2015-06-15, 18:57
Bannlyst
Jag är intresserad av att veta hur mycket banken tjänar på att ha mig som kund?
Detta fall är Nordea, men förmodar att det är ganska lika överallt.

Förutsättningarna är hela bolånet (800'), personkonto, sparande i vanligt konto, sparande ISK konto (400'), pensionssparande (150')

Alla dessa är samlade hos Nordeas "egna" fonder etc.
Citera
2015-06-15, 19:06
Medlem
Enkelt. Hela lånebeloppet + räntan på det.
Citera
2015-06-15, 19:55
Medlem
MjaoTse-Bongs avatar
På tok för mycket.
Byta till JAK-banken istället!
http://www.jak.se
Citera
2015-06-15, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robin22
Enkelt. Hela lånebeloppet + räntan på det.

Javisst, men det är ju bara bolånet räknat då. Där är räntan 1,62% för tillfället.
Men jag tänker mer att jag samlar mina pengar i deras Nordeas egna fonder.
Det ger ju dem mer kapital och tillgångar.

Jag får ju tex mer rabatt på bolånet om jag väljer att placera i deras fonder.
Alltså till fördel, dem.
Citera
2015-06-15, 21:26
Medlem
Jag vet hur en annan bank räknat på kundnivå vad man tjänat, det var dock ett tag sedan och förutsättningarna har ändrats.
Du är nog en ganska bra kund, jag skulle tippa att dom räknar på nånstans 6-10000 plus på dig per år totalt sett..
Citera
2015-06-15, 23:28
Medlem
Avgifter, räntan och dina kortköp.

Tjänar en bra hacka på dig.
Citera
2015-06-16, 12:29
Bannlyst
Ok. 6-10000:- är ju faktiskt inte "så mycket"
Jag hade trott mer än så faktiskt.
Citera
2015-06-16, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfrooDite
Ok. 6-10000:- är ju faktiskt inte "så mycket"
Jag hade trott mer än så faktiskt.
Det kan slå lite så klart, men säg 6-10000 skulle jag ge 80% sannolikhet att dom tjänar på, säger vi 4-15000 så är det nog 99%
Om vi ska brodera ut det lite vad dom tjänar på osv.:

dom har ngt öre i överskott på varje kortköp du gör, dom går back 5-10 kr för varje bankomatuttag du gör, dom går back när du gör överföringar externt, men även internt, men inte lika mycket. Dom tjänar på eventuella kortavgifter, men inte hela kortavgiften, dom har även kostnader för att göra kortet åt dig när du tappar bort det eller behöver nytt för att det går ut, även själva transaktionen att ta ut kortavgiften kostar en slant. Det kostar att trycka upp och skicka årsbesked och evenuella kontoutrag
Sen i beräkningarna brukar dom fördela bankens overheadkostnader på alla kunder, dvs ledning, personal lokaler, it och allt vad det är, det blir en slant.
Dom har en bra peng in för ditt sparande, men det kostar även att förvalta fonderna, så även om du betalar några tusen i fondavgifter per år så är det inte lika många tusen ner i fickan på bankdirektörn, en del åker till kostnaderna att driva fonden.

Dom tjänar inga vansinniga mängder på bolånen heller i alla fall inte på sånt pass litet lån som du har, dom har kanske en marginal på 0.4-0,6% eller nåt, men också kostnader för att du (eventuellt) tar upp någon banksäljares tid när du ska in och tjata på att få rabatt när lånet ska bindas eller bindas om. (Att ha långa bindningstider är alltså en vinst för banken, inte så mycket att den högre räntan innebär högre marginal, marginalerna är liknande för det mesta, utan dom vet att du lär bli kvar som kund i X år och att du har bundet ditt lån på X år innebär att inte banktjänstemannen behöver lägga tid på dig på X år pga av lånet i alla fall)

Kontosparar du på din vanliga bank? kolla någon annan som faktiskt ger ränta, typ bluestep eller santander, nu minns jag inte om det var nordea eller ngt annat du hade, men räntan måste väl vara 0 eller 0.05 eller nåt. är räntan 0.05% så borde det innebära 500 kr i ränta före skatt om du har en mille på sparkontot ett helt år iaf. lite lite

Kontospar är jag lite osäker på hur det är med nu när det är negativ ränta hos riksbanken, det kan vara så att du kostar pengar för banken genom att ha massa pengar liggande på ett sparkonto, lite osäker, men några större summor har dom i alla fall inte i vinst på den delen. Det var annat 2008 när banker, en del mer än andra, hade lite problem med likviditet, då tjänade dom ganska bra på att låna upp från allmänheten än att låna på räntemarknad.

Vill man att "sin bank" ska tjäna så lite som möjligt ska man alltså:
Ta ut mycket pengar i bankomat, gärna 100 kr i taget
Ha bolånen hos ngn annan bank, tex SBAB
Göra massa småköp via tradera eller så det blir många överföringar till andra banker.
Ha de kontoutdrag som är gratis (oftast kvartalsvis) hemskickade på post
Ha dina fonder och pensionsspar hos någon annan aktör, tex avanza, du kan ha samma fonder, men har du dom hos tex avanza så betalar din bank en provision till avanza och får alltså inte behålla hela fondavgiften
Tappa bort ditt eller kör ditt kort i tvätten med jämna mellanrum så du behöver nytt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in