Citat:
Naturligtvis har du rätt, men statistik kan förfinas beroende på hur mycket man känner till om den försvunna och övriga omständigheter..
Tänk dig t.ex. följande scenarion:
* "En grupp vandrare med god fjällvana och bra utrustning är "försvunna", i några dagar. Vädret är dåligt men inte extremt."I dessa fall skulle jag inte direkt sitta med andan i halsen, och förvänta mig en tråkig utgång..
* "Ung trasig tjej (kanske bor på HBV-hem och/eller har drogproblem?) har rymt flera gånger för att träffa sin pojkvän som bor på en helt annan ort - och det är nu femte gången hon "försvinner"."
* 4-åring kommer ifrån sin dagisgrupp (slarvig personal!) när klassen gör en skogsutflykt. Det är mitt i vintern och smällkallt. Han/hon har varit borta flera timmar..Polisen drar på för fullt, jag lovar - de har barn själva! Helikoptrar med värmekameror flyger. Hemvärnet (det lilla som återstår) går igång - sökhundar, hela baletten. Övertidsjobb är plötsligt inget problem. MPS engageras om polisen godkänner det. 100-tals människor engagerar sig!
* Person med lång historia av depression "försvinner" - och lämnar allt hemma. Mobil, bilnycklar etc.
* Arg ex-man (ibland, men inte ofta -kvinna) med dålig självkontroll finns i bakgrunden.
* En infekterad vårdnadstvist (men det kan det ju inte handla om här, hon är troligtvis alldeles för ung))
* En kriminell person boende nära eller i Järva/Rosengård/Bergsjön etc, eftersökt av polisen för diverse "ofog" (narkotika, vapen, människohandel, sexbrott e.dyl), "försvinner". Han verkar vara helt försvunnen. Antingen har "Abu-Jihad el-whatever" redan skjutits och grävts ner av sina kontrahenter, eller flytt landet. Sådant finns tid att klara upp senare. Polisen skickar nog inte upp en helikopter för att spana efter "El-Mufti Jihad al-King of Stockholm"..Li*a H*lms försvinnande oroar mig mycket, för inga av de "vanliga tecknen" finns där.. Det verkar (kolla tuben, och sök efter "Joe Kenda") vara "strange on strange". Hoppas att det inte är så, och att jag har fel.. Det tar honom till slut ändå.
. Det tar honom till slut ändå.