Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-08, 23:53
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Statistiskt lever hon, de flesta försvinnanden slutar med att den försvunne återvänder helskinnad. Att en försvunnen har rövats bort och mördats är mycket sällsynt.

Naturligtvis har du rätt, men statistik kan förfinas beroende på hur mycket man känner till om den försvunna och övriga omständigheter..

Tänk dig t.ex. följande scenarion:
* "En grupp vandrare med god fjällvana och bra utrustning är "försvunna", i några dagar. Vädret är dåligt men inte extremt."
* "Ung trasig tjej (kanske bor på HBV-hem och/eller har drogproblem?) har rymt flera gånger för att träffa sin pojkvän som bor på en helt annan ort - och det är nu femte gången hon "försvinner"."
I dessa fall skulle jag inte direkt sitta med andan i halsen, och förvänta mig en tråkig utgång..
* 4-åring kommer ifrån sin dagisgrupp (slarvig personal!) när klassen gör en skogsutflykt. Det är mitt i vintern och smällkallt. Han/hon har varit borta flera timmar..
* Person med lång historia av depression "försvinner" - och lämnar allt hemma. Mobil, bilnycklar etc.
* Arg ex-man (ibland, men inte ofta -kvinna) med dålig självkontroll finns i bakgrunden.
* En infekterad vårdnadstvist (men det kan det ju inte handla om här, hon är troligtvis alldeles för ung))
Polisen drar på för fullt, jag lovar - de har barn själva! Helikoptrar med värmekameror flyger. Hemvärnet (det lilla som återstår) går igång - sökhundar, hela baletten. Övertidsjobb är plötsligt inget problem. MPS engageras om polisen godkänner det. 100-tals människor engagerar sig!
* En kriminell person boende nära eller i Järva/Rosengård/Bergsjön etc, eftersökt av polisen för diverse "ofog" (narkotika, vapen, människohandel, sexbrott e.dyl), "försvinner". Han verkar vara helt försvunnen. Antingen har "Abu-Jihad el-whatever" redan skjutits och grävts ner av sina kontrahenter, eller flytt landet. Sådant finns tid att klara upp senare. Polisen skickar nog inte upp en helikopter för att spana efter "El-Mufti Jihad al-King of Stockholm".. . Det tar honom till slut ändå.
Li*a H*lms försvinnande oroar mig mycket, för inga av de "vanliga tecknen" finns där.. Det verkar (kolla tuben, och sök efter "Joe Kenda") vara "strange on strange". Hoppas att det inte är så, och att jag har fel.
2015-06-08, 23:54
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catfoot
Absolut. Jag är dock ganska säker på att finns med i deras Brott och misstankeregister.
Det är absolut möjligt, polisen har ju dokumentation om misstänkta brottslingar som inte är tillgängligt för allmänheten
2015-06-08, 23:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror ej på frivilligt försvinannde.

Citat:
Ursprungligen postat av AngelDevil
Det här känns verkligen inte lovande...jag tror verkligen inte att det här är ett frivilligt försvinnande.

Jag kan fortfarande ej förstå varför inte bilderna kablas ut via medierna, hoppas att det kommer fram varför i efterhand. Alla iakttagelser kan ju vara av värde.

Hoppas hon återfinns snarast!!!

Nej det gör inte jag heller. Har mycket svårt att se detta som ett sådant.
2015-06-08, 23:56
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du krånglar till det. GM är antingen en bekant som hon saknar närmare relation till (exempelvis en kund eller någon som bor i närheten av hennes arbetsplats), eller någon som hon inte känner överhuvudtaget.

Med nyckeln i moppen och med hjälmen troligen på huvudet så är det lätt att tro att hon självmant gick mot den ev gärningsmannen/männen.Och sedan blev intvingad i bilen.
Frågan är åt vilket håll färden gick ?
2015-06-08, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elofd
Inte bekant med området men ser ju mest ut som en stor väg med två hus på varsin sida, det ena ladugården och det andra caféet. Vet du var helikoptern cirkulerade?

https://www.google.se/maps/@58.547658,13.332947,3a,89.2y,98.25h,87.02t/data=!3m4!1e1!3m2!1ssrLq7GLDU-Fgchbv0mmbrQ!2e0!6m1!1e1

Detta ÄR caféet.
-----

https://www.google.se/maps/@58.54796,13.333373,3a,75y,332.93h,85.05t/data=!3m4!1e1!3m2!1s7UkHdmPOwXz7pn7VH8JbvQ!2e0

Ladugården där dom har grävt. Öppna porten TROR jag till och med.
---
helikoptern hade åkt men när jag väl kom upp till platsen ca 21,15.
2015-06-08, 23:59
Medlem
Alla misstankar mot pojkvännen är uppenbart idiotiska
Så mycket verkar vi kunna vara säkra på.

Efter det blir det bara gissningar eftersom vi inte har en kropp eller brottsplats.
Det kan vara en nära bekant, ytligt bekant, en i person som rör sig i samma område eller en total främling baserat på den information vi har.

Om hon är bortrövad för att våldtas så är hon nästan säkert död.
Att någon återfinns levande efter 24 timmar under de omständigheterna är otroligt osannolikt.

Om hon försvunnit av egen vilja så kommer det att komma fram snart.

För att kunna dra några vettiga slutsatser behöver vi veta:
- Hur hon blev bortförd
- Var hon hittas
- Vilka skador hon har
2015-06-09, 00:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
På vilka grunder drar du slutsatsen att det är en person hon på sin höjd känner vagt?

Okej, jag medger att jag uttryckte mig lite väl kategoriskt. Men nycklarna i tändningslåset och hjälmen borta tror i alla fall jag beror på att hon övermannats snabbt, något som inte riktigt behövs om GM är en person hon känner närmare. Kanske har han väl väntat med uppsikt mot hennes moped, och övermannat henne när hon satt sig på den.
2015-06-09, 00:04
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Okej, jag medger att jag uttryckte mig lite väl kategoriskt. Men nycklarna i tändningslåset och hjälmen borta tror i alla fall jag beror på att hon övermannats snabbt, något som inte riktigt behövs om GM är en person hon känner närmare. Kanske har han väl väntat med uppsikt mot hennes moped, och övermannat henne när hon satt sig på den.

Om någon stannar och frågar efter vägen? Ropar på henne, hon går ett par meter från mopeden med hjälmen i handen och blir överfallen?
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Med nyckeln i moppen och med hjälmen troligen på huvudet så är det lätt att tro att hon självmant gick mot den ev gärningsmannen/männen.Och sedan blev intvingad i bilen.

Jag tror precis tvärtom, att hon övermannades på eller vid mopeden. Men det kan kanske också vara så att någon frågade om hjälp eller så.
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Varför är det lätt att tro det? Jag tolkar nämligen nyckeln i låset, påsen med hennes grejer och hjälmens frånvaro som att hon tvingats bort från mopeden.
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik91g
https://www.google.se/maps/@58.547658,13.332947,3a,89.2y,98.25h,87.02t/data=!3m4!1e1!3m2!1ssrLq7GLDU-Fgchbv0mmbrQ!2e0!6m1!1e1

Detta ÄR caféet.
-----

https://www.google.se/maps/@58.54796,13.333373,3a,75y,332.93h,85.05t/data=!3m4!1e1!3m2!1s7UkHdmPOwXz7pn7VH8JbvQ!2e0

Ladugården där dom har grävt. Öppna porten TROR jag till och med.
---
helikoptern hade åkt men när jag väl kom upp till platsen ca 21,15.
Vart är caféet? Mitt ute i obygden ju
2015-06-09, 00:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Om någon stannar och frågar efter vägen? Ropar på henne, hon går ett par meter från mopeden med hjälmen i handen och blir överfallen?

Ja. Det känns ganska så sannolikt det med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in