2015-06-14, 17:38
Medlem
Quoters avatar
Det kommer inte dröja så länge innan 'Expertpöbeln utreder mord', eller 'Svenska fall för FBI' (TV4) som serien egentligen heter kommer ha detta mord på tapeten, och det fanns ingen tråd vad jag kan se - startar därför en.

Lite bakgrund:

Citat:
Spiro Zeton, 32

¦ Mördad: 23 november 1995.

¦ Brottsplats: Prechtvägen, Stockholm.

¦ Bakgrund: Mustafa Zeton är åtta år gammal när hans pappa brutalt misshandlas till döds i lägenheten i Hökarängen i Stockholm. I fem timmar sitter pojken hos sin döde far innan polisen kommer. Polisen är övertygade om att motivet till mordet är ouppklarade affärer. Utredarna tror även att Spiro kände åtminstone en av gärningsmännen. I lägenheten säkrade kriminalteknikerna dna som misstänks tillhöra mördaren.

Utredningen gick lite trögt men 1996 så trillade (en?) pollett ned (?)

Citat:
En 32-årig man har begärts häktad misstänkt för inblandning i mordet på en man i Hökarängen söder om Stockholm för snart ett år sedan.

Den mördade hittades ihjälslagen innanför ytterdörren till sin lägenhet på Prechtvägen i slutet av november förra året. Skadorna var så svåra att polisen först trodde att han blivit skjuten i huvudet med ett hagelgevär. Senare har utredarna kommit fram till att ett trubbigt föremål använts.

[...]

Han är begärd häktad misstänkt för mord alternativt anstiftan till mord vilket innebär att polisen är osäker på om det var han eller någon annan som utdelade de dödande slagen. Kammaråklagare Stefan Lind vill inte säga om det finns konkreta misstankar mot fler personer, men han anser att 32-åringen inte varit ensam om att utföra mordet.

Tyst om motivet
Vad som lett polisen på spåren vill Lind inte säga. Från början fanns ett mycket stort antal möjliga motiv, men med tiden, sedan flera hundra personer i bekantskapskretsen hörts, har ett motiv utkristalliserat sig. Vilket motivet är vill åklagaren inte gå in på men säger att 32-åringen och den mördade inte var gamla bekanta. Någon form av affärsuppgörelse skulle kunna finnas i bakgrunden. 32-åringen är tidigare ostraffad. Mordvapnet har inte återfunnits. Utöver mordet i Hökarängen misstänks 32-åringen för ett grovt hemfridsbrott, olaga hot, grovt olaga hot, och en misshandel i Huddinge i april 1994.

Det verkar som att polisen fortfarande inte har kastat yxan i sjön:

Citat:
Till en början hade polisen flera spår att arbeta med. Spiro Zeton, som hade kommit till Sverige som syriansk flykting i slutet av 80-talet, var bland annat frukthandlare i Skärholmen. Där pågick vid den här tiden en hel del kontroverser mellan handlarna. Ett annat spår var att han hade hjälpt en frånskild kvinna, och polisen frågade sig om detta hade väckt ont blod. I dag har man dock återuppta git det som ses som ett huvudspår.

Spiro Zeton hade etablerat sig som grossist och tog emot leveranser av bland annat oliver och ost från Danmark. När han var missnöjd med varorna blev det bråk.
– Det handlade om en hel del pengar, säger Hans Strindlund vid polisen i söderort.

Källor här är:

Aftonbladet - 2014-11-06 ('Dna-register kan lösa mordgåtorna')

Svenska Dagbladet - 1996-11-01 (Tack för den, MediaRetriever)

Mitt I Söderort / Farsta - 2011-09-13

Diskussion om fallet:

Vad kan det vara för pengar i storleksordningen bakom de ouppklarade affärerna'? Låter det inte på texten som att polisen är övertygad om att det varit fler än en gärningsman på platsen? Vart tog mordvapnet vägen? Har sonen sett något i lägenheten? Kan det finnas någon chans till lösning här eller är detta ännu ett av alla dessa mord där 'alla vet vem/vilka som gjorde det' men ingen hållbar bevisning finns?
Citera
2015-06-14, 20:03
Medlem
Ett sånt här fall hade kunnat vara en enkel match om man hade haft en DNA-bank över befolkningen inkl. nyanlända. Det finns med stor sannolikhet en koppling mellan GM och BO i det här fallet, han mördades inte av en slump. DNA-spår från GM måste ha funnits på brottsplatsen med tanke på hur det tydligen gick till.
Det borde gått att lösa detta tycker jag.
Citera
2015-06-15, 19:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Expertpöbeln utreder mord sänds i morgon, tisdag, kl 21.
Citera
2015-06-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Expertpöbeln utreder mord sänds i morgon, tisdag, kl 21.

Är det Mark och Bosse som utgör 'expertpöbeln' eller vi andra intresserade amatörer?

Lite OT, men ändå...
Jag förstår helt enkelt inte det förakt som vissa uttrycker för ett par riktigt erfarna mordutredare. Vilken mordutredningsexpertis besitter kritikerna? Vad är det som provocerar så hårt med utredarna? Eller är det TV-programmet som provocerar? Hjälp mig och många andra att förstå.

Personligen tycker jag att det är en bra idé att nya ögon tittar på gamla fall. Man vet ju aldrig vad de kan få syn på...
Citera
2015-06-16, 22:35
Medlem
massepojkens avatar
Vart faktiskt lite berörd idag när jag såg programmet. Sonen Mustafa, vilket jävla trauma detta måste vara för honom. Se sin farsa bli slaktad framför sina ögon. Glädjande är att Spiro verkar gjort bra med motstånd. 5 man krävdes. Respekt. Mustafa blev placerad på barnhem efter händelsen.

Trots allt som hänt verkar det ha gått rätt så bra för Mustafa, vilket glädjer mig oerhört. Bra snubbe det där.

Verkar dessutom som en av Sveriges allra vassaste polishjärnor Hans Strindlund ansvarar för ärendet vilket bådar gott.

Tycker ändå programmet har lyft sig lite de sista avsnitten. Tonar dom bara ner sig lite så skulle detta kunna bli riktigt bra säsong 2. För det blir väl en sådan hoppas jag.

Fast det operativa kan Bosse och Mark lägga ner. Riktigt Kalle Anka upplägg nere i Kph när DNA skulle inhämtas. Det där borde dom ta in externa krafter på.

-Yrar om någon lottokupong fruktsnubben skall ha slängt på gatan. Nja.., där fick vi nog inte hela sanningen...
Senast redigerad av massepojken 2015-06-16 kl. 22:48.
Citera
2015-06-17, 08:53
Medlem
Förstår fortfarande inte föraktet för dessa erfarna mordutredare...

En fråga dock, varför tar man lottokupongen och inte fimpen, killen de spanade på tände väl en cigg?
Citera
2015-06-17, 15:51
Medlem
RuneRusks avatar
Det har väl inte framkommit så värst mycket nytt över huvud taget i hela programserien. I flera fall har det varit en stark misstanke och till och med fällande domar som sedan inte hållit i högre instans.
Det tror fan att de kommer till samma slutsats som polisen redan gjort.

Hade de haft en seriös vilja att få fram DNA skulle de lagt mer kraft bakom försöket i Köpenhamn och letat upp fler misstänkta. Hela den episoden är endast till för att det ska bli någon form av spänning i en annars ganska tråkig genomgång av ett gammalt brott.

I Spirofallet är DNA-beviset av stor vikt. Det borde gå att få topsa misstänkta trots att de befinner sig i Danmark. Det handlar trots allt om ett mord.
Citera
2015-06-17, 22:33
Medlem
massepojkens avatar
Har gått och funderat på detta fall lite under dagen. En sak är oerhört märklig.

Varför har polisen inte kunnat säkra fingeravtryck? Spiro pratar med några av förövarna vid matbordet. Nästan all utlänningar bjuder på något, the, kaffe, läsk eller något sådant. Bra objekt för fingrar att fastna på.

Spiro var en erfaren och slipad affärsman. Han hade givetvis reagerat om besökarna hade sina handskar på inomhus. Det tror jag vi kan utesluta. Dessutom kom dom inte för att mörda utan för att hota eller diskutera fram en lösning på deras ekonomiska förehavanden, även om extra muskelkraft fanns i närheten vid behov. Alltså bör dom initialt inte varit särskilt noggranna med vart dom lämnade sina fingeravtryck.

-Dom måste ha tagit i en mängd saker inne i lägenheten. Dessutom så kommer förstärkning till hjälp. Dom måste suttit utanför i en bil. Varför har ingen av grannarna eller någon annan sett dom? 3 blattar i en bil tänker man ju på. Hur kommer dom upp i lägenheten?
Spiro har släppt in de första gästerna genom att slänga ut nyckeln. Hur kommer det andra in? porten är ju låst.

Hur vet dessa när läget blir skarpt och att förstärkning krävs. Går någon av "gästerna"ner och hämtar dom?

Totalt skall det ha varit Spiro plus 5 GM i lägenheten. Återigen. Varför finns inga fingeravtryck som kan knyta dom till platsen?

Att dom skulle torkat rent i lägenheten verkar inte heller troligt.

Vad har jag missat här?
Senast redigerad av massepojken 2015-06-17 kl. 22:36.
Citera
2015-06-17, 22:39
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Att dom skulle torkat rent i lägenheten verkar inte heller troligt.

Vad har jag missat här?

Ja, DNA borde man ju också lämnat efter sig.
Det kanske blev för jobbigt att utreda när de misstänkta var danskar?

Som jag förstod stod förstärkningen och väntade utanför lägenhetsdörren, det måste ju folk sett.
Citera
2015-06-17, 22:44
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Ja, DNA borde man ju också lämnat efter sig.
Det kanske blev för jobbigt att utreda när de misstänkta var danskar?

Som jag förstod stod förstärkningen och väntade utanför lägenhetsdörren, det måste ju folk sett.

Vad tror du ang fingeravtryck. Borde inte hela lägenheten vara full av dom?
Citera
2015-06-17, 22:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det kanske fanns fingeravtryck, men de fanns inte i svenska registret. Sverige var ny medlem i EU då, polissamarbetet kanske inte hade kommit igång ordentligt.
Citera
2015-06-17, 22:51
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:

Jo, absolut. Även om det nu kan sägas ha varit bekanta som lämnat oskyldiga avtryck lite överallt så är ju de på eventuella glas komprometterande. I vilket fall som helst borde det öppna för att man hittade den som lämnat blod efter sig. Blodiga fingeravtryck lär ju också ha funnits.
Städat verkade de inte ha gjort med tanke att sonen fanns i rummet bredvid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in