bra förutom att öva.
Citera
2015-06-16, 12:31
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Men enbart om jag är 100% säker.
Det blir man aldrig.

Kanske 55% på sin höjd
Citera
2015-06-16, 13:00
Medlem
Boken "Företagsvärdering med fundamental analys" kan jag rekommendera!

Innehållet
Citera
2015-06-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Boken "Företagsvärdering med fundamental analys" kan jag rekommendera!

Innehållet

Skulle vilja lägga till att det absolut inte är fel att bara ha fonder istället för aktier.. Som en amatör är det omöjligt att ha 100% koll på varje enskild aktie om man väljer att bygga upp en aktieportfölj. Samt visar studier att aktivt förvaltade fonder/portföljer sällan slår indexfonder över tid.

Men självklart kan det vara kul att ha några specifika aktier i portföljen, dels för att öka intresset för aktier i allmänhet samt att man kanske vill ha en övervikt i en specifik sektor/region.

Dock är det extremt viktigt att ha iallafall en grundläggande förståelse för vad som gör en aktie intressant innan man börjar investera.. Exempelvis, tjänar bolaget pengar? Hur billigt/dyrt är det mot jämförbara konkurrenter? Är affärsidén hållbar? Osv.. Tänk även på att det alltid kan dyka upp oförutsägbara händelser som förändrar bilden helt, detta skyddar man sig mot genom att investera i många bolag.
Citera
2015-06-16, 17:20
Medlem
Jag började med att spara SEK 800 per månad I fonder och hängde med I fondernas innehav och läste årsrapporter och sådant. Sen studerade jag företagsekonomi och nationalekonomi, speciellt finansiering. Sedan började jag köpa aktier í den takt jag kunde spara. Jag tror det är en bra grund. Lycka till med sparandet!
Citera
2015-06-18, 00:48
Medlem
OK tack så mycket för hjälpen.

Snabb fråga också, kan man bli sten rik på det här? Man hör folk säga till och från att visa aktie proffs nästan alltid vinner och stort
Citera
2015-06-18, 01:05
Medlem
Citat:
OK tack så mycket för hjälpen.

Snabb fråga också, kan man bli sten rik på det här? Man hör folk säga till och från att visa aktie proffs nästan alltid vinner och stort

Man kan bli sten rik och även sten pank. Lev och se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in