2015-06-13, 13:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Man kan t ex använda svenska arméns sprängdeg om man placerar den under förarstolen, då kan man rikta sprängverkan så det mesta går rakt upp genom golvet och trycket som uppstår i kupen demolerar allt ovan bottenplattan.

Okej, har du sett bilderna på vraket? Bilen tycks ju inte tagit någon lufttur, utan står på hjulen där den sprängdes. En sprängladdning så kraftig att den spränger hål på underredet och därefter skjuter iväg både dörrar och tak, samt i princip alla karosseriplåt, bordet väl lämnat en rätt ordentlig krater efter sig, samt att bilen borde tagit en rejäl lufttur? Eller???
Citera
2015-06-13, 13:50
Medlem
power.rangerss avatar
Barnet som fördes till sjukhus efter smällen och som enligt rykten var vid liv, hon kan väl inte ha varit vid medvetandet efter smällen?
I vilket skick är en kropp efter en sådan här smäll?

Hemskt!
Citera
2015-06-13, 13:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag är ingen expert, men jag tror den bomben var I bilen. Om inte måste den varit oerhört kraftig för att de där skadorna ska uppstå. Den eller de som placerade bomben i bilen måste haft tillgång till nycklar, eller så förvarades bilen olåst.
Citera
2015-06-13, 13:52
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribunkommando
Vore ett långsökt och onödigt krångligt sätt att detonera en sprängladdning på. Detonatorn som sätter igång sprängmedlet kommer i så fall behöva någon form av digital termometer och all övrig tänkbar mikroelektronik. Även stor risk att utomstående riskerar att skadas i och med att bomben då kan gå av var och när som helst. [...]

Jag är ingen expert på sprängämnen men jag har hört att det kan detoneras av värme och isf behövs det ingen detonator.
Katalysatorer kan bli upp mot 800 grader varm och jag tycker det att det borde räcka, för att jag har själv lyckats att få eld på en tändsticka med hjälp av spisplattan (Den hade inte börjat lysa rött).

Grenröret kan också bli tillräckligt varm för det här ändamålet och där brukar det också finnas utrymme på många bilar för att tex fästa en laddning.

Man kan säga att metoden är en typ av tidsfördröjd detonation. Den är inte så gramorös eftersom man inte vet exakt var och när den kommer att sprängas...
Citera
2015-06-13, 13:53
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Barnet som fördes till sjukhus efter smällen och som enligt rykten var vid liv, hon kan väl inte ha varit vid medvetandet efter smällen?

Sannolikt inte. Krafterna i en sådan smäll knockar dig medvetslös om du ens överlever.

Beroende på typ av bomb, och olika faktorer så kan kroppen reagera lite olika. Ett bilsäte med en bomb under som briserar kapar med största sannolikt benen i höjd med överdelen på låren t ex.

Bara överkroppen kvar m a o.
Citera
2015-06-13, 13:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers

Hemskt!

Instämmer. En under hur någon skulle kunna ha överlevt. Det går ju inte ens att se vad det var för bil.
Citera
2015-06-13, 13:54
Medlem
ddf66s avatar
Bilen är/var en Volvo S60 med årsmodell 2000-2009.
Kolla på baklyktan och gör en Google bildsök.
Man ser också skillnaden mot Volvo S80 på bakdörren, formen vid nedre delen av fönstret dras längre bak på S60:n jämfört med S80, som är mer avhuggen.

Hur fälgarna ser ut på den sprängda bilen spelar ingen roll, de kan ju ha bytts när som helst sen bilen byggdes.
Citera
2015-06-13, 13:54
Medlem
Idunas avatar
Ligger det inte ett dynamitupplag i närheten, där sprängare hämtar ut materiel? Åtminstone låg det ett sånt i närheten, mot till Skeppstadsholmen till, för 25 år sen, men om det ligger kvar har jag ingen aning om.
Citera
2015-06-13, 13:57
Medlem
b00b00s avatar
De tidigare bombdåden/tillbuden gällande bilbomber i gängkretsar har rört sig om parkerade bilar med handgranater med tråd. Som den gällande en audi, ägd av en dörrvakt i centrala staden och tillbudet på Bergagatan i Rambergsstaden för några år sedan.(Bilen ägdes av en BMC-medlem) Skadorna är väldigt begränsade gällande handgranater.

Skulle tippa på att det rör sig om sprängmedel som används i närområdet, nära Volvo City.
Citera
2015-06-13, 13:59
Medlem
Varför detta bil tjat spelar la ingen roll vad det är för bil
Citera
2015-06-13, 14:04
Medlem
Vad tror ni om min teori om ett fjärrstyrt bombbälte?
Citera
2015-06-13, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Någon i bilen kanske hade bomben fasttejpad på sig?

Ahaa, just det för svenska gängmedlemmar är ju hjärntvättade terrorister som
Kan tänka sig offra sitt eget liv hahaha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in