Citat:
Ja, att universum gör sin grej, det är samma fenomen som allt i universum. Oavsett om vi tittar på gravitation, fotsyntesen, eller medvetandet. Allt är bara olika effekter i universum.
Citat:
Hur kan du veta om den bara dök upp eller inte? Siffran kom förmodligen från det omedvetna. Hur ska jag veta, hur ska du veta? Det var en medvetet kontrollerad process som ledde fram till att siffran dök upp, men att den dök upp upplever jag var en okontrollerad process. Det enda jag vet är att jag ville tänka på ett tal, sen är tankens natur inte helt lätt att beskriva.
Min poäng är att om du studerar dina tankar noga, så ser du att ALLA tankar dyker upp lika spontant som den där siffran.
Tex om du lär dig att tysta dina tankar, vem/vad bestämmer vad den första tanken är som kommer efter tystnaden?
Citat:
Förklara gärna vad du menar med ett transcendentalt fenomen. Menar du att det står utanför människans förstånd? Säg att det visar sig i framtiden att ett fritt val styrs av en viss elektrisk puls, eller en signalsubstans i hjärnan som vi kan lära oss att kontrollera. Är det fria valet fortfarande ett transcendentalt fenomen då?
Enklaste sättet att förklara är att be dig försöka definiera fri vilja, prova så ska jag peka ut det transcendentala i den definitionen.