2015-06-10, 23:58
Medlem
Hej,

Av en ren händelse hittade jag en knöl på struphuvudet ikväll. Det är svårt att förklara hur den känns, men den går att röra på om man greppar tag i den med pek- och tumfinger, då får jag känslan av att jag avlägsnar den från struphuvudet.

Har man vanligtvis knölar på halsen?

Hur vet man om det är en ofarlig/farlig knöl?

Jag har kollat lite på vårdupplysningen och netdoktor, försökt undvika okända källor. Det som nämns är ju endast cancer...

Har ni knölar på halsen? Hur känns dom? Beskriv gärna!
Citera
2015-06-11, 00:05
Medlem
Polyklorfenols avatar
Det sitter lymfkörtlar där, som på så många andra ställen i kroppen. De kan bli större och ömma om du har en infektion i närheten av den. Det kan vara en förkylning eller att det sitter en stor finne på halsen.

Med andra ord är det till 99,99% normalt. Läs om lymfkörtlar och du kommer att bli förvånad!
Citera
2015-06-11, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Det sitter lymfkörtlar där, som på så många andra ställen i kroppen. De kan bli större och ömma om du har en infektion i närheten av den. Det kan vara en förkylning eller att det sitter en stor finne på halsen.

Med andra ord är det till 99,99% normalt. Läs om lymfkörtlar och du kommer att bli förvånad!

Sitter det även lymfkörtlar "på" sköldkörteln?

Går lymfkörtlar att flytta på och greppa tag på/om med pek- och tumfinger och liksom omringa "knölen" med fingrarna och röra på dom? När man pillat en stund så kan det börja göra lite ont i området, kan inte direkt säga om det gör ont i själva knölen.
Citera
2015-06-11, 00:21
Medlem
Polyklorfenols avatar
Jag tror att du menar struphuvudet, men ja, dessa knölar går att "greppa" om. De är normalt som ärtor, men kan bli stora som spelkulor vid infektioner.

Låt nu de stackarna få jobba i fred
Du är sannolikt frisk, men en smula hypokondrisk.
Citera
2015-06-11, 00:25
Medlem
Polyklorfenols avatar
Och om du är orolig, så gå till vårdcentralen och kolla för säkerhets skull, så att du kan sova lugnt sedan.

Om sköldkörteln är påverkad, brukar det ge symtom på ämnesomsättning och hjärtfrekvens.
Citera
2015-06-11, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Jag tror att du menar struphuvudet, men ja, dessa knölar går att "greppa" om. De är normalt som ärtor, men kan bli stora som spelkulor vid infektioner.

Låt nu de stackarna få jobba i fred
Du är sannolikt frisk, men en smula hypokondrisk.

Lite nojig blir man väl, det måste nog erkännas. Livet är skört och det är mycket man kan förlora.

Har du lymfkörtlar på halsen du kan "greppa"? Har alla det?

Spelkulor? Tänkte du på glaskulorna man hade i plugget som man körde kulstötning med?

Kan man besöka vilken vårdcentral som helst? Jag är nämligen inte hemma och kommer vara borta ett tag till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in