2015-06-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
är det här din pappa .... boom

Dels var den där djävligt låg..

Dels tänker du inte. Som nån skrev långt tidigare, hade det varit granater hade skyltarna som syns på korten varit perforerade samt att ingen i bilen öht hade kommit så långt som till ett sjukhus.
Citera
2015-06-13, 20:27
Medlem
fejsetnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Som jag har förstått det så är det Edis en av ledarna i friskis-ligan som var det huvudsakliga målet för bomben. Med i bilen satt också två yrkeskriminella kumpaner till Edis samt dottern till en av de. Sammanfattningsvis då så har vi alltså tre döda yrkeskriminella samt tyvärr också en oskyldig dotter.

Precis samma tanke slog mig,,,,
Citera
2015-06-13, 20:49
Medlem
Kan det ha legat en bil en bit bakom det sprängda fordonet med någon typ av RC detonator?
Ett gyllene tillfälle att utlösa den vid en rondell då man enkelt kan byta riktning och samtidigt bekräfta en lyckad operation?
Citera
2015-06-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag är ingen expert, men jag tror den bomben var I bilen. Om inte måste den varit oerhört kraftig för att de där skadorna ska uppstå. Den eller de som placerade bomben i bilen måste haft tillgång till nycklar, eller så förvarades bilen olåst.
Jag är inte heller någon expert, men jag har fått för mig att det inte är helt omöjligt att komma in i en bil även utan nyckel...
Citera
2015-06-13, 21:17
Medlem
riskybizzys avatar
Kan motivet vara en hämnd för denna händelse 2008?

http://natverkmotpk.blogspot.se/2010...lna-efter.html
Citera
2015-06-13, 21:21
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Kan motivet vara en hämnd för denna händelse 2008?

http://natverkmotpk.blogspot.se/2010...lna-efter.html

Nähe..säger du det?

Såklart att det är ingen större fel på när folk som har smutsiga händer dör men va fan den lilla söta tjejen är synd om fan.
Blev bomben placerad där, då får göteborgarna hålla sig inomhus i sommaren.
Citera
2015-06-13, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Nähe..säger du det?

Såklart att det är ingen större fel på när folk som har smutsiga händer dör men va fan den lilla söta tjejen är synd om fan.
Fega socialtanter vågar inte göra sin plikt..
Citera
2015-06-13, 21:29
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Nähe..säger du det?

Vad har hänt med Sirak F?
Citera
2015-06-13, 21:33
Medlem
Shakeshakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vad har hänt med Sirak F?

Det var bra fråga. Undra också det
Citera
2015-06-13, 21:38
Medlem
Svårt att hitta statistik för enskilda städer. Men om man antar att artikeln nedan stämmer så går det ju att göra ungefärliga jämförelser. Göteborg behöver drabbas av runt 20 mord på ett år för att vara i samma nivå som Amsterdam. dvs 20/5,5 = 3,63 fall per 100 000 inv.

http://www.dutchamsterdam.nl/2280-am...itals-eurostat

Citat:
DutchAmsterdam.nl — Amsterdam belongs to the European capitals with the highest per capita number of murders and other unnatural deaths.

In a report by Eurostat, the statistics service of the European Union, Amsterdam ranks in fourth place with 3.65 homicides per 100.000 inhabitants. Vilnius, Lithuania heads the list (7.90), followed by Talinn, Estonia (6.03), and Luxembourg, Luxembourg (4.24).

http://www.theguardian.com/news/data...ties-worldwide

Citat:
Amsterdam tops the list of homicide rates in Western Europe with 4.4 murders per 100,000 people, followed by Glasgow (3.3 per 100,000), Brussels (3 per 100,000) and Prague (2.7 per 100,000). With 0.0016% of people in London being murdered, the city ranks just ahead of Canada and Serbia's largest cities.
Citera
2015-06-13, 21:40
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
[...] En annan undran dyker ju då upp i mitt sinne. Är det ens möjligt att det kan ha handlat om en bomb fäst på bilens undersida? Inte för att asfalten skulle sakna åverkan utan för att bilens bottenplatta i stort tycks sitta ihop i ett stycke.
Hur rimligt är det att en sprängladdning under bottenplattan inte lyckas dela på den men i övrigt pulvriserar resten av bilen ovan den?

Läste någonstans om ett vittne som såg ett stycke plåt flyga upp i luften samt att motorrummet var kraftigt demolerat.
Om det stämmer så tror jag bomben placerades mellan torpedväggen och motorn. Då var det huven som han såg flyga upp.

Tror inte att den var placerad under bottenplattan för då hade motorrummet klarat sig bättre.

(Jag utgår från vittnets berättelser, så jag vet inte med säkerhet hur motorrummet såg ut.)
Citera
2015-06-13, 21:52
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Bilens bränsletank kan ha exploderat av sprängkraften från bomben - om det nu var en bomb.
För sista gången, bensin är inget sprängämne! Kan inte explodera om man inte finfördelar det blandar det med stora mängder luft.
En sprängladdning ihop med en bensintank orsakar ingen bensinexplosion, däremot ett stort eldklot som förbränns under några sekunder. För att kallas explosion och slita isär en bil och orsaka en krater krävs en förbränningstid på millisekunder (miljondelar.) Det har TNT mfl sprängämnen.

Med tanke på bilen skick och kratern i vägen rör det sig om minst 10kg TNT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in