2015-06-08, 16:04
Medlem
Nattriddares avatar
Visste inte om det här passar i forumdelar som företag eller juridik bättre? Men jag valde att lägga det i privatekonomi då det ju handlar om pengar tillhörande den enskilda individen. Om jag gjort fel ber jag på förhand om ursäkt och ber moderator om en flytt till lämpligare forumdel. Tack på förhand.

Jag har googlat och försökt med diverse fraser, men hittar inget svar på min fråga. Det måste finnas fler som råkat ut för detta och gärna vill veta - eller har kollat upp fakta nånstans dit jag inte hittade?

Ponera att du går till ett apotek för att hämta medicin. Låt oss säga att du ska ha tre förpackningar mediciner. Av olika legitima skäl vill/måste du ha ut alla förpackningar vid samma tillfälle. Det visar sig att de bara har en förpackning "likamedel", "utbytbara läkemedel, men de har originalet i lager. Om du insisterar på att få ut hela uttaget på en gång, vad händer då?

Enligt min mening så borde man ju helt enkelt kunna dela upp det som om man var två enskilda kunder i rad, att jag gör ett köp på "likamedel" och efter betalning tar upp körkortet igen och får ut resterande två burkar originalmedicin - OCH får det på högkostnadsskyddet eftersom "det är det enda de har kvar i lager"?

Har varit med om det här nu ett par gånger, att de vägrat ge mig fullt uttag under högkostnadsskyddet. De har tagit betalt för "jag valde" originalmedicinen. Jag som kund ska väl inte ha ansvar för deras lagerhållning? Vad är det som egentligen gäller här?

- Nej, du har valt originalmedicinen och därför tar vi extra betalt för den.
- Men ni hade ju inte utbytbart kvar i lager, jag har väl rätt att hämta medicin, sen vilken lösning det blir är inte min sak, jag är kund/patient.
- Vi kan beställa så du kan hämta ut "likamedel" på måndag.

Det där är en väldigt vanlig konversation. Har märkt att vissa apotek gör så medan andra helt enkelt låter bli att tjafsa och ger "utfyllnad" så det blir ett fullt uttag, UTAN att ta något extra betalt som straff för mig på grund av att de inte klarar av att hålla lager.

Det vore väldigt skönt att få reda på vad som gäller så man kan förhålla sig till det framöver. Om jag helt enkelt enligt någon regel inte har rätt att få allt under högkostnadsskyddet så får jag ju ta det. Men jag har en känsla av att jag som kund/patient har rätt att hämta det de har i lager, sen om beställningen delas upp i olika fabrikat borde väl inte vara mitt problem?

Vad tror/vet ni om det här?

Tack på förhand!
Citera
2015-06-08, 16:17
Bannlyst
I och med att monopolet är släppt så kan det vara så att varje Apotek har rätt att själva bestämma det.

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/...2014-10-32.pdf

Här står det inget (nu skummade jag bara) om att det finns undantag.

Men om du har valt "original" så är det ju rimligt att om du sedan tar något annat betalar för detta.
En lösning på ditt problem är att traska till annat apotek vilket inte bör vara några större problem för dig så länge du inte bor i en håla.
Citera
2015-06-08, 16:46
Medlem
Nattriddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NopeNope
I och med att monopolet är släppt så kan det vara så att varje Apotek har rätt att själva bestämma det.

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/...2014-10-32.pdf

Här står det inget (nu skummade jag bara) om att det finns undantag.

Men om du har valt "original" så är det ju rimligt att om du sedan tar något annat betalar för detta.
En lösning på ditt problem är att traska till annat apotek vilket inte bör vara några större problem för dig så länge du inte bor i en håla.

Tack för ditt svar! Nej då, det är inga större problem att ta sig till ett annat apotek.
Nu var det tvärtom - jag godkänner alltså "likamedel", men när hela uttaget inte täcks av deras lager så tycker man det vore rimligt att de erbjuder mig det de har och inte kräver mig på betalt för det.

Det verkar som att det är väldigt svårt att hitta ett svar på det här.
Men tack ska du ha för ditt försök och din tid, NopeNope.
Citera
2015-06-08, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattriddare
Visste inte om det här passar i forumdelar som företag eller juridik bättre? Men jag valde att lägga det i privatekonomi då det ju handlar om pengar tillhörande den enskilda individen. Om jag gjort fel ber jag på förhand om ursäkt och ber moderator om en flytt till lämpligare forumdel. Tack på förhand.

Jag har googlat och försökt med diverse fraser, men hittar inget svar på min fråga. Det måste finnas fler som råkat ut för detta och gärna vill veta - eller har kollat upp fakta nånstans dit jag inte hittade?

Ponera att du går till ett apotek för att hämta medicin. Låt oss säga att du ska ha tre förpackningar mediciner. Av olika legitima skäl vill/måste du ha ut alla förpackningar vid samma tillfälle. Det visar sig att de bara har en förpackning "likamedel", "utbytbara läkemedel, men de har originalet i lager. Om du insisterar på att få ut hela uttaget på en gång, vad händer då?

Enligt min mening så borde man ju helt enkelt kunna dela upp det som om man var två enskilda kunder i rad, att jag gör ett köp på "likamedel" och efter betalning tar upp körkortet igen och får ut resterande två burkar originalmedicin - OCH får det på högkostnadsskyddet eftersom "det är det enda de har kvar i lager"?

Har varit med om det här nu ett par gånger, att de vägrat ge mig fullt uttag under högkostnadsskyddet. De har tagit betalt för "jag valde" originalmedicinen. Jag som kund ska väl inte ha ansvar för deras lagerhållning? Vad är det som egentligen gäller här?

- Nej, du har valt originalmedicinen och därför tar vi extra betalt för den.
- Men ni hade ju inte utbytbart kvar i lager, jag har väl rätt att hämta medicin, sen vilken lösning det blir är inte min sak, jag är kund/patient.
- Vi kan beställa så du kan hämta ut "likamedel" på måndag.

Det där är en väldigt vanlig konversation. Har märkt att vissa apotek gör så medan andra helt enkelt låter bli att tjafsa och ger "utfyllnad" så det blir ett fullt uttag, UTAN att ta något extra betalt som straff för mig på grund av att de inte klarar av att hålla lager.

Det vore väldigt skönt att få reda på vad som gäller så man kan förhålla sig till det framöver. Om jag helt enkelt enligt någon regel inte har rätt att få allt under högkostnadsskyddet så får jag ju ta det. Men jag har en känsla av att jag som kund/patient har rätt att hämta det de har i lager, sen om beställningen delas upp i olika fabrikat borde väl inte vara mitt problem?

Vad tror/vet ni om det här?

Tack på förhand!

Rent spontant känner jag att det känns orimligt att du kan få en dyrare medicin till ett billigare pris bara för att det existerar en alternativ medicin till en lägre kostnad som inte finns i lager... Jag menar, du får inte köpa en Ferrari till samma pris som en Dacia Sandero, bara för att bilhandlaren du gick till inte hade någon Sandero att sälja...

Men jag är inte någon expert, så jag kan ju ha fel...
Citera
2015-06-08, 16:58
Medlem
Nattriddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chig
Rent spontant känner jag att det känns orimligt att du kan få en dyrare medicin till ett billigare pris bara för att det existerar en alternativ medicin till en lägre kostnad som inte finns i lager... Jag menar, du får inte köpa en Ferrari till samma pris som en Dacia Sandero, bara för att bilhandlaren du gick till inte hade någon Sandero att sälja...

Men jag är inte någon expert, så jag kan ju ha fel...

Helt rätt tänkt där, chig!
Det är verkligen logiskt. Men om vi "vänder lite på steken"... Jag glömde tillägga i mitt inledande inlägg att jag besökt apotek som bara haft originalet trots att "likamedel" är billigare för tillfället, men eftersom de "bara hade" originalet inne så har jag ju fått det inräknat under högkostnadsskyddet. Har fått för mig att det är så att de måste erbjuda den medicin de har inne, och det stämmer ju så länge jag ska ha hela uttaget i samma fabrikat/märke.

Men om det delas upp på grund av deras lagerhållning blir det att pröjsa. Det är där jag hakar upp mig och fastnar.
Citera
2015-06-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattriddare
Helt rätt tänkt där, chig!
Det är verkligen logiskt. Men om vi "vänder lite på steken"... Jag glömde tillägga i mitt inledande inlägg att jag besökt apotek som bara haft originalet trots att "likamedel" är billigare för tillfället, men eftersom de "bara hade" originalet inne så har jag ju fått det inräknat under högkostnadsskyddet. Har fått för mig att det är så att de måste erbjuda den medicin de har inne, och det stämmer ju så länge jag ska ha hela uttaget i samma fabrikat/märke.

Men om det delas upp på grund av deras lagerhållning blir det att pröjsa. Det är där jag hakar upp mig och fastnar.

Men som NopeNope sa:
Citat:
Och du "ska" utnyttja din konsumentmakt och välja bort de apotek/-kedjor som agerar ofördelaktigt för dig!

Är det ditt närmaste/lägligaste, så passa på att gå in och kolla varje gång - men sedan tacka nej till hela affären under högljutt missnöje!
Citera
2015-06-08, 19:03
Bannlyst
I princip alla apotek kan beställa in alla olika tillverkares läkemedel så om det inte finns är det bara be dem plocka in det och hämta upp det dagen efter. Hur svårt kan det vara?
Citera
2015-06-15, 10:52
Medlem
Nattriddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Men som NopeNope sa:

Och du "ska" utnyttja din konsumentmakt och välja bort de apotek/-kedjor som agerar ofördelaktigt för dig!

Är det ditt närmaste/lägligaste, så passa på att gå in och kolla varje gång - men sedan tacka nej till hela affären under högljutt missnöje!

Det har du rätt i. En viss apotekskedja är alltid tillmötesgående och debiterar aldrig en spänn när jag vill ha ut hela beställningen på en gång oavsett fabrikat. Dessutom brukar de aldrig ha några problem med att jag ibland inte vill ha ersättningsläkemedel vad gäller en annan grej då jag mår illa av smaken. Många andra apotek debiterar för att jag väljer att inte ta det de erbjuder medan just den kedjan jag gillar alltid hjälper till gratis. Därför brukar jag försöka anpassa min rutt till att besöka just det stället när jag är ute och rör på mig, för just den kedjan ligger en bit från min bostad.

Citat:
Ursprungligen postat av adjagosse
I princip alla apotek kan beställa in alla olika tillverkares läkemedel så om det inte finns är det bara be dem plocka in det och hämta upp det dagen efter. Hur svårt kan det vara?

Kan meddela att jag efter mitt inledande inlägg besökte apotek just för att hämta detta igen och samma sak hände: "du ska ha tre förpackningar, vi har bara två hemma". Jag insisterade på att jag skulle ha ut alltsammans på en gång av diverse orsaker. För att nämna en orsak: det blir alltid, alltid, alltid tjafs nästa gång man ska hämta efter en månad; "det är inte dags att hämta än" varpå man måste säga åt dem att rota i systemet och se att jag påbörjade en delexpediering just ett datum. Men vissa har nekat mig trots att det gått en månad, för jag hade "valt att hämta" den senaste uttagna förpackningen för mindre än en månad sedan. Jag vill slippa detta eviga tjafs!

Just den här månaden löste personalen det genom att göra två köp åt mig, först ett med de två förpackningar som fanns i lager och minuten efter så "kom jag in på nytt" så att säga och tog ut den tredje förpackningen. Och eftersom det var det enda fabrikat de hade på lager då, en minut efter att "mitt andra jag" nyss tog de två billigaste, så fick jag ju förstås allt inom högkostnadsskyddet.

Så här har vi ett tips till andra som kan tänkas hamna i samma situation. Just som iconicatab skrev här ovan; utnyttja din konsumentmakt! Kan de inte vara tillmötesgående så kan de ju slippa expediera såna "besvärliga" kunder då'rå.

Tack ska ni ha, gott folk!
Citera
2015-06-15, 11:11
Medlem
Enydrions avatar
På vissa apotekskedjor så kan man visst beställa medicinen via internet, och hämta ut på sitt apotek sedan, då skulle du ju slippa gå till apoteket två gånger...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in