2017-03-06, 07:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Men varför ska man göra ändringar i TOR? Felet ligger ju hos Flashback, och det är anmärkningsvärt att ingen moderator kommenterat.
Det är väl inget direkt fel, det är snarare så att merparten av alla angrepp kom utifrån, medan alla verkliga användare finns i Sverige. Så lösningen blev då att spärra all trafik utifrån.
Citera
2017-03-06, 09:14
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Men varför ska man göra ändringar i TOR? Felet ligger ju hos Flashback, och det är anmärkningsvärt att ingen moderator kommenterat.
Vet inte hur det fungerar, men en gissning är att trafiken blockeras längre ut i näten, dvs om man blockerar skadlig trafik i sin egen miljö är det redan för sent. Gissningsvis så är det dynamiskt och att man blockerar regioner och/eller ISP som står för mycket skadlig trafik och det är väl inte speciellt långsökt att tro att en del TOR-noder befinner sig på just sådana nät. Kanske rentav för att de används i sådana attacker.

Antagligen fungerar det rätt bra att använda sig av TOR-noder i Tyskland eller Storbritannien, men sämre i Kina och Ryssland.
Citera
2017-03-06, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Uppstod problemen i samband med driftstörningarna i oktober?
(FB) Driftstörningar 2016-10-08 -

Jag tror problemen är lite färskare än sa, men är inte hundraprocentigt säker.

Det har funnits problem tidigare med TOR-flashback. Hösten 2015, minns jag att jag och an rad andra användare hade problem, som dock atgärdades av Flashback senare.
Citera
2017-03-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Vet inte hur det fungerar, men en gissning är att trafiken blockeras längre ut i näten, dvs om man blockerar skadlig trafik i sin egen miljö är det redan för sent. Gissningsvis så är det dynamiskt och att man blockerar regioner och/eller ISP som står för mycket skadlig trafik och det är väl inte speciellt långsökt att tro att en del TOR-noder befinner sig på just sådana nät. Kanske rentav för att de används i sådana attacker.

Antagligen fungerar det rätt bra att använda sig av TOR-noder i Tyskland eller Storbritannien, men sämre i Kina och Ryssland.

Det är intressant, de du nämner. Vissa länders TOR-noder kan nog ställa till problem, kanske är det orsaken - man varför har inte problemen funnits tidigare?
Citera
2017-03-06, 10:37
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Jag tror problemen är lite färskare än sa, men är inte hundraprocentigt säker.

Det har funnits problem tidigare med TOR-flashback. Hösten 2015, minns jag att jag och an rad andra användare hade problem, som dock atgärdades av Flashback senare.
Det vidtogs en rad åtgärder i samband med problemen i oktober. Dessa åtgärder - som jag inte har någon insyn i - skedde för att skydda forumet som ju låg mer eller mindre nere under flera dygn. Jag gissar dock på att det kan vara som ChristianX beskriver och då får man kanske acceptera att ändra TOR:s exit-nodeinställning för att få det att fungera optimalt.
Citera
2017-03-06, 11:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

"Fel" kan vara fel(!) ord i sammanhanget.

Hänger det ihop med vad som beskrivs ovan och man tycker att Flashback ska åtgärda, så är vi ju tillbaka på att forumet ligger nere.
Citera
2017-03-06, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det vidtogs en rad åtgärder i samband med problemen i oktober. Dessa åtgärder - som jag inte har någon insyn i - skedde för att skydda forumet som ju låg mer eller mindre nere under flera dygn. Jag gissar dock på att det kan vara som ChristianX beskriver och då får man kanske acceptera att ändra TOR:s exit-nodeinställning för att få det att fungera optimalt.

Det kan vara pa det sättet. Dock förvanar det mig, att inte fler reagerat. Om Flashback har säg 200.000 unika användare, kan de som använder TOR knappast utgöra bara en handfull - och det är bara nagra fa, förutom jag, som tagit upp detta problem pa Flashback.
Citera
2017-03-13, 01:31
Medlem
salxars avatar
Forumet låg nere nyss, maintenance eller vad händer?
Citera
2017-03-13, 01:39
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Forumet låg nere nyss, maintenance eller vad händer?

Samma för mig.
Citera
2017-03-13, 07:42
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Och för min del så var det mycket segt under helgen som var. Man fick uppdaterar forumet flertal gånger med hjälp med F5.

Var det något speciellt som hände i helgen?
Citera
2017-03-13, 09:31
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och för min del så var det mycket segt under helgen som var. Man fick uppdaterar forumet flertal gånger med hjälp med F5.

Själv upplevde jag inga bestående problem i helgen, förutom under en kortare stund (max ett par timmar) igår under eftermiddagen, då forumet segade och var svårtillgängligt.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-03-13 kl. 09:33.
Citera
2017-03-13, 13:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork

Inget Vad jag känner till, hade också smärre problem eventuellt pga vpn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in