• 1
  • 2
2015-06-08, 19:45
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ineo17
Hej,började jobba i hotell sen 2 veckor och jobbat ca 4 dagar (vet lite,men de är dem som planerar) nu vill jag säga upp mig för är så trött på skitet o all stress.Kan jag få min lön även om jag bara jobbat 4 dagar ? Vad gör jag om jag inte får den ?

Ja de är skyldiga att ge dig lön för det du arbetat. Den behöver dock inte komma nu utan brunst komma den 25-27 månaden efter du jobbat in det.

Det kan också finnas uppsägningstid med mera om du är t.ex heltidsanställd då måste du jobba klart den tiden om ni inte kommer överens om annat.

Är du timanställd så behöver du bara jobba klart de pass du redan tackat ja till.

Om du inte får din lön är det inte mycket att göra eftersom det är mer jobb och mer pengar du kommer slösa för att lyckas få den lilla lönen för de 4 dagar. Så det bästa är då att skitta i det.

De kanske ger en referens men de kommer skriva ett riktigt dåligt omdöme när du gett upp efter endast 4 dagar.... Det är ju förfan ett skämt...

Så du bör definitivt inte ange de som referens om du vill kunna få ett nytt jobb.
Citera
2015-06-08, 20:01
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Jo, du fäller ett träd var 10e sekund på ett arbetspass.

Ja, när du röjer ett igenvuxet skogsbestånd med 10+ röjstammar per kvadratmeter, så är det inget svårt överhuvudtaget. Jag sa inte "fälla slutavverkningsstammar".

Låt det här växa 5 år så ska du se hur kul det är att gå igenom... Inga problem att kapa ner 4 stammar i ett svep på någon sekund med en väl filad och skränkt klinga.
http://media.lidkopings-skogstjanst....09/Rojning.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Den behöver dock inte komma nu utan brunst komma den 25-27 månaden efter du jobbat in det.

Komma utan brunst?

Citat:
22

Mja, då var väl det jag tänkte på ingen fara. Men - hade du skrivit på något anställningsavtal eller inte?

Och, vad för typ av företag är det? Alltså, är det en större kedja typ Scandic eller First Hotels, eller ett mindre typ Roffes Rum i Hyltebruk?
Senast redigerad av frange 2015-06-08 kl. 20:06.
Citera
2015-06-08, 20:59
Medlem
Jag personligen skulle nog oroa mig över att på något sätt förklara att man säger upp sig efter 4 dagar än att jag inte skulle få lön för dessa dagar.

Det låter mer som att du har tappat motivationen mer än att det skulle varit fysiskt ansträngande, du har panik av att vakna en dag till, behöva byta lakan och vända på kuddar, sån panik att du inte klarar av en timme till.

Jag har varit i den situationen ändå fortsatte jag kämpa och jobba som tidningsbud, vände på burgare nattetid bland drägg, plocka gods i lager nattetid.

En del är hopplös
Citera
2015-06-08, 21:09
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Ok för alla andra människor i världen är det där sly, och räknas knappast som trädstammar. Men du är väl en sådan som räknar tiokronor som miljoner också.

Nej, inom skogsbruket räknas det som röjstammar - och den bilden var bara ett exempel på ett tätvuxet röjbestånd. Låt det stå i 5-8 år och stammarna kommer kunna vara grova som mindre lyktstolpar, men merparten kommer fortfarande stå kvar. 12-15 meter höga björkar grova som mindre lyktstolpar är väl ändå att räkna som träd, eller hur? Det var mindre träd jag skrev från början, inte 120åriga bokar med över metern i brösthöjd...

Men nu är vi jävligt OT.
Citera
2015-06-08, 21:19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Kanske lätt för dig att säga,när man måste byta ca 50 st lakan under en viss arbetstid!.

Vad har du jobbat med tidigare, och under hur lång tid?

Mitt tips är att ge ditt jobb en chans, du har inte hunnit lära dig nåt på fyra dagar. Acceptera att du kommer göra fel, jobba alldeles för sakta, kanske få skit, vantrivas och tycka att det är tungt bege sig till jobbet 2-4 veckor, sen vänder det och du är glad över att du inte gav upp. Viktigast är dock att du därmed lärt dig att du kan härda ut eftersom du vet att det snart blir bättre, en viktig vetskap och erfarenhet att ha med sig, det räddar dig från att ge upp, för nya prövningar kommer du ideligen ställas inför, och backar man ständigt ur och ger upp så uppenbarar sig allt färre möjligheter.
Citera
2015-06-08, 23:33
Medlem
Är du seriös? Jag själv pluggar 45 timmar och jobbar 25 timmar i veckan sedan jag var 15 bast så om du som 22 åring inte klarar av att jobba mer än 4 dagar är ju helt jävla sjukt. Hur kommer du någonsin klara dig här i världen? Har du en bra utbildning som du snart tar examen i eller vad är din plan B? Ska du leva på bidrag? Jag skulle inte tro det va! Jag är orolig för din skull. Hur tar du dig vidare efter det här?
Citera
2015-06-09, 08:37
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
tror ni de ger referens (de var ju bara 1 dag allt inte gick som det skall)

LOL!!!!!! ger referens? ja det gör dom säkert, men räkna inte med possitiv feedback..vad tror du själv att dom skulle säga till en eventuellt ny arbetsgivare? "ja serru, Ineo17 är en RIKTIG arbetsmyra!, h*n jobbar verkligen hårt och tar i när det behövs. Tyvärr lämnade h*n oss alldeles för tidigt då h*n helt klart är för överkvalificerad för att jobba hos oss".

här kommer VÄRLDENS största
Citera
2015-06-09, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pedrokaka
Jag personligen skulle nog oroa mig över att på något sätt förklara att man säger upp sig efter 4 dagar än att jag inte skulle få lön för dessa dagar.

Det låter mer som att du har tappat motivationen mer än att det skulle varit fysiskt ansträngande, du har panik av att vakna en dag till, behöva byta lakan och vända på kuddar, sån panik att du inte klarar av en timme till.

Jag har varit i den situationen ändå fortsatte jag kämpa och jobba som tidningsbud, vände på burgare nattetid bland drägg, plocka gods i lager nattetid.

En del är hopplös

Du allt handlar inte bara om byta lakan,städa upp efter svensk skit de är de det handlar om.De lever som om de lever hemma när de bor i hotell all kläder på golvet,översvämning i badkar och när de finns sopsäck kasta på golvet.
Har bekymmer om att svenskar är från mänsklig härkomst eller vad säger du ni som spottar upp allt på invandrare som om ni vore nåt bättre folkslag!!
Citera
2015-06-09, 14:27
Medlem
Citat:
Du allt handlar inte bara om byta lakan,städa upp efter svensk skit de är de det handlar om.De lever som om de lever hemma när de bor i hotell all kläder på golvet,översvämning i badkar och när de finns sopsäck kasta på golvet.
Har bekymmer om att svenskar är från mänsklig härkomst eller vad säger du ni som spottar upp allt på invandrare som om ni vore nåt bättre folkslag!!

Varför jag svarade lite på ditt inlägg är för att jag är en "långliggare på hotell" har över 250k kvalificerade bonus nätter hos en större kedja, ja du kan räkna upp hur många dagar jag ligger ute.

Jag kan hålla med dig om en sak, klientel som kommer i grupp och övernattar nån dag i ett hotell pga av jobbmässa, utbildning, studiebesök osv är värst både inne i rummen men även nere på lobbyn, oftast har dom ett vanligt kneg 8-17 kneg dessa människor är grisigaste och tror att det är fest varje gång dom får komma ut från fängelset (arbetet) vilket inte är ofta.

Sen finns det de som är vana att ligga ute, företagsäljare, ensamvargar osv, vi som håller låg profil i baren men även i rummet okså. Vi försöker okså vara duktiga med att inte ha skit runtomkring oss, av 3 anledningar. 1: För att kunna säga godmorgon till städerskorna med gott samvete i korridoren 2: För att vi ofta kommer tillbaka. 3: Det är vårat hem

Men nu tillbaka till din fråga, vad det gäller att få referenser, poängen med referens är att man har gjort ett jobb som man vill ha dokumenterat, i flesta fall brukar man vilja ha intyg när man vet att man uppfyllt kriterierna för ett gott arbete, eller gjort ett arbete med ett gott omdöme,

I ditt fall om du har otroligt tur kanske din arbetsgivare intygar om att du varit på arbetet dessa dagar du arbetar och detta får du som intyg

Hur somhelst nu vill jag verkligen hjälpa dig, jag råder dig att inte uppvisa någon form av intyg eller information som kan leda till att ditt ev nya arbete har kontaktuppgifter med ditt "nuvarande"

Chansen är stor att du gör mer skada än nytta. Ännu värre om du lämnar ut arbetsgivaren tel nr som referens, spelar ingen roll om du får leende från chefen eller trevliga nickar om att det är ok.

Jag råder dig att fortsätta arbeta håll ut, pröva med andra metoder, lyssna på musik samtidigt som du bäddar, tävla med dig själv eller andra kollegor, köp något extra skäm bort dig varje dag efter en hård dag på arbetet.

Jag förutsätter att det är arbetet i sig som du är trött på? Känner du att kollegorna bara hackar och är på dig, då är det en annan femma.
Senast redigerad av Pedrokaka 2015-06-09 kl. 14:31.
Citera
2015-06-09, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pedrokaka
Varför jag svarade lite på ditt inlägg är för att jag är en "långliggare på hotell" har över 250k kvalificerade bonus nätter hos en större kedja, ja du kan räkna upp hur många dagar jag ligger ute.

Jag kan hålla med dig om en sak, klientel som kommer i grupp och övernattar nån dag i ett hotell pga av jobbmässa, utbildning, studiebesök osv är värst både inne i rummen men även nere på lobbyn, oftast har dom ett vanligt kneg 8-17 kneg dessa människor är grisigaste och tror att det är fest varje gång dom får komma ut från fängelset (arbetet) vilket inte är ofta.

Sen finns det de som är vana att ligga ute, företagsäljare, ensamvargar osv, vi som håller låg profil i baren men även i rummet okså. Vi försöker okså vara duktiga med att inte ha skit runtomkring oss, av 3 anledningar. 1: För att kunna säga godmorgon till städerskorna med gott samvete i korridoren 2: För att vi ofta kommer tillbaka. 3: Det är vårat hem

Men nu tillbaka till din fråga, vad det gäller att få referenser, poängen med referens är att man har gjort ett jobb som man vill ha dokumenterat, i flesta fall brukar man vilja ha intyg när man vet att man uppfyllt kriterierna för ett gott arbete, eller gjort ett arbete med ett gott omdöme,

I ditt fall om du har otroligt tur kanske din arbetsgivare intygar om att du varit på arbetet dessa dagar du arbetar och detta får du som intyg

Hur somhelst nu vill jag verkligen hjälpa dig, jag råder dig att inte uppvisa någon form av intyg eller information som kan leda till att ditt ev nya arbete har kontaktuppgifter med ditt "nuvarande"

Chansen är stor att du gör mer skada än nytta. Ännu värre om du lämnar ut arbetsgivaren tel nr som referens, spelar ingen roll om du får leende från chefen eller trevliga nickar om att det är ok.

Jag råder dig att fortsätta arbeta håll ut, pröva med andra metoder, lyssna på musik samtidigt som du bäddar, tävla med dig själv eller andra kollegor, köp något extra skäm bort dig varje dag efter en hård dag på arbetet.

Jag förutsätter att det är arbetet i sig som du är trött på? Känner du att kollegorna bara hackar och är på dig, då är det en annan femma.

Tack för en fin svar (: Det är arbetet jag är trött på men mest när jag tänker efter så är det kollegorna(finns många som inte kan svenska och får dålig kommunikation av,jag är den enda av ca 35 pers ,sen finns de dem som saknar utbildning) men som endå tror att de kan allt och ska veta allt! Okej vet att sån typ finns i varenda skola,jobb osv. men det är så jobbigt speciellt när man måste kommunicera och inte kan det och allt bara f*'*ing går fel !!!! Och det var därför jag fick skit ...men har nu en annan jobb så
så det är så de ligger till...de som var grisigast som jag städa övernatta inte en dag utan en vecka så jag mådde som dåligaast
Citera
2015-06-09, 16:30
Medlem
Klopeks avatar
Citat:

Så det är inga invandrare som bor på hotell menar du? Dumma jävel. Dina landsmän grisar ner precis lika mycket eller har du fört statistik på alla hotellgäster? Du din lilla skägg-apa knip käft.

Och vad tror du ege, att någon människa på jorden kan sitt jobb perfekt efter 4 dagar. Har varit i samma situation som dig på i princip alla mina jobb, att känna mig otillräcklig första tiden. Bara bita ihop och lära sig. Inget går snabbt i början men de viktigaste är att lära sig av sina misstag. Misstag på jobb gör alla bara att i början så kan de bli fler misstag. Allt går också snabbare när man får rutin på saker och ting på jobbet. Om du tror att du ska göra ett perfekt jobb på dag 1 på dina framtida jobb så kan du glömma det redan nu säger jag, kommer aldrig att hända.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in