2015-10-28, 22:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Då håller han en mördare bakom ryggen och är på rätt plats ändå
Och en mördare går lös...
2015-10-28, 22:51
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Spekulera är utmärkt.
Att påstå att "plasten inte har existerat" är något annat, det inser du väl själv? Likaså att påstå att hon måste varit död när hon hängdes eftersom du ser ett vilt sprattlande offer framför dig, fastän det finns andra fullt rimliga scenarion.

Åklagaren skulle självklart vara hjälpt av ett fynd av plast eller liknande med spår av LH (och GM!), men jag kan inte se att åtalet står och faller med det. NB har ju fullkomligt gödslat med spår på LH så hans enda hopp är att TR och HR köper något slags OJ Simpson resonemang med underförstådd konspiration inom polismakten. Bättre hade nog varit att erkänna kontakt med LH och sedan skylla på brodern.
Är det någon som fortsatt söka, t ex plast, ute i terrängen efter gripandet?
2015-10-28, 22:52
Medlem
UtterButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Och jag antar att du har tillgång till det preliminära obduktionsbeskedet?
Jackan hittades ut och in, när togs den av?
Har du någon gång hört talas om blodstänk?

Eftersom du är tillräckligt gammal för att ha sett ett och annat så vet du mer än väl att folk kan bli slagna medvetslösa utan att blodvite uppstår.
Jag är tillräckligt gammal för att ha sett det några gånger till o med.

Här är en större bild på ryggen på jackan med resultaten inlagda.
Du som vet allt. Varför är jackan så smutsig på ryggen?
https://minfil.org/f3j8k8bfbc/Lisa_blodfl_ck_p__jacka_omr_de_E_blodet_tillh_r_Li sa.JPG

Det ser ut som ett fotavtryck på jackan där blodet finns.
2015-10-28, 22:52
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
om någon närmat sig från den halm-täckta stalldelen skulle en gärningsperson fått precis lika lite förvarning innan de steg in genom dörren och kom rakt på honom i hans gärning som denne/denna skulle fått i slaktrummet om någon steg in i dörren där
Mellanrummet är ju ändå den bästa kompromissen, även om det är riskfyllt i alla lägen.

Om du jämför hur mycket insyn man har (50 % skillnad pga väggen i mellanrummet) och närhet till respektive rör, samt ljusförhållanden, så är mellanrummet bäst. Det går inte att utifrån, på längre avstånd, se vad som händer där.
Citat:
Det du skriver om att ha uppsikt mot fönstret är ju dock en otroligt bra poäng - tänk på att detta var i fullt dagsljus om åklagarens historia stämmer. Även om det är svårare att se in i ett rum så är ju inte känslan det när du tittar ut i fullt dagsljus på ett fönster. Skulle en gärningsperson verkligen välja en plats där denne/denna då tvingas stå med ryggen mot ett av ljus flödande fönster där någon kan se rakt in på det mord gärningspersonen håller på att utföra? Det verkar ju extremt osannolikt i sig även om vi glömmer allt annat konstigt med valet av plats.
Men båda fönstren låg ju åt samma håll, så ur den aspekten kvittar det.
2015-10-28, 22:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag kan spekulera. Det är åklagarens sak att påstå och bevisa. Hur kom kroppen till Martorp, och om NB:s bil och plast användes, vart tog plasten vägen. Åklagaren hade ingen förklaring till det idag, han nämnde inte plast. Han sa bara att NB:s bil användes och inget mer.
Är du dement? Kan inte se nån annan anledning till att rapa samma saker dag ut och dag in - trots relevanta förklaringar från flera.

1. C:a 16.00-18.00 Fullt möjligt att förbereda rep, tejp, kniv, plast utlagd i bilen.

2. C:a 18.30 överfaller LH under knivhot, för henne genom ladan till röret. Tar minuter i anspråk.
3. Han gör sitt äckel och hon dör relativt fort. Mission completed. Han är inte intresserad längre.
Han har drygt en halvtimma att ägna sig åt rep, tejpning, hänga henne och dra ner kläderna.
VARFÖR skulle inte denna tid räcka?
4. Han kör bilen till baksidan och lastar in henne.
5. C:a 19.05 ses han köra i hög hastighet till Martorp. Tar drygt TRE minuter enligt ÅK idag.
2015-10-28, 22:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Och han sitter hellre på livstid själv än att berätta? Han påstår ju gång på gång att han till och med aldrig sett Lisa Holm. Varför ljuga? Varför lägger han inte bara hela skulden på den fiktiva gärningsman du så hemskt gärna skall finnas?
Orsaken kan vara lojalitet, han vill slippa fängelse för det brott som han har begått och han vill få betalt av uppdragsgivaren.

Han får ordet i morgon.
2015-10-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Hur stryper man någon så att man avlider inom bara några sekunder? Kan en normalstark man eller tom kvinna göra det? Jag tycker det är väldigt sällan man hör om brottsoffer som har legat och lidit länge innan sista andetaget och då menar jag bara tiden mellan det sista legala våldet mot kroppen till dödsögonblicket? Kan det hända att polisen går ut officiellt med en lite mildare bild än verkligheten för att bespara de anhörigas lidande en smula?

Nej. Dödsorsaken finns i FUP och där förmildras inget.
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Fast du räknar inte med utlösning och avföring och diverse trubbel med att dra ner byxor och upp tröjan osv i de 10 minuterna.
Sant, ingen akut-klobasning inräknad, men det finns väl faktiskt inget som säger att han gjorde det i samband med gärningen?

F.ö. är 10 min länge för ett strypmord; offret dör rimligen inom en minut om blodtillförseln till hjärnan stängs av (får be att återkomma om källa där...). 10 minuter för att skära ner henne och ta henne till bilen är också bra mycket längre än jag personligen skulle ägna åt en sådan aktivitet i dagsljus. Faktumet att det låg snör-delar kvar på BP indikerar ju också att det gått undan.
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
om någon närmat sig från den halm-täckta stalldelen skulle en gärningsperson fått precis lika lite förvarning innan de steg in genom dörren och kom rakt på honom i hans gärning som denne/denna skulle fått i slaktrummet om någon steg in i dörren där
Mellanrummet är ju ändå den bästa kompromissen, även om det är riskfyllt i alla lägen.

Om du jämför hur mycket insyn man har (50 % skillnad pga väggen i mellanrummet) och närhet till respektive rör, samt ljusförhållanden, så är mellanrummet bäst. Det går inte att utifrån, på längre avstånd, se vad som händer där.
Citat:
Det du skriver om att ha uppsikt mot fönstret är ju dock en otroligt bra poäng - tänk på att detta var i fullt dagsljus om åklagarens historia stämmer. Även om det är svårare att se in i ett rum så är ju inte känslan det när du tittar ut i fullt dagsljus på ett fönster. Skulle en gärningsperson verkligen välja en plats där denne/denna då tvingas stå med ryggen mot ett av ljus flödande fönster där någon kan se rakt in på det mord gärningspersonen håller på att utföra? Det verkar ju extremt osannolikt i sig även om vi glömmer allt annat konstigt med valet av plats.
Men båda fönstren låg ju åt samma håll, så ur den aspekten kvittar det.
Och solen kom ifrån väster och skulle inte ha belyst hörnan i mellanrummet.
2015-10-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Orsaken kan vara lojalitet, han vill slippa fängelse för det brott som han har begått och han vill få betalt av uppdragsgivaren.

Han får ordet i morgon.

Vad har denna "uppdragsgivare" för otalt med en 17årig svensk flicka? Någonting måste isåfall ligga bakom om någon beställt detta mord? Jag tror knappast att ordern är "döda random svensk tjej så får du 1 miljon". Vem tjänar på det?

Förstår du inte hur orimligt det låter?
2015-10-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Är det någon som fortsatt söka, t ex plast, ute i terrängen efter gripandet?

Någon Gerd såg väl en av Litaurerna(?) bära på plast?
2015-10-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag tror inte att hon överhuvudtaget varit i ladan fredag kväll. Hunden hade markerat för detta.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Menar du att hon inte dödades i ladan? Jag antar att du menar det. Men nu tycks åklagaren ha bevis på att hon dödades i ladan genom hängning/kvävning. Hur kommer det sig i så fall att hunden inte reagerade på spår efter henne i ladan. När man dör av hängning så släpper man också urin och avföring och även man är påklädd så sipprar lite genom klädseln, kanske. Skulle inte en spårhund ha reagerat på detta? Jag undrar också över hur det kommer att Lisas DNA finns på silvertejprullen och att AB:s DNA finns på en bit av silvertejpen som hittats i ladan och att bitens ena ände matchar med en av bitarna som hittades på Lisa. Självklart undrar jag över hur kommer sig att IB:s DNA hamnat på Lisas trosa, fast NB:s DNA inte fanns där. Vittnesmålen om en bil fanns vid ladan eller inte är värdelösa eftersom de går isär. Att en av litauerna åkte i hög fart till Martorp-hållet vid 19-tiden kan mycket väl stämma, så som vittnena berättat men innebär detta att NB åkte dit för att gömma Lisas lik? Medan han hälsade på dem så som han brukade. Vad AB har berättat om sin brors personlighet verkar polisen inte ens ha kollat upp om det stämmer. Jag är inte ute efter att påstå att NB inte är GM men jag tycker att finns luckor i åklagarens bevisning, som egentligen enbart bygger på viss DNA-bevisning från NB samtidigt som annan DNA-bevisning inte förklarats, samt värdelösa vittnesmål från personerna i orten, för att inte tala om vittnesmål från NB:s pressade anhöriga som antagligen fattade galoppen från början och sade det som krävdes av dem för att de skulle gå fria och till och med överdrev lite. Var och en är ju sig själv närmast. AB vill nog vara med sin familj i Litauen. Efter sju år i Sverige planerade han ändå att flytta dit efter midsommar. IB var nog inte heller så sugen att sitta på häkte och ändrade sin berättelse allt efter att polisen hade upplyst henne om vad AB hade sagt i förhör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in