• 2
  • 3
2015-06-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Vad menar du att det är "något annat" som styr, går det att förtydliga?

Ja, att universum gör sin grej, det är samma fenomen som allt i universum. Oavsett om vi tittar på gravitation, fotsyntesen, eller medvetandet. Allt är bara olika effekter i universum.

Citat:
Hur kan du veta om den bara dök upp eller inte? Siffran kom förmodligen från det omedvetna. Hur ska jag veta, hur ska du veta? Det var en medvetet kontrollerad process som ledde fram till att siffran dök upp, men att den dök upp upplever jag var en okontrollerad process. Det enda jag vet är att jag ville tänka på ett tal, sen är tankens natur inte helt lätt att beskriva.

Min poäng är att om du studerar dina tankar noga, så ser du att ALLA tankar dyker upp lika spontant som den där siffran.

Tex om du lär dig att tysta dina tankar, vem/vad bestämmer vad den första tanken är som kommer efter tystnaden?

Citat:
Förklara gärna vad du menar med ett transcendentalt fenomen. Menar du att det står utanför människans förstånd? Säg att det visar sig i framtiden att ett fritt val styrs av en viss elektrisk puls, eller en signalsubstans i hjärnan som vi kan lära oss att kontrollera. Är det fria valet fortfarande ett transcendentalt fenomen då?

Enklaste sättet att förklara är att be dig försöka definiera fri vilja, prova så ska jag peka ut det transcendentala i den definitionen.
Citera
2015-06-14, 23:29
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
Kan någon förklara för mig hur ni tänker, då ni påstår att det inte finns någon fri vilja pga orsak och verkan? VAD har det med fri vilja att göra?

Jag fattar inte hur ni resonerar då ni påstår att fri vilja inte existerar pga orsak och verkan, det har ju INGENTING med det att göra. Du kan fortfarande välja mellan att göra, eller att inte göra en sak. Att tänka på det ena eller andra sättet. Beroende på valet (orsaken) kommer framtiden att formas och effekten träda i kraft

"The thought is the cause, the action the effect"

Orsak a har x verkan/effekt och orsak b har en annan verkan/effekt, men hur har detta någonting att göra med att man inte skulle ha fri vilja? Orsak och verkan råder överallt och innebär att olika val/handlingar/orsaker har olika verkan/effekter/konsekvenser/påföljder, men det betyder inte att du inte har en fri vilja...

1. Man kan välja att ha sönder x föremål om man blir förbannad, effekten av det är att föremålet går sönder.

2. Eller så väljer man att inte ha sönder x föremål då man blir förbannad, effekten av det är att föremålet förblir helt.

Det är orsak och verkan, på vilket sätt har det någonting att göra med att man inte skulle ha fri vilja?

Det är logiskt och självklart att olika val, orsaker och handlingar har olika effekter, hur skulle det annars vara.

Valet är inte reellt, eftersom det beror på processer i din hjärna. Dessa processer har en orsakskedja som går tillbaka till Big Bang eller oändligt långt beroende på om universum har uppstått eller alltid har funnits.

Alltså kan du inte välja. Att slå sönder eller inte slå sönder vas x i vredesmod gör du för att universum såg ut exakt som det gjorde för 10 miljarder år sedan. Vi är enormt små kugghjul i en ofantlig maskin eller våra hjärnor är enormt små kretsar i en ofantlig dator, vilken liknelse du tycker passar bäst. Du hade aldrig något val. Valet är något som du inbillade dig i efterhand.
Citera
2015-06-14, 23:50
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Valet är inte reellt, eftersom det beror på processer i din hjärna. Dessa processer har en orsakskedja som går tillbaka till Big Bang eller oändligt långt beroende på om universum har uppstått eller alltid har funnits.

Alltså kan du inte välja. Att slå sönder eller inte slå sönder vas x i vredesmod gör du för att universum såg ut exakt som det gjorde för 10 miljarder år sedan. Vi är enormt små kugghjul i en ofantlig maskin eller våra hjärnor är enormt små kretsar i en ofantlig dator, vilken liknelse du tycker passar bäst. Du hade aldrig något val. Valet är något som du inbillade dig i efterhand.

Lets agree to disagree
Citera
2015-06-15, 16:53
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Lets agree to disagree
Du får gärna presentera en egen tes. Flashback - speciellt avdelningen Filosofi - är ett diskussionsforum, inte /b/ eller kommentarsfältet på Youtube.
Citera
2015-06-15, 17:03
Medlem
Mediumet som valet är i, är inte fritt,
men,
valet i mediumet är det.
Citera
2015-06-15, 17:51
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
men,
valet i mediumet är det.
Är mediumet universum eller något annat? Vad innebär det att mediumet inte är fritt?
Citera
2015-06-15, 17:55
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
men,
valet i mediumet är det.
Med andra ord tror du på fri vilja. Kan du motivera ställningstangandet utan att blanda in transcendentala koncept?
Citera
2015-06-15, 18:47
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Du får gärna presentera en egen tes. Flashback - speciellt avdelningen Filosofi - är ett diskussionsforum, inte /b/ eller kommentarsfältet på Youtube.

Varför skulle jag spendera tid, och lägga ner energi på någonting som inte kommer leda någonstans. Tycker det är oklokt.
Citera
2015-06-15, 19:58
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Varför skulle jag spendera tid, och lägga ner energi på någonting som inte kommer leda någonstans. Tycker det är oklokt.
Du spenderade redan tid med att inflika i en diskussion, trots att du inte förstod definitionen på ett - i sammanhanget - viktigt begrepp. Din tid och energi är tydligen inte särskilt dyrbar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in