2015-06-12, 11:05
Medlem
Sho!

Hade en macbook pro i 3 år i skolan som jag nu lämnade tillbaka och fick en lenovo thinkpad i studentpresent. Mac kan ju läsa disken när den var formaterad till windows men nu kunde den ju inte läsa i windows när jag formaterade på macen..

Har massa viktiga saker på en extern hårddisk som är macformaterad. Har ingen mac kvar utan bara en laptop som sakerna ska över på!

Finns det något i windows som man kan fixa för att på så sett föra över filerna på datorn? Den kopplas ju i datorn och det hörs ju, men inget ploppar upp alls så läser ju inget..

Andra förslag? Disken ska formateras till windows igen men MÅSTE ha över grejjern!
Citera
2015-06-12, 11:17
Medlem
svart-rullstols avatar
Det är ganska lätt att Googla http://www.makeuseof.com/tag/4-ways-...drive-windows/
Citera
2015-06-12, 13:04
Medlem
moebiuss avatar
Testa HFS explorer, den funkar bra för att läsa macdiskar på PC
Citera
2015-06-12, 15:24
Medlem
ZEPMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratPK
Sho!

Hade en macbook pro i 3 år i skolan som jag nu lämnade tillbaka och fick en lenovo thinkpad i studentpresent. Mac kan ju läsa disken när den var formaterad till windows men nu kunde den ju inte läsa i windows när jag formaterade på macen..

Har massa viktiga saker på en extern hårddisk som är macformaterad. Har ingen mac kvar utan bara en laptop som sakerna ska över på!

Finns det något i windows som man kan fixa för att på så sett föra över filerna på datorn? Den kopplas ju i datorn och det hörs ju, men inget ploppar upp alls så läser ju inget..

Andra förslag? Disken ska formateras till windows igen men MÅSTE ha över grejjern!
Tyvär måste du formatera om den. FAT fungerar bara på mac, FAT32 fungerar på båda, NTFS fungerar bara på windows. Mitt tips är att du använder en molntjänst som dropbox för att föra över.

edit: eller ja, mounta i ett program som de andra skrev!
Senast redigerad av ZEPMP 2015-06-12 kl. 15:27.
Citera
2015-06-13, 15:55
Medlem
Testade HFS Explorer och fick trixxa lite med det men fick ur grejjerna tillslut! <3

nu är ju frågan som kvarstår... hur farao formaterar man om en disk som datorn inte hittar alls?! var inne i diskhantering o skit o kikade men den hittar inget..
Citera
2015-06-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratPK
Testade HFS Explorer och fick trixxa lite med det men fick ur grejjerna tillslut! <3

nu är ju frågan som kvarstår... hur farao formaterar man om en disk som datorn inte hittar alls?! var inne i diskhantering o skit o kikade men den hittar inget..

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE och kolla igen om den syns på den nedre halvan av fönstret där det står disk 0, 1 osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in