2016-01-21, 00:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det fanns högst troligt i slasken. Fel tid och allt möjligt kan det ha varit och lika ointressant som BB: IR var inte intresserad iaf..

Sug på vad det är som är två separata tillhörigheter relaterat till eftersök internationellt.

Iakttagelsen handlar om söndagen, längs med fyndvägen, borde det inte vara av intresse? Om det handlar om samma tid som NB syntes sladda på en helt annan väg så är det ju märkligt. Polisen borde varit noga med att publicera vittnesmålet tycker jag.

Ingen har sett NB när han placerade ut föremål längs med fyndvägen, intressant i sig tycker jag, särskilt när hantverkaren med byggplats också var ute och körde i området.

Det fetade tycker jag att du ska förtydliga, är det ens on topic?
2016-01-21, 00:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är väl klart att om du räknar bort det viktigaste beviset i vilken rättegång som helst så finns en lucka i gärningsbeskrivningen. Ta bort vapnet i ett rånmord, ta bort kniven i ett knivmord.
DNA i detta fall finns på så många ställen och de olika delarna är hanterade av så många olika personer att det vore en gigantisk komplott om det var planterat.
Det resoneras i nivå med ett krattskaft eftersom Åk givetvis väcker åtal via att NB avsatt DNA (förutom vittnen etc). Det kan inte resoneras bort i sammanhanget då det de facto knyter NB till mordet.
2016-01-21, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Mr. NB har kanske "kollat in" L.H tidigare och i.o.m plåtlistjobbet "förberett" upphängningsanordning därav tog jobbet längre tid? Nää, jag tror svaret är enklare än vad vi gör det till. "He" = ngn, ser henne! Gör det. Sicken "gåta" det ändå är.
Mina förberedelser tar bara en halv minut, så det är ingen motsägelse.
2016-01-21, 00:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Svammel, svammel, svammel - när du har fått svar och är inmålad i ett hörn. Det fanns inte DNA efter två månader, det har däremot Foreigner försökt lyfta fram och som jag dementerat (som vanligt..).

Obduktionsprotokollet skickades tillbaks för första resultatet var inte "rätt" resultat. Kanske likadant med DNA-testet.
2016-01-21, 01:00
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Du är alltså tillfreds med tingsrättsdomen. Då har jag ett par frågor.

Vad anser du om att tingsrätten utvidgat tidsfönstret för brottet genom att påstå att NB saknar alibi ända till kl 20.00 när varken polis, åklagare eller ens de värsta Nerijushatarna i den tråden har bestridit att det är han som ringt sin mamma på Skype kl 19.35? Är inte detta en ganska grov miss?

Tycker du verkligen att de osäkra och diffusa vittnesuppgifterna om en bil liknande NB:s på vägen mellan mord och fyndplats under den kritiska tiden som tingsrätten tog fasta på håller som bevis?

Irina har enligt FUP ringt upp NB:s mamma på sitt Skype-konto. Nerijus kan ha anslutit strax före 20.00
2016-01-21, 01:00
Medlem
Citat:
Damen skall vara här i Sverige och vittna. Annars finns hinder att läsa henne.
Ja, det tycker jag också, men nu har ju Hovrätten gett sig in på alternativ och då tycker jag att de måste sätta en gräns.
2016-01-21, 01:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Mr. NB har kanske "kollat in" L.H tidigare och i.o.m plåtlistjobbet "förberett" upphängningsanordning därav tog jobbet längre tid? Nää, jag tror svaret är enklare än vad vi gör det till. "He" = ngn, ser henne! Gör det. Sicken "gåta" det ändå är.
Visst är det så. Det LOE2 beskriver går också fort. Det kan till och med vara så att NB redan utfört arbetet hos GJ med fönsterblecket på förmiddagen och hela resan i hans berättelse är ett spel för galleriet - han har två timmar på sig att runka i fönstret och förbereda från kl 16. Han har iakttagits samma söndag förmiddag som Lisa passerade hans bostad av två vittnen (en vid Gum gård samt hans granne).
2016-01-21, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror inte det tillför något. ÅK har inte heller kallat någon från NFC (vad jag vet).
Just det. Jag noterade det i förloppet runt försvarets nya vittne. Jag tror att han känner sig säker med vittnesmål i TR och väljer att låta det här "blåsa över" bara. Jag tycker att han gör rätt.
2016-01-21, 01:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ja, det tycker jag också, men nu har ju Hovrätten gett sig in på alternativ och då tycker jag att de måste sätta en gräns.
Dom söker efter möjligheten men har inte fattat beslut. Det handlar om huvudregeln att ett vittne i första hand ska infinna sig på plats i hovrätten. Jag undrar samtidigt om (iom uttalande i hovrätten tisdag) inte fått in sjukintyg eller om det ska inkomma om hur hotbilden är (att tycka man är hotad är inte legal anledning). Sen finns tredje alternativet där det görs en proportionalitetsbedömning.
Hovrätten förbereder utifall att (kollar möjligheten) verkar det som. Det tar tid och behöver förberedas.
2016-01-21, 01:06
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ja, han kan förklara DNA ur ett mikroskopiskt perspektiv: Spädning ger inte den blodbilden och det handlar även om hemolys där blodkropparna spricker.
... Förutom den okulära besiktningen då.

Ja det var väl leukocyternas kärna som innehöll DNA om jag inte minns fel
2016-01-21, 01:07
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ja, låt honom flytta fram tiden 10 minuter så skiter sig alltihop lika fan..

Oj, ska han ha misstagit sig hela 20 minuter nu. Inte värst trovärdigt va?
Kan inte du förklara NBs DNA relaterat till SUVen? Jag gav förslag på en distriktsköterska som hoppar ur med ett blodprov - du då?

Jag tror du är väl medveten om att jag tycker DNA-bevisen är starka. Men man ska också vara medveten om att även många experter och även folk inom nfc varnar för kontamineringsrisken. Den finns.

Min hänvisning till suven gjorde jag därför att det i tidigare inlägg togs fram vittnen som sett Lisa vid mopeden och inte sett någon bil. Nu hade inte MJ sett någon parkerad suv utan han möter en som han uppfattar som misstänkt.
2016-01-21, 01:11
Medlem
Citat:
Visst är det så. Det LOE2 beskriver går också fort. Det kan till och med vara så att NB redan utfört arbetet hos GJ med fönsterblecket på förmiddagen och hela resan i hans berättelse är ett spel för galleriet - han har två timmar på sig att runka i fönstret och förbereda från kl 16. Han har iakttagits samma söndag förmiddag som Lisa passerade hans bostad av två vittnen (en vid Gum gård samt hans granne).
Blecket vid Gum har inte tagit många minuter. Och att han skulle vara så okunnig att han åker dit utan de rätta verktygen, tror jag inte ett dugg på. Möjligen skulle han redan då ha varit så i gardinerna att han varken hör eller ser. Han använder bleckjobbet som förevändning bara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in