2015-06-15, 19:29
Medlem
Tänk er följande situation:
1. Jag köper Produkt från Företag AB för 5000 kr.

2. Jag betalar med kort (alltså i förskott).

3. Produkt anländer.

4. Jag hämtar inte ut paketet.

5. Paketet skickas tillbaka till Företag AB.

6. Jag debiteras för fraktavgift.

Det jag undrar är alltså vad som händer sen? Eftersom att jag redan har betalt för varan, får jag pengarna tillbaka? Kan jag kräva att företaget skickar varan igen? Om företaget nekar att skicka med anledning av att jag inte hämtade ut den sist, har jag då rätt att åka till företagets adress och hämta varan själv? Även om jag inte hämtade ut varan så har jag betalt för den vilket borde innebära att jag äger den?
Citera
2015-06-15, 19:38
Medlem
smurflers avatar
Jag vågar inte svara på allt, men du får inte hämta varan själv. Det faller under egenmäktigt förfarande. Om du ser en tjuv stjäla en cykel och ställa den i sitt garage får du exempelvis inte gå in och hämta den själv.
Citera
2015-06-15, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Jag vågar inte svara på allt, men du får inte hämta varan själv. Det faller under egenmäktigt förfarande. Om du ser en tjuv stjäla en cykel och ställa den i sitt garage får du exempelvis inte gå in och hämta den själv.

HAHA vart fick du de ifrån?
Citera
2015-06-15, 20:10
Medlem
smurflers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonZaphiira
Svea Rikes Lag.
Citera
2015-06-15, 21:48
Medlem
roberrrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonZaphiira
faktiskt så får man inte det, men man kan göra ett envarsgripande. Dock krävs det något grövre än en cykelstöld tror jag, sen så krävs det vissa förutsättningar också, tex ska du vara vittne, dvs att du sett personen begå brottet, sen får du inte låta hen försvinna ur din syn, låt säga att hen springer runt ett hörn men sen när du väl kommer runt hörnet och och det skulle stå flera personer där så får du inte envarsgripa längre då du släppt blicken från hen.

edit: någon som kan mer får rätta mig om nåt är fel
Citera
2015-06-15, 22:03
Medlem
Finns flera alternativ. Företaget kan skicka igen, naturligtvis mot att du betala frakten på nytt. Företaget kan betala tillbaka pengarna till dig, eventuellt med avdrag för deras extrakostnader. De kan kanske låta dig hämta på deras adress om det är möjligt, eventuell mot avgift för att täcka eventuella merkostnader.
Bästa du kan göra är att läsa företagets leveransvillkor, där finns med största sannolikhet svaret på hur de agerar i ett sådant fall.

Sedan kan man ju undra vem som inte hämtar ut en redan betald, ganska dyr vara.
Citera
2015-06-15, 23:02
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 223EC6DDA
Tänk er följande situation:
1. Jag köper Produkt från Företag AB för 5000 kr.

2. Jag betalar med kort (alltså i förskott).

3. Produkt anländer.

4. Jag hämtar inte ut paketet.

5. Paketet skickas tillbaka till Företag AB.

6. Jag debiteras för fraktavgift.

Det jag undrar är alltså vad som händer sen? Eftersom att jag redan har betalt för varan, får jag pengarna tillbaka? Kan jag kräva att företaget skickar varan igen? Om företaget nekar att skicka med anledning av att jag inte hämtade ut den sist, har jag då rätt att åka till företagets adress och hämta varan själv? Även om jag inte hämtade ut varan så har jag betalt för den vilket borde innebära att jag äger den?

I normalfallet vill alla företag sälja, så ring och prata med dem. Dock kanske de redan har annulerat ordern och påbörjat returen av pengarna så det kanske rent administrativt är möjligt för dem att skicka varan igen. Utan det krävs en ny order från din sida.

Alltså, den juridiska frågan är om köpets hävts eller ej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in