2015-06-11, 00:24
Medlem
Trechzs avatar
Håller på att leta efter segelbåt i 20-30k klassen. Dessa intresserar mig mest. Kommer användas främst i stockholms skärgård men sen också på långsikt är tanken att göra långresor kanske till medelhavet(en dröm iallafall). Hur som helst så verkar alla vara likvärda seglare. Vegan och IF:en har båda långköl medan IW 26an har fenköl. Långköl verkar vara bra att ha när man är ute på havet och är mer kursstabil om jag minns rätt? IW26an och Vegan har större utrymmen i ruffen än IF båten vilket känns bra om man ska vara ute längre. Kommer för det mesta var 2 på båten också så utrymmen är inte jätteviktigt men ett plus.

Är ganska kluven som ni ser men vilken båt skulle vara mest båt för pengarna om alla kostade ungefär samma?
Citera
2015-06-13, 23:15
Medlem
Om man är negativ (relativistisk?) och tror att långsegling till medelhavet eller västindien aldrig blir av så är alla bra val.

IFen är en fantastisk skärgårdsbåt med sin grunda köl(vegan likaså) men IFen är helt klart liten på insidan. Antingen tycker man inte det är ett problem eller så gör man. Köket är även lite mekigt att använda vid segling. Annars en fantastisk båt. Även vackrast av dessa 3 i mina ögon.

Scampin är ju hyfsat rymlig, ser okej ut, bra båt. Lite oklar om inombordare eller utombordare gäller? Inte lika vanlig som övriga båtar, alltså svårare att hitta ett riktigt bra köp i bra skick.

Vegan är ju rymlig, ful och praktisk. Inombordare.

Vegan är nog ingen favorit om man vill testa kappsegling heller. Då är iw26 bättre, eller kanske segla SM med IF?

Personligen hade jag valt bort alla med inombordare, men det är väl mest för att det är ganska smidigt med utombordare. Vända på femöringar i hamn trots lång köl, bara byta ut motorn vid problem osv. Nackdelen är ju motorgång, stampa med en utombordare i kuling är inte så skoj när man måste komma någon specifik plats.

Jag hade valt IF, men jag är partisk också. Man bör ju vara medveten om att det inte är toppskick man får för 25-30tkr för dessa båtar. Men det är kanske inte det som behövs heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in