2015-10-22, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
1. Hon kan inte litauiska. Källa på att hon har hängt på flashback?
2. Advokaten kan inte kalla förrän hon har sett stämningsansökan och vet vilka bevis och vilka vittnen åklagaren kommer med.
3. Vari ligger det oprofessionella, om förundersökningen är sågbar? Hon ger inte intryck av att vara penningsugen, då hade hon överklagat allt som går att överklaga. Vad kallar man män som går ut i media var och varannan dag och berättar hur bra utredningen går och vilka fina bevis man har hittat?

1 Källa på att hon inte kan nån litauiska? Är ungefär detsamma som att ropa på källa att hon hängt på flashback. I hennes tidigare utspel som handlade om alla tips som kom in till henne så nämndes i sammanhanget också internetforum som flashback och det vet du ju.

2.Varför tror du att brodern och frun väljer att inte vara vittnen åt åklagaren? Har de inget att säga om NB som kan försätta honom i en bättre sits?

3.Jag vidhåller det jag skrev, jag tycker inte att hon agerar på bästa vis för sin klients intressen. Ger inga bra vibbar det hon gjort, alla dessa utspel i media - som om hon sätter sig själv och sin roll i centrum - inte sin klients. Tycker att hon nästan agerar som en rättshaverist, omdömeslöst. Hon är en penningsugen mediahora, det tycker jag.

Ditt citat här nedan var lite komiskt. Försöker du få det till att det är någon slags diskriminering gentemot kvinnor i allmänhet om man kritiserar Inger Rönnbäck, i brist på andra argument?! Jag vet faktiskt inte vilka män det är du menar, som gått ut i media var och varannan dag och berättat om fina bevis och att allt går så bra. Vilka har gjort det? Är ju yppandeförbud som gjort att tystnaden varit tämligen total, endast ett fåtal fåordiga uttalanden av åklagaren för att allmänheten ska få veta lite om hur läget ser ut. Är bara nu på slutet som vissa saker har sipprat ut, men inget bekräftas av utredarna.
Citat:
Vad kallar man män som går ut i media var och varannan dag och berättar hur bra utredningen går och vilka fina bevis man har hittat?

Jag känner inte direkt att Inger Rönnbäck är någon kvinna jag skulle vilja försvara ur ett feministiskt perspektiv. Här en artikel i GT om en våldtäkt där en 50-årig man våldtog 13-årig flicka i skogen och föräldrarna såg det när de letade dottern. Inger Rönnbäck hävdade även där att hennes klient var oskyldig. http://www.expressen.se/gt/foraldrarna-sag-nar-dottern-valdtogs/
2015-10-22, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Kloka slutsatser!

Vi borde alla känna empati för Litauern och fråga oss själva vilken hjälp vi skulle vilja ha om vi blivit åtalade för ett brott, oavsett om vi är skyldiga eller ej.

Om Litauern är skyldig, och hans DNA är det åklagaren har att komma med, så borde Litauerns sunda vätskor (som han osunt spillt) undersökas innan huvudförhandlingen börjar.

Det som är så märkvärdigt är att Rönnbäck bemöter ett yppandeförbud med pladder. Det är som att tro att någon (åklagaren) med fullt hus i poker bluffar, när denne är ute efter hela potten.

Ingen advokat har rätt (moraliskt) att gå ut i media och låsa upp hela försvaret, klientens framtid. I tillägg visar det sig nu att hon haft alla dessa utfall, samtidigt som det nu sås tvivel om tolkningen!

Detta betyder, att om det skulle finnas substans i språkförbistringarna, att advokaten inte kunnat informera sin klient om det juridiska läget eller att hon inte förstått vad han säger. Det betyder att hon arbetat utifrån andra förutsättningar än det saken handlar om!

Det blir värre IRL när en advokat agerar oskickligt, än när våra konspirationsteoretiker på Flashback spekulerar. De nick som också kör sitt eget race i La La land är Rönnbäcks juridiska försvar i en sak av denna dignitet! Och det som framförs hamnar i slasken av orsaker Rönnbäck inte fattar!

TACK! Och instämmer i det du skriver. Hennes utspel i media är inte moraliskt försvarbara. Är en sak att sitta och skriva om konspirationer på flashback men hennes nivå ska ligga skyhögt över flashback/konspirations-teorier men tyvärr gör den inte det. Jag undrar också om NB är medveten om och har gett sin tillåtelse till alla hennes media-utspel? Vad vet han om det?

Det fetade - En mycket allvarlig och viktig frågeställning.
2015-10-22, 14:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SR P4 Skaraborg: Lisa Holms misstänkte mördare har uppgett alibi som inte håller
Citat:
Vid tidpunkten för Lisa Holms försvinnande, alltså strax före klockan halv sju på söndagskvällen, uppger mannen i polisförhör att han inte var vid ladan och kaféet utan hemma i sin bostad tillsammans med sin fru och sin lillebror.

Varken brodern eller frun styrker den uppgiften. Enligt en källa säger de i de inledande förhören att 35-åringen inte var i hemmet vid tidpunkten.
2015-10-22, 14:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
1 Källa på att hon inte kan nån litauiska? Är ungefär detsamma som att ropa på källa att hon hängt på flashback. I hennes tidigare utspel som handlade om alla tips som kom in till henne så nämndes i sammanhanget också internetforum som flashback och det vet du ju.

2.Varför tror du att brodern och frun väljer att inte vara vittnen åt åklagaren? Har de inget att säga om NB som kan försätta honom i en bättre sits?

3.Jag vidhåller det jag skrev, jag tycker inte att hon agerar på bästa vis för sin klients intressen. Ger inga bra vibbar det hon gjort, alla dessa utspel i media - som om hon sätter sig själv och sin roll i centrum - inte sin klients. Tycker att hon nästan agerar som en rättshaverist, omdömeslöst. Hon är en penningsugen mediahora, det tycker jag.

Ditt citat här nedan var lite komiskt. Försöker du få det till att det är någon slags diskriminering gentemot kvinnor i allmänhet om man kritiserar Inger Rönnbäck, i brist på andra argument?! Jag vet faktiskt inte vilka män det är du menar, som gått ut i media var och varannan dag och berättat om fina bevis och att allt går så bra. Vilka har gjort det? Är ju yppandeförbud som gjort att tystnaden varit tämligen total, endast ett fåtal fåordiga uttalanden av åklagaren för att allmänheten ska få veta lite om hur läget ser ut. Är bara nu på slutet som vissa saker har sipprat ut, men inget bekräftas av utredarna.

Jag känner inte direkt att Inger Rönnbäck är någon kvinna jag skulle vilja försvara ur ett feministiskt perspektiv. Här en artikel i GT om en våldtäkt där en 50-årig man våldtog 13-årig flicka i skogen och föräldrarna såg det när de letade dottern. Inger Rönnbäck hävdade även där att hennes klient var oskyldig. http://www.expressen.se/gt/foraldrarna-sag-nar-dottern-valdtogs/
1. Hon behöver tolk när hon går igenom FUP med NB. Jag vill minnas att det var LJ som nämnde Flashback. Källa på att IR hängt på Flashback?
2. Åklagaren kommer knappast att ställa frågor där svaren kan sätta NB i bättre sits.
3. Jag påminner om vad en man har pratat om i media.
Citat:
Tidigare har åklagaren sagt att det finns dna som knyter den misstänkte mördaren till Lisa Holm. Nu preciserar han ytterligare vad det handlar om. Bland annat har man funnit blodspår från mannen.
Citat:
Misstanken om skyddande av brottsling bygger bland annat på att 35-åringens fru har tvättat hans kläder. Hon har tvättat kläderna utan att förstå att det kan ha varit bevis hon förstörde, eller utan att mena att förstöra bevis.
Citat:
Bevisningen har under här perioden stärkts mot den äldre brodern och det beror bland annat på att vi har fått in teknisk bevisning, medan vi mot den yngre brodern inte har det.
Advokaten har inte spridit information från förundersökningen, information som kan minska allmänhetens misstankar mot sin klient. Märker du skillnaden?

Läste du artikeln som du länkade?
Citat:
- Min klient förnekar brott, säger advokat Inger Rönnbäck till GT.
Hon hävdade inte att klienten är oskyldig, ljug inte igen.
2015-10-22, 14:47
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6283662

Ingen av tre har kunnat svara i telefon? Oavsett hur det är med detta så är det illa att domstolen inte kontrollerar auktorisation.

Citat Semantix:

– Tolkarna kan ha blivit kontaktade men det kan ha varit så att de inte kunnat svara i telefon. Särskilt när det är så här akuta bokningar, en av bokningarna kom mindre än 24 timmar innan det skulle utföras, gör det också svårt att hitta rätt tolk, säger Elisabeth Cardoso da Silva som är chef över tolkningen vid Semantix.

Hon berättar att Semantix ringer till tolkarna när det är på kort varsel - men att telefonnumret är dolt. Företaget skickar inte heller ut mejl eller sms vilket gör att tolkarna kan tro att de inte blivit kontaktade men att de egentligen blivit eftersökta per telefon.
2015-10-22, 15:29
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
SR P4 Skaraborg: Lisa Holms misstänkte mördare har uppgett alibi som inte håller

Det hela är nog en tolkningsfråga
Kanske han rent av har erkänt, men ingen har begripit det?
2015-10-22, 15:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Det tar emot att gå in i polemik med en korkskalle som dej. Såvida du inte är personligt involverad i den här soppan på ett eller annat sätt skulle jag råda dej att tagga ned. Du gör dej till åtlöje genom att få spel varje gång någon ifrågasätter åklagarens mörkanden i fallet eller granskar hans uppenbara lögner. Du angriper '"tidningsskriverier". Ja, vad har vi annat att gå på då åklagaren lägger en grå, blöt filt över hela utredningen. "Tidningsskriverier" har alltid varit vedertagna källor för forumister på Flashback, i intressanta kriminalfall, speciellt om åklagaren begär yppandeförbud och själv är stumkäft. Varför det inte skulle duga åt dej i det här ärendet är obegripligt. Har du andra källor? Var vänlig att redovisa dom i såna fall och sitt inte och tjyvhåll på nåt viktigt. Har du inget annat att komma med än obalanserade tankefigurer så racka inte ner på folk som tar sina fakta från vedertagna källor.

1. Inlägg med fetstil brukar anses vara förbehållna moderatormeddelanden.

2. Fetstilen + hela tonen i ditt inlägg talar för att det kanske är du som behöver tagga ner istället.

3. Jag har inte "gått till angrepp" vare sig mot ifrågasättanden eller tidningsskriverier. Jag har gått till angrepp mot att DU sprider fullständigt felaktiga, lögnaktiga och infantila påståenden.

- Du skrev att åklagaren gått ut och påstått att den misstänkte uppträdde aggressivt mot MP. Det är helt fel - åklagaren har inte gjort det och vad jag vet har ingen tidning påstått att han skulle ha gjort det heller

- Du skrev att åklagaren går ut och säger att han hittat den häktades blod på Lisa Holms kropp. Det är också helt fel och ingen tidning har lagt de orden i åklagarens mun heller vad jag vet. Åklagaren har talat om DNA-fynd som kan knytas TILL kroppen. Inget om att det skulle vara blod eller finnas PÅ kroppen.

Dina "vedertagna källor" existerar ingen annanstans än i din egen fantasi. Du orkar inte ens sätta dig in i fakta innan du sätter dig och skriver ännu ett osakligt, okunnigt och larvigt inlägg på kiss- och bajsnivå om hur dum åklagaren är. Beter man sig så får man räkna med risken att få byxorna neddragna. Och där exakt står du nu. Jag har sett snyggare rövar får jag säga...
Senast redigerad av MrFold 2015-10-22 kl. 15:42.
2015-10-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RichEM
Tja.
Kommer någon här lägga upp FUP'n imorgon här på flashback?
Jag jobbar i Skövde så tänkte gå dit vid kl 12 annars och köpa den men läggs den upp här så känns det lite onödigt.

Någon?
2015-10-22, 16:06
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det är komprometterande för NB tycker jag om uppgiften är sann.

Att ljuga om var han befann sig kan knappast betyda annat än att han har med mordet att göra anser jag.
2015-10-22, 16:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är komprometterande för NB tycker jag om uppgiften är sann.

Att ljuga om var han befann sig kan knappast betyda annat än att han har med mordet att göra anser jag.
Det kan brista i minnet om tidpunkter fem dygn senare. Karatetränaren och hans fru kom hem med samma taxi med en timmes mellanrum samma kväll som Vatchareeya försvann. Ljög någon av dem?

Minns du vilken tid du kom hem i lördags?
2015-10-22, 16:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nu pratar du utan att veta. Rätten ska anlita en auktoriserad tolk, står det i Rättegångsbalken, och då är det rättens sak att kontrollera om tolken är auktoriserad.
Det där är inte sant. Rätten ska, om möjligt, anlita en auktoriserad tolk. Det är för ingen del rättegångsfel att anlita en oauktoriserad tolk. Det relevanta lagrummet:

Citat:
Ursprungligen postat av RB 5:6 2 st.
Rätten ska, om det är möjligt, förordna en tolk som är auktoriserad att vara tolk i målet. I annat fall ska en annan lämplig person förordnas. Om det vid domstolen finns en allmän tolk i det språk som det är fråga om, ska han eller hon anlitas.
2015-10-22, 16:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det där är inte sant. Rätten ska, om möjligt, anlita en auktoriserad tolk. Det är för ingen del rättegångsfel att anlita en oauktoriserad tolk. Det relevanta lagrummet:
Det är redan diskuterat. Rätten kollade inte ens om det var möjligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in