2015-06-16, 07:36
Moderator
Vinterbil = den bilen man kör på vintern och året om. Sommarbil = den bilen man bara kör på sommaren.
Citera
2015-06-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Vinterbil = den bilen man kör på vintern och året om. Sommarbil = den bilen man bara kör på sommaren.
Är helt inne på detta. Sommarbilen för mig ska vara en klenod/entusiastbil.
Det där tjafset om fyrhjulsdrift på vintern begriper inte jag. Vägarna i större delen av landet är så pass bra att Svensson/husseinracern duger lika bra.
I min närmaste bekantskapskrets finns bara en fyrhjulsdriven bil o den används på vintern för att ta den personen till sin skog för jakt samt skogsvård.
Citera
2015-06-16, 11:22
Medlem
Blygfisens avatar
Gränsen för mig går vad plånboken tillåter.
På vintern vill jag bara ha en pålitlig bil som jag ej behöver bry mig om, dvs en buckla på dörren ska gå mig oberörd när jag parkerar utanför Ica som alltid har dåligt plogade p-platser vilket leder till att människor blir förvirrade och ställer sig huller om buller.

Jag vill ej tvätta mer än nödvändigt, då jag saknar tillgång till garage och ska jag tvätta en gång i veckan i tvätthall så blir det ganska snart en dyr utgift och framförallt en tråkig sådan när dörrarna måste torkas och lister smörjas.

Så en billig Volvo eller Saab från sent 90-tal eller tidigt 2000-tal duger gått åt mig på vintern. ABS är mitt enda krav.

Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Du får skilja på tekniska vinterbilar och kosmetiska sommarbilar. Du blandar lite hejvilt i ditt inlägg.

Det du är inne på i början med det tekniska håller jag med om. Stora, breda hjul, fyrhjulsdrift, antisladd samt ABS (även om det är helt överflödigt om det är grishalt) tycker jag är lämpligt för en bra bil. En tung bil har också sina fördelar, speciellt om vikten är bra fördelad. Hur diffen är uppbyggd på fyrhjulsdriften kan göra underverk. Om vi nu skall gå till extremfallen så är det få saker som matchar en välutrustad Jeep, Brabus 6x6, Range Rover, möjligvis Hummer osv. Men det är med RIKTIGT bra däck - däcken gör mer än alla elektroniska hjälpsystem som finns.

En sommarbil är för mig uteslutande en bil med riktigt bra köregenskaper på torr asfalt. En cabriolet presterar exakt lika bra på vintern som sommaren, lyxen är precis lika lyxig på vintern som på sommaren. Men en lättad sportbil utan några elhjälpmedel (ta Venom GT för extremfallet) kommer att vara totalt omöjlig att köra i vinterväglag, medan den är en dröm på torra sommarvägar.

Varför vill du ha breda däck på vintern? Det ger större risk för sladd.
Citera
2015-06-16, 15:19
Medlem
smurflers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Varför vill du ha breda däck på vintern? Det ger större risk för sladd.
Det gör det inte alls. Breda däck ökar risken för sladd vid vattenplaning och grus/löv som ligger på asfalt. När det gäller dubbdäck (som är det enda värt att kalla vinterdäck) så får du en mycket större anläggningsyta som du kan dubba. På snöiga vägar är det dock sämre i svängar, och bättre rakt fram.
Citera
2015-06-16, 18:23
Medlem
Dem flesta bilar du nämnde är enligt mig inte ens kapabla som vinterbilar i standard utförande då dem saknar allt vad Dieselvärmare heter.

Fyrhjulsdrift är ju en klar fördel. Jag har inte det i någon nuvarande bil och bor i den delen där snön ligger kvar längst......

Högmarkfrigång och drift på alla 4 är bra på vintern......
Citera
2015-06-16, 18:53
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Fast,Porsche 911 med fyrhjulsdrift går som tåget i halka.

Visst må den göra det i snömodd, men ska man ut tidigt på morgonen med någon/några decimeter snö och snö/isblandade "gamla" spår i vägen och dessutom snöklumpar som frusit till is under natten - så är det ju inte gärna något man ger sig ut att ploga med om vi säger så.

Sen är det inget kul att låta vägsaltet ge sig på den typen av bil...
Citera
2015-06-17, 09:53
Medlem
skunkjobbs avatar
En vinterbil har rattmuff, en sommarbil har det inte. Regeln i trafikförordningen är:
Rimfrost - rattmuff på, tjällossning - rattmuff av.
Citera
2015-06-17, 10:32
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Sommarbil = Bil med suflettak (tyg)

Vinterbil = Alla andra bilar med vanligt plåttak.
Citera
2015-06-17, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Det gör det inte alls. Breda däck ökar risken för sladd vid vattenplaning och grus/löv som ligger på asfalt. När det gäller dubbdäck (som är det enda värt att kalla vinterdäck) så får du en mycket större anläggningsyta som du kan dubba. På snöiga vägar är det dock sämre i svängar, och bättre rakt fram.

Du vill Absolut Inte ha breda vinterdäck! Finns en anledning till varför rallybilar har däck smala som cykeldäck

Breda vinterdäck = Får mestadels anläggningsytan ovanför snön (HALT!!), stor risk för ofrivillig sladd.

Smala(-re) vinterdäck = Däcken skär igenom snön och får anläggningsyta mot asfalt/gruset (stabilt underlag). Vilket resulterar i säkrare framkomlighet och betydligt mindre risk för ofrivillig sladd!

Hellre smalare (190/45-16") odubbat än breda (265/30-19") dubbade
Citera
2015-07-07, 01:18
Bannlyst
Finns dom som kör Porsche 911 med fyrhjulsdrift på vintern så allt går om man vill.
Citera
2015-07-07, 09:36
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
En vinterbil har rattmuff, en sommarbil har det inte. Regeln i trafikförordningen är:
Rimfrost - rattmuff på, tjällossning - rattmuff av.

Jaja! Men det finns människor, (vänner till mig förresten) som har rattmuffen på långt in i vecka 21, utan att för den sakens skull äventyra trafiksäkerheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in