Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 01:17
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wkblade
Det som blir intressant här är huruvida ryktet om att nyckeln alltid hängs in i ladan efter stängning stämmer. Om inte har Lowa uppenbarligen ljugit i intervjun.
Varför skulle det visa att hon ljuger?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Handsken hittades i ett väldigt tidigt skede. Polisen hade väl knappt hunnit spärra av, var bara 30 min efter att hon konstaterats försvunnen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594

Då är det ju ännu märkligare att denne godsherre ljuger;
"De hetaste fynden har gjorts på hans mark – och han hittade själv flickans handske.
– Då tog jag omedelbart upp den, säger han till P4 Skaraborg."

http://www.expressen.se/gt/han-ager-platserna-dar-fynden-hittades/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Ja. Det är just det som är problemet. Om det är så, så måste GM i princip ha sövt ned Lisa direkt hon kom runt hörnet. Det måste ha varit planerat på ett eller annat sätt.

Det blir lite för otroligt. Någonting stämmer inte. Någon ljuger.

Vad är det som är otroligt med att GM väntade på BO? Jag tycker det mesta pekar på att GM väntade på BO. Det är ingen teori jag gillar mer än någon annan, jag tycker det är det som är mest sannolikt helt enkelt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnatte112
Har följt tråden hyfsat mycket sedan start, har inte sett att någon har kommit med teorin att LH kanske inte ens var GM:s "target" från början, han kanske väntade på någon av de andra tjejerna i ladan? Inte alls säkert att han har stalkat just LH, hon kanske bara hade ett jävla oflyt rent av. (Detta bygger givetvis på att GM ska ha väntat i ladan, då han förmodligen visste att en nyckel hänger där)

Jo jag och nicket sinmandt har också tänkt och skrivit det. Att GM ute efter "någon" och blev den som sist kvar. Men ingen annan som bryr sig om den teorin. De hakar upp sig på mopeden - att hur visste GM att hon skulle åka själv hem för första gången. Man måste tänka lite bredare än att haka upp sig på en sak.
2015-06-12, 01:18
Medlem
Ville-Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agnusdei
Just för tillfället så håller jag godsägaren Arne Jönsson som den mest trolige GM utifrån vad som framkommit i media och "trådsanningar".

Möjligt scenario:
LH går till sin moped. När hon har startat den så kommer godsägare Arne Jönsson fram. Hävdar att han glömt något inne på cafeét. LH stänger av mopeden. Går tillsammans med Arne till ladan och hämtar nyckeln. Anledningen till att hon gör det här är att hon vet vem han är, en rik man som äger allt så långt ögat kan nå, att säga nej till honom det gör man inte. Väl i ladan så slår godsägaren till LH av okänd anledning. Han bär iväg henne till sin bil som säkerligen står parkerad inne i ladan då det är han som äger den. Hon tappar en handske i ladan.

Godsägare Arne Jönsson är den personen som gör det första intressanta fyndet, det är nämligen han som hittar LHs handske i ladan. Han tar upp den och ger den till polisen. Varför gör han det här? Jo han är osäker på om hans DNA/fingeravtryck kan finnas på handsken, om han då själv lämnar över den till polis så och de hittar hans DNS på handsken så finns det ju en rimlig förklaring då det var han som lämnade över den.

Alla andra fynd som har gjorts har man gjort längst med den grusväg som går till Arne Jönssons herrgård, Blombergs Säteri.

Givetvis finns det många frågetecken i detta scenarie. Exempelvis HUR har alla olika fynd hamnat där de gjort osv? Enda förklaringen är att han lagt LH i en pickup eller i skopan på en traktor eller motsvarande. Så har hon självmant kastat ut "ledtrådar" för att hon ska kunna hittas.

Det måste finnas gott om historier kring godsherren Arne Jönsson från de som bor i trakten? Vad är han för människa? Är han en enstörning som bor ensam i sin herrgård? Vad har han för fordon registrerade på sig själv och sin firma?

AJ är 79 år, finner det föga troligt att han skulle ha orken/hälsan att göra något sådant.. Men å andra sidan, bortsett från hans ålder skulle detta mycket väl kunna vara ett möjligt scenario.
Medlem
Jag tror inte kollegorna ljugit om att dom drog samtidigt, jag tror snarare att LH blev kvar längre än väntat då nyckeln satt i mopeden. Varför skulle den sitta i om hon i var påväg? Hon kanske glömde något och gick tillbaka till cafet etc? Dessutom fanns det tydligen inga tecken på strid vid moppen.
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agnusdei
Just för tillfället så håller jag godsägaren Arne Jönsson som den mest trolige GM utifrån vad som framkommit i media och "trådsanningar".

Möjligt scenario:
LH går till sin moped. När hon har startat den så kommer godsägare Arne Jönsson fram. Hävdar att han glömt något inne på cafeét. LH stänger av mopeden. Går tillsammans med Arne till ladan och hämtar nyckeln. Anledningen till att hon gör det här är att hon vet vem han är, en rik man som äger allt så långt ögat kan nå, att säga nej till honom det gör man inte. Väl i ladan så slår godsägaren till LH av okänd anledning. Han bär iväg henne till sin bil som säkerligen står parkerad inne i ladan då det är han som äger den. Hon tappar en handske i ladan.

Godsägare Arne Jönsson är den personen som gör det första intressanta fyndet, det är nämligen han som hittar LHs handske i ladan. Han tar upp den och ger den till polisen. Varför gör han det här? Jo han är osäker på om hans DNA/fingeravtryck kan finnas på handsken, om han då själv lämnar över den till polis så och de hittar hans DNS på handsken så finns det ju en rimlig förklaring då det var han som lämnade över den.

Alla andra fynd som har gjorts har man gjort längst med den grusväg som går till Arne Jönssons herrgård, Blombergs Säteri.

Givetvis finns det många frågetecken i detta scenarie. Exempelvis HUR har alla olika fynd hamnat där de gjort osv? Enda förklaringen är att han lagt LH i en pickup eller i skopan på en traktor eller motsvarande. Så har hon självmant kastat ut "ledtrådar" för att hon ska kunna hittas.

Det måste finnas gott om historier kring godsherren Arne Jönsson från de som bor i trakten? Vad är han för människa? Är han en enstörning som bor ensam i sin herrgård? Vad har han för fordon registrerade på sig själv och sin firma?

Snarare den mest orealistiska eftersom han har väldigt mycket att förlora om detta skulle komma fram, att han rövar bort unga kvinnor.

Citat:
Ursprungligen postat av Oriamendi
Har den "stökige kafégästen" aka "knasbollen" hört av sig sedan det här började? Hade jag varit denne och oskyldig till det hela hade jag nog ändå gett mig till känna ganska snabbt för att inte riskera att bli högaktuell misstänkt.

Tror han mest irrar omkring där helt förvirrad och frågande varför polisen plockade in honom och kanske den eventuella hype det var/är runt honom digitalt.
Medlem
Har polisen gjort omfattande sökningar i vattnet ännu?

Om inte undrar jag om det inte finns en hel del information som vi inte känner till. Enligt medias rapportering i andra fall verkar sökandet i sjöar och dylikt vara en tidig handling från polisens sida.

Vad gäller kollegorna finns där definitivt en hel del frågetecken. Förutom det som tagits upp tidigare om att de självklart är skärrade och nervösa så tätt inpå inför den mediala bevakning som sker ska också tilläggas att polisen med stor sannolikhet gett tydliga instruktioner vad de inte ska gå in på mer i detalj, vilket försvårar deras intervjuer ytterligare.

Jag tror vi kan vara säkra på att polisen vid förhör fått en väldigt tydlig bild av vem som gick var, när och hur även om det som skrivs i media och i tråden är osammanhängande. Att kollegorna L och R är de sista som sett LH vid liv och som polisen är i kontakt med gör deras vittnesmål det allra viktigaste. Polisen är inte efterblivna även om en del verkar tro det i tråden.

En stor del i varför detta uppmärksammats mycket är just allt det oklara och de sammanträffanden som det spekuleras i. Kom ihåg att vi vet vääääldigt lite om allt som diskuteras fritt i tråden. Polisen sitter nog på betydligt mer info.
2015-06-12, 01:19
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vissa har sagt 18.14. Andra 18.20 om jag minns rätt.

En av kollegorna sa att LH tog på sig lager på lager av kläder i samband med att de skulle sluta. Det blåste ju nästan kuling enligt somliga i tråden. Kanske hon fortsatte ta på sig kläder när hon märkte hur kallt det blåste?

Det låter som om de två andra lade all ansvar för stängningen på flickan, så att de åkte iväg typ 18.07 och flickan gjorde något på plats tills 18.23.
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gareth.Emery
Tycker det florerar lite för mycket teorier att kollegorna lämnade BO för att låsa själv. I intervjuerna med kollegorna hävdar dom, om än lite vagt, att dom gick till bilen samtidigt som BO gick runt knuten mot mopeden.
Dom lämnar dock platsen först för dom har bråttom, att sedan en förbipasserande med mord i sinnet sedan skulle passerat under denna tidsram och fått syn på Lisa finns inte. Dock är det märkligt hur GM kunde vara så viss om att BO skulle lämna platsen sist, om det var hon GM var ute efter.

Kan ju varit en stamgäst som gjort ett tafatt trevande. Stämningen är uppsluppen och Lisa kontrar skrattande med att hen kan få åka ett varv med henne på moppen efter stängning. När sedan Lisa rundar hörnet står hen där och det roliga tar slut med ens. Tror ingen vill bli tagen exakt på orden. Eller?
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFlashenstein
Två saker för Polisen att ta tag i gällande personalen:

1) Dagskassan. Vem hanterade den?

2) Sophanteringen. En av arbetsuppgifterna efter arbetsdagens slut på ett café är att tömma alla papperskorgar och gå med soppåsarna till ... containern? Kan någon av de andra tjejerna dra sig till minnes något ljud eller kanske bara en känsla av att ha varit övervakade om det var någon av dem som slängde någon av soppåsarna? Om en MGM stått och lurpassat i förhoppningen att en av tjejerna ska bli kvar ensam ser det av alla bilder ut som att det enda möjliga gömstället är ladan. Jag hoppas för övrigt innerligt att Polisen fotat av vartenda skoavtryck där inifrån av den anledningen.

Det är ingen omöjlighet att GM uppehållit sej vid containern.
Kanske inte i första hand för att vänta på någon av tjejerna utan kanske av helt andra skäl.
Men när en av tjejerna dyker upp så...........
Medlem
Kedoslavs avatar
Polisen hittade väl inget som tyder på våld på Brottsplatsen? Min teori är att nån sjuk jävel stannat och bett LH om hjälp eller frågat vart vägen går och sen slängt in henne i bilen, sen är de inte omöjligt att det fanns 2 gärningsmän, en som slänger in henne i bilen och en som frågar efter hjälp eller frågat efter vart vägen leder tex. Läste nåt i expressen att de va en stökig kund som LH serverade dagen före eller samma dag, kanske lite långsökt men kanske är han gm?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in