2015-06-11, 11:23
Medlem
Såg nyss att man kan handla med valuta i fx-konto på avanza.
Det verkar ju helt klockrent efter ha pratat med avanza. Ingen skillnad mellan köp och sälj kurs nästan, som det blir om man för över mellan svenska och utlända bankkonton som jag först tänkte göra.
Köpen sker även i realtid på sekunden till just aktuell valuta kurs och man kan ha innehavet länge. Kontot skyddas även av insättningsgarantin.

Man kan inte heller förlora pengar på valuta handel mer än några procent men köper man t ex Norska kronor på historiskt lägsta nivån (just nu är den på låga 1.05) så kommer den säkerligne gå upp till 1.10-1.11 som den alltid gör upp och ner. Det kommer inte hända att NOK går under 1 kr mot svenska, iaf inte någon längre tid.

Finns det någon hake med detta? Jag tror jag hittat affärsideen som är som gjord för mig där jag slipper ha ångest över tanken att kunna förlora 50% av värdet som på fonder och aktier vid en eventuell börskrasch och tjäna hyffsad avkastning på valuta. Har rätt stora belopp så det kanske kan ge 50-100 000 per år iaf om man gör 3 delar per år och om man köper valutan när den är historiskt billig och säljer när kursen är 5% högre.
Citera
2015-06-17, 23:11
Medlem
Rebelxs avatar
Ja alltså..
Det är lite klurigare än du kanske tror.
Läs babypips sedan så öppnar du ett demokonto hos t.ex. Oanda.
Du kommer vilja använda MT4 antagligen inte någon webbskit på Avanza.

Du får inte glömma att de flesta använder hävstång så 1000 pips åt ena eller andra håller kan bli en del pengar.
Har själv hållt på ett par år och läst mycket men det är inte så lätt som du kanske tror nu.
Trodde också det skulle vara lätt till en början.
Det positiva är att jag blivit extremt intresserad av makroekonomi eller vad man nu kallar det på svenska, så kör på =)

Men börja med ett demokonto.. De flesta större operatörer erbjuder det.
Oanda är den jag använder men det finns flera andra, Oanda tillåter t.ex. inte hedging av positioner då det är USA baserat.
Citera
2015-06-21, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Ja alltså..
Det är lite klurigare än du kanske tror.
Läs babypips sedan så öppnar du ett demokonto hos t.ex. Oanda.
Du kommer vilja använda MT4 antagligen inte någon webbskit på Avanza.

Du får inte glömma att de flesta använder hävstång så 1000 pips åt ena eller andra håller kan bli en del pengar.
Har själv hållt på ett par år och läst mycket men det är inte så lätt som du kanske tror nu.
Trodde också det skulle vara lätt till en början.
Det positiva är att jag blivit extremt intresserad av makroekonomi eller vad man nu kallar det på svenska, så kör på =)

Men börja med ett demokonto.. De flesta större operatörer erbjuder det.
Oanda är den jag använder men det finns flera andra, Oanda tillåter t.ex. inte hedging av positioner då det är USA baserat.

Jag har redan tjänat 5000-7000 kr på en veckas trading nu. Köpte och sålde 2 ggr när Norska kronan gick upp och sålde strax innan räntebeskedet i veckan nu varav den föll 1.5 % direkt Köpte tillbaka på 1.04 sen och nu har den gått upp 0.7% igen.

Spreaden är ca 400 kr mellan köp o sälj när man köper valuta för 400 000 kr, vilket är lite väl häftigt.

Hävstång låter betydligt mer riskabelt, jag gillar inte att ta risk därför tycker jag detta är perfekt, tjäna lite vid sidan om och kan inte förlora mer än 1 par procent som säkert går upp inom 6 mån 1 år i värsta fall.

Varenda räntefond som spiltan räntefond, catella avkastning och atlant stability rasar ju just nu och dom verkade synkade med aktiemarknaden nuförtiden och köper företagsobligationer och skit så där har man inget att hämta längre.

jag gillr fx-konto skarpt och titta på valutakurserna i realtid och känns bra hittat en idé som nästan ingen i Sverige sysslar med och saknar tillräckligt med kapital att ens syssla med det När jag har 1 mille om ca 1.5 år genom mina jobb så blir det ännu förmånligare att forex trada.
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-06-21 kl. 08:49.
Citera
2015-06-21, 15:02
Medlem
Vad är MT4 föresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här