2015-06-08, 23:55
Medlem
Jag är cirka 20 år. Man, givetvis.

Jag har extremt många olika symptom. Ett par av dem är:
- Överlag ont i området kring hjärtat. Kan få rejält ont av att dricka för mycket kaffe, vin eller starksprit. Oftast ej av öl. (Är ganska övertygad om att en del av det är psykiskt, men allt är det ej). Haft de vanliga symtomen i 6-7 år och de akut/krampmässiga smärtorna 5-6 gånger de senaste 4 åren. Notera att jag ej menar att hjärtat slår dubbelslag eller att det slår volter som många andra menar, utan denna smärta är mer som om hjärtat/hjärtklaffen var öppen, ömmade och "läckte ut blod" i kroppen på mig. Detta krampmässiga fall har i det längsta fallet hållit i sig i drygt 3 dygn, dock ej lika "jobbigt" under hela perioden, men ändock ständigt närvarande.

- Relativt hög puls. 75-90 i vilopuls. (Senast jag var hos läkaren hade jag mellan 90-95 i puls över 3 stycken tester under en 10-minutersperiod. Antar att en del av resultatet var på grund av nervositet av att vara hos läkaren).
- Öm/värkande revben på båda sidor i perioder. (Cirka 2-3 dagar, sedan går det över i drygt en vecka utan smärtor, sedan återkommer det och cykeln upprepar sig). Haft detta i cirka 6-8 månader.

- Muskelryckningar i hela kroppen på olika ställen. Platser är allt ifrån tummen, fingrarna och i armarna till magen, området kring hjärtat, ända ned till benen. Det läskigaste är när jag får det på vänster sida i pannan, vilket kan beskrivas som att någon stoppar sitt finger på pannan och trycker mig bakåt utan att jag är medveten om det. Det är som att huvudet "skjuts bak" av knuffen. Låter väldigt konstigt, jag vet. Detta har jag haft i cirka 9 månader och det började med att pulsera i mina tår de första veckorna, innan detta stadium nåtts.

- Ont i kroppen rent generellt. Helt plötsligt kan det börja värka och ömma i lillfingret eller vart som helst i kroppen. Oftast kring smala kroppsdelar såsom fingrar/tår/armar och så vidare. Vet ej när det började uppstå.
- Konstant trött. Spelar ej någon roll ifall jag sover 5, 9 eller 13 timmar. All tid jag sover är antingen för lite eller för mycket.

- Lutar jag huvudet bakåt så snurrar det till rejält. Känns ungefär som när man var 14 år gammal, drack en flaska vodka och lade sig ned i sängen för att sova. Fruktansvärt läskigt. Kan således varken sova på rygg (vilket jag förvisso ytterst sällan gör) eller sola på rygg ordentligt utan att det snurrar till. Ibland kan jag bli yr bara jag blundar, vilket skett när jag kysst tjejer bland annat olyckligtvis. Snurrandet håller i sig i cirka 10-15 sekunder. Symptomen har jag haft i cirka 3 år.
- Smärta i området kring blindtarmen. Utan att egentligen veta hur det känns när blindtarmen går spricker, så känns det som att den är "halvvägs" på väg att göra det. Vet inte hur jag skall förklara känslan egentligen. Detta kan komma när som helst, hur som helst, oavsett om jag har ätit/druckit eller ej.

- Är överlag relativt darrig i händerna, vilket jag varit i många år sedan jag varit liten.
- Någorlunda sällsynta fall av fel på perceptionen. Exempelvis när jag tittar på TV och någonting kommer "flygande emot kameran", så kan jag missuppfatta vinkeln och tro att föremålet eller det som färdas är på väg genom TV:n och träffa mig. Finns en specifik hockeyreklam på TV där pucken "krossar glaset" på TV:n och är halvvägs på väg ut genom glaset. Då rycker jag alltså till i sällsynta fall då jag tror att föremålet är på väg att träffa mig. Väldigt konstigt också.

- Någorlunda sällsynta fall av balansrubbning. Ibland när jag duschar kan jag helt plötsligt ta ett felsteg eller känna att jag är halvvägs på väg att ramla. Ej ramlat helt någon gång, dock. Sker oftast när jag duschar.
- Svårare att bajsa än tidigare. Försöker trycka ut avföringen, men har inte lika mycket "kraft" i magen längre, vilket gör att jag inte får ut allting. Haft detta problem i drygt 1 år.

Av all smärta jag känt, så är den hårdaste och mest jobbiga smärtan den kring hjärtat. Jag sover oftast på mage och ibland så kan jag helt plötsligt få en smärta som rakt igenom är 10 av 10. För att beskriva det så känns det som att någon har stoppat in en kniv i hjärtat, ryckt ut den, tagit 1 liter salt och hällt i öppningen, samtidigt som någon stoppat en fläkt 10 cm ifrån mynningen på högsta nivå och blåst igenom öppningen i hjärtat. Någon som förstår vad jag menar?

Tidigare symptom/insjuknanden:
- Ont i magen/tarmen/magsår/katarr. Självmedicinerade med omeprazol, vilket gav resultat. Detta var för 3 år sedan.
- Rubbning av balansnerven i vänster öra. Misstänkte att det var den så kallade kristallsjukan. Gick över efter ett par veckor efter att ha använt krämer vid/runt örat. Också för 3 år sedan.

Övrig information:
- I samband med mina symptom för 3 år sedan var jag hos läkaren. Tog ett par blodprov (5 ampuller totalt) och allting visade normala siffror.
- Har aldrig haft några tidigare sjukdomar. Aldrig ens blödigt näsblod. Hade huvudvärk ganska ofta när jag gick i 3:e klass, men detta gick över efter ett par månader. Har normal syn och har aldrig behövt glasögon.
- Har ingen aning om ifall någon släkting haft liknande symptom. Ingenting vi pratat om iallafall.
- Äter inga läkemedel. Däremot har jag börjat äta D3-tabletter och magnesium sporadiskt.
- Röker ej. Knarkar ej. Dricker alkohol kanske 2-4 gånger i månaden. I vissa perioder upp emot 4-5, i vissa perioder aldrig.
- Inga allergier.
- Har inte tränat speciellt bra de senaste åren, så kondition och kropp är väl knappast i topptrim. Ligger i övre medelviktsspannet för min ålder och för min kroppslängd. Har börjat träna löpträning de senaste månaderna som givit lite bättre vilopuls överlag. Kommer intensifiera detta successivt.
- Tidigare har jag heller inte ätit speciellt bra mat, men har ändrat detta helt och hållet. I och med inköpet av D3 och magnesiumtabletter och påbörjandet av träning så har jag dessutom börjat äta betydligt bättre mat. Mycket sallad och mer hemmagjord mat ifrån grunden.

Ytterligare kommentarer:
Som det känns idag så skulle jag behöva bo på ett sjukhus i 1 månad för att göra en ordentlig skanning av alla mina organ. Magnetröntgen, EKG, alla typer av rektoskopi, märgprover, hjärnskanningar och fan och hans moster. Det är klart man är rädd för att ha både cancer i magen och en tumör i hjärnan, men denna oro går i perioder och ibland är oron borta trots att kroppen värker.

Det jag undrar över är vart jag skall börja "felsöka" mina problem. Om jag knatar in på vårdcentralen så skulle jag ha så fruktansvärt svårt att veta hur jag skall lägga fram alla mina bekymmer. När jag tidigare var på vårdcentralen så presenterade jag 4 av mina symptom, men fick endast hjälp för ett av dem. Som texten ovan säger, så har jag massvis med olika symptom, både beroende och oberoende av varandra. Känns inte som att läkarna skulle ta mig på allvar för fem öre om jag knatade in och berättade om alla dessa problem. Jag är inte ens säker på att ni i den här avdelningen på Flashbacks medicinforum tar mig seriös efter att ha presenterat mina smärtor och symptom.

Är så fruktansvärt trött på att ha vant mig vid att leva med konstant smärta i min kropp.
Hjälp mig, hur löser jag mina problem och vad tusan är fel på min kropp?
Citera
2015-06-08, 23:58
Medlem
Sourcreamchipsens avatar
Tror du Flashback löser alla dina problem istället för att söka proffesionell hjälp på sjukhus?
Citera
2015-06-09, 00:04
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Lutar jag huvudet bakåt så snurrar det till rejält. Känns ungefär som när man var 14 år gammal, drack en flaska vodka och lade sig ned i sängen för att sova. Fruktansvärt läskigt. Kan således varken sova på rygg (vilket jag förvisso ytterst sällan gör) eller sola på rygg ordentligt utan att det snurrar till. Ibland kan jag bli yr bara jag blundar, vilket skett när jag kysst tjejer bland annat olyckligtvis. Snurrandet håller i sig i cirka 10-15 sekunder. Symptomen har jag haft i cirka 3 år.

låter som kristallerna i örat.
Citera
2015-06-09, 00:09
Medlem
stress :/
Citera
2015-06-09, 00:19
Medlem
Vilka undersökningar har du gjort?

Bröstsmärtorna kan ju vara Tietze's syndrom (drabbades själv av det för 2 år sedan och det ger även en jäkla massa muskelryckningar eftersom svullnaden gör att nerver kommer i kläm)

Rimliga undersökningar i ditt fall borde vara:
* Ultraljud av bröstet (har du Tietzes så syns det via denna undersökning)
* Ultraljud av hjärtat
* Lungfunktionsundersökning/Spirometri (astma)

Har du möjlighet att gå privat gör det, min erfarenhet av landstingsvården är att de läkarna kan två diagnoser och det är panikångest och reflux.
Citera
2015-06-09, 00:22
Medlem
Du borde nog söka dig till en hjärtläkare.
Citera
2015-06-09, 02:35
Medlem
Stress och ångest. Det är inget fel på dig.
Citera
2015-06-09, 08:20
Medlem
Alla dina symptom kan bero på följande:
Myofascial Pain Syndrome & Breathing Pattern Disorder (BPD). Jag har själv dessa två diagnoser och jag har upplevt fler än hälften av dina symptom.

BPD kan ge upphov till så kallad Pseudo Angina. Jag trodde själv att jag höll på att få hjärtinfarkt för tre år sedan, pga smärtor i området kring hjärtat, men det berodde på stress och dåligt andningsmönster.

http://www.physio-pedia.com/Breathing_Pattern_Disorders
Senast redigerad av sctp 2015-06-09 kl. 08:29.
Citera
2015-06-09, 08:27
Medlem
Antingen psykiskt/stress eller Hyperthyreos.
Citera
2015-06-09, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap

Jag lägger också en gissning på Hyperthyreos (blanda ej ihop med Hypotyreos). Jag har lidit av det i många år innan jag äntligen fick en metabolutredning som hittade felet.

Här nedan kan du läsa om symptomen (iaf några) på Hypertyreos:

Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap

SYMTOM

Unga och medelålders personer med hypertyreos påverkas ofta till hela sin existens av sjukdomen; de är stressade, arbetar ostrukturerat (börjar med mycket, slutför inget) och har kort stubin - konflikter är vanliga både i hem och på arbetsplats.

Symtomen drabbar de flesta organsfärer och yttrar sig bl a som:

Uttalad trötthet
Nervositet
Hjärtklappning
Värmeintolerans
Svettningar
Muskelsvaghet
Frekvent tarmtömning
Problem med samliv
Depression
Darrighet
Viktnedgång
Ögonsymtom - oftalmopati vid Graves sjukdom

Äldre patienter kan uppvisa en annan klinisk bild med bl a apati, trötthet och hjärtflimmer/svikt (s k apatisk hypertyreos).

Hypertyreos är EJ en psykosomatisk sjukdom utan mycket lätt att mäta med blodprov. Visar det att du har något fel på värdena är det lätt att justera med bla. Levaxin. Sjukdomen kan dock vara livslång, något som kanske känns lite värre. Sköldkörteln är en liten jäkel som kan ställa till massa proble.
Citera
2015-06-09, 12:33
Medlem
humanlifes avatar
Bröstsmärtor bör alltid undersökas, be att få göra arbets-EKG, så du får veta om hjärtat jobbar normalt vid ansträngning. Du blir ju inte precis lugnare av osäkerheten du känner huruvida symtomen är på allvar eller psykiska. En seriös läkare skall ta din oro på allvar oavsett vad det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in