2015-06-12, 13:50
Medlem
Hej, jag har kroppsbyggt/lyft vikter (naturligt) på en hög nivå i ganska många år och något som jag alltid har undrat över är varför min träning ökar min vilopuls?
När jag lever mitt liv normalt med träning osv så ligger min puls inom 65-80 när jag sitter framför datorn eller i soffan, men om jag tar några dagar av från min träning så går den ned till 50-60, varför?
Något annat som jag undrar över är varför det efter ett av mina pass tar +5h innan min puls går ned till det normala? Efter ett benpass så kan den ligga runt 90 i 2-3 timmar efter passet innan den sakta börjar gå nedåt.

PS, jag har tagit EKG och kollat blodtryck osv ett flertal gånger och allt ser bra ut, senast var för 3 dagar sedan och då var läkaren nästan i chock eftersom min puls bara var på 51 (med en snus inne), jag hade dock inte tränat på några dagar när jag var där.
Jag tränade igen igår och nu sitter jag här med 78 slag i minuten istället för 50-60.

Mvh
Citera
2015-06-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Hej, jag har kroppsbyggt/lyft vikter (naturligt) på en hög nivå i ganska många år och något som jag alltid har undrat över är varför min träning ökar min vilopuls?
När jag lever mitt liv normalt med träning osv så ligger min puls inom 65-80 när jag sitter framför datorn eller i soffan, men om jag tar några dagar av från min träning så går den ned till 50-60, varför?
Något annat som jag undrar över är varför det efter ett av mina pass tar +5h innan min puls går ned till det normala? Efter ett benpass så kan den ligga runt 90 i 2-3 timmar efter passet innan den sakta börjar gå nedåt.

PS, jag har tagit EKG och kollat blodtryck osv ett flertal gånger och allt ser bra ut, senast var för 3 dagar sedan och då var läkaren nästan i chock eftersom min puls bara var på 51 (med en snus inne), jag hade dock inte tränat på några dagar när jag var där.
Jag tränade igen igår och nu sitter jag här med 78 slag i minuten istället för 50-60.

Mvh

Hur ofta tränar du och i vilken dos? Förhöjd vilopuls kan vara ett tecken på överträning.
Citera
2015-06-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Hur ofta tränar du och i vilken dos? Förhöjd vilopuls kan vara ett tecken på överträning.

Det är definitivt inte överträning, innan passet igår så hade jag inte tränat på 1 vecka men trots detta så är pulsen förhöjd idag.
Det har varit likadant efter tidigare små pauser eller där jag medvetet inte har tagit ut mig på passen och använt lägre vikter (så kallade "deloads").
Men för att besvara din fråga så lyfter jag vikter 2 dagar, vilar 1 dag och sedan så börjar det om, varje cykel och programmet i helhet ser ut som nedan.

Efter 3-4 cyklar så vilar jag antingen 3-5 dagar från vikterna eller så tar jag en så kallad "deload" dom kommande 3 passen där jag kör allt som normalt fast endast med 70% av mina normala vikter.
Jag tar aldrig något av mina sets till koncentrisk failure, eller inte medvetet iaf, då detta lätt bränner ut en.
Och som du ser så körs inte några av dom mer krävande övningarna som belastar det centrala nervsystemet mycket, som tex knäböj, fria roddar, axelpress och div mark varianter.
Anledningen till detta är ett diskbråck som jag fick för ~5 månader sedan.
Jag kör inte heller någon konditionsträning, dels för att min ryggskada inte gillar när jag springer eller cyklar och då det har en negativ effekt på min styrketräning, jag tar dock en relativt rask promenad på 30-40 min dagligen.

PS, jag dricker aldrig alkohol, eller mja, kanske 1-2 gånger om året. Och min kost är mer eller mindre perfekt, jag snusar dock (ca 8 portion) och jag dricker runt 2 koppar kaffe om dagen.
Senast redigerad av Plopp123 2015-06-12 kl. 16:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in