2015-06-10, 19:12
Medlem
Har haft en rättstvist i några år med två Norska försäkringsbolag, som följden av en ryggskada lärde jag sluta mitt dåvarande jobb pga att jag inte fysiskt skulle klara av det längre.
Efter mycket daltande med byråkratin och juridiken så kom vi fram till en ersättningssumma, detta för att slippa gå in i rätten, vilket jag "hotade" med.
Försäkringsbolaget gav mig ersättning för bla: Inntektstap och Grunnerstatning/fremtidig Inntektstap. Dvs att de gav mig ersättning för förlorad lön/inkomst, detta belopp är skattepliktigt. Jag undrar nu om det går att göra avdrag för advokatskostnader i deklarationen, då detta har kostat mig ganska många skjortor. Det jag hittade på nätet är "Kostnad för juridisk hjälp och rättegångskostnad får dras av om kostnaderna varit nödvändiga för den inkomst man deklarerar." Borde väl därmed gå?
Vet dock inte om inkomsten kommer dras i Norge eller Sverige, om Norge, går det att "flytta över" inkomsten så den blir skattepliktig i Sverige istället för Norge, har inte jobbat i Norge på över 4 år, har inget skattekort där.

Någon som är insatt i juridik eller varit i samma/liknande sits?
Citera
2015-06-10, 23:26
Medlem
Petter.Dasss avatar
Under de förutsättningar du anger är kostnaden, precis som du är inne på, avdragsgill. Eftersom kontantprincipen gäller i inkomstslaget tjänst ska du, om du nu är obegränsat skattskyldig i Sverige, skatta här för de pengar som betalas ut nu, även om pengarna kommer från utlandet. Avdraget görs därmed också i den svenska deklarationen.
Citera
2015-06-13, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
Under de förutsättningar du anger är kostnaden, precis som du är inne på, avdragsgill. Eftersom kontantprincipen gäller i inkomstslaget tjänst ska du, om du nu är obegränsat skattskyldig i Sverige, skatta här för de pengar som betalas ut nu, även om pengarna kommer från utlandet. Avdraget görs därmed också i den svenska deklarationen.

Hej och tack för svar.
Är inte så juridiskt insatt så jag läste på lite om "obegränsat skattskyldig" och "kontantprincipen", verkar ju stämma att jag kan deklarera "inkomsten" i Sverige.
Hur går man till väga enklast med att få "inkomsten" taxerad i Sverige? Kan jag bara upplysa skatteverket i Sverige om detta, och sedan sköter det kommunikationen med skatteetaten? Eller behövs det nåt mer utförligt så man ska anlita en revisor?

Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in