2015-07-02, 11:04
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Dessvärre inga uppgifter på i vilket skick mopeden återfanns, mer än att den stod på samma ställe hon parkerat på. Vidare kan en begagnad moped (2001) självklart ha diverse skrapsår ändå.
Plats för parkering bör ju MGM känt till pga uppsikt från ladan/arbetsplatsen.
Citat:
Jag tror inte MGMs mobiler pejlats till platsen vid tidpunkten. Det hade i så fall utgjort teknisk bevisning i sin linda.
Eftersom pejlingen där nog inte ger så exakt position, kanske det inte räknas som teknisk bevisning, utan bara starka indicier??
Citat:
Med tanke på vad för bilmodell MGM har, så är det ingen omöjlighet att rymma en EU-scooter.
Okej tack, visste inte det heller!
2015-07-02, 11:05
Medlem
A1HORNYLADs avatar
NB överklagar häktningen igen.
Bättre länk:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/aldre-brodern-overklagar-haktningsbeslut
2015-07-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babygotdmac
Äldre brodern överklagar häktningen
För två dagar sedan omhäktades den äldre brodern i en månad misstänkt för mordet på Lisa Holm. I dag överklagar han tingsrättens beslut till Göta hovrätt.

LÄNK

Jaha, advokaten vill ha en häktningstid på 14 dagar.

Pga yppandeförbud så tycks advokaten "prata" via sina överklaganden.
2015-07-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Jag erkänner att jag inte läst er dialogs varenda stavelse, men finner ni det troligt att Lisa inte visste om var det fanns en toalett? Om ert resonemang handlar om det, så finner jag det mycket otroligt. Självklart hade hon koll på var man kunde tömma blåsan, av den enkla anledningen att hon förmodligen gjort det många gånger innan, trots sin korta vikarietid innan hon försvann. Men som sagt, ni kanske avser något annat.

Jovisst, men hon hade kanske inte tillgång till toalett på sin arbetsplats om de övriga låst och lämnat platsen.
Då hävdar jag och en del andra, att en kvinna inte har så nämnvärt mkt större problem än en man att tömma lilla utloppet ute i det fria, på undanskymd plats på café'tes baksida förslagsvis.

Det är inte omöjligt men verkar mindre rimligt att hon skulle lämna sin moped, nycklar och tillhörigheter för att gå till andra sidan vägen till byggnader som sannolikt var visuellt obefolkade under söndagen för att leta toalett.

Dessutom har två av varandra oberoende postare varav den ena är jag själv, talat om att inga toaletter eller likartade sanitetsutrymmen finns att tillgå, varken i lada eller slaktrum. I nästa byggnad finns utrustning att tillgå men det ska enligt källa bara vara en bonde som har tillgång dit.
2015-07-02, 11:13
Bannlyst
Fallet CS vs LH
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Har polisen uttalat sig i media om att mopeden var helt utan skador? (Vet ju att den startade utan problem i alla fall). Om man tänker att det handlar om oavsiktlig påkörning, i inte alltför hög hastighet, där moped hamnar i mjukt dike/gräs - kan ju hända att skador på moped uteblir. Och eventuell jord etc torkas ju lätt bort. Lisa kanske skadades mer eller mindre svårt, alternativt avled. (Och MGM därefter dolde vad som inträffat, av uppenbara anledningar).

Gissar att eventuella bromsspår kollats upp även lite söder om caféet. (?).

Jag tänker mig att varför den yngre brodern först var häktad beror på mobilpejling som visar att han (båda bröderna) var vid caféet, eller strax söder om caféet kl 18.25-30.
Men DNA endast från den äldre brodern har hittats på kropp/fynd/moped.

Varför mopeden inte fraktats längre bort/gömts kan ju bero på stor risk för att ses av andra, samt tidspress. (En moped ryms väl inte helt i en bagagelucka?).

Det du diskuterar är intressant ställt utifrån en ensam GM jag tycker mig se mönster/förtecken som är mycket lika fallet Caroline Stenvall.

LH verkar haft hjälm och handskar på sig, nyckeln i låset och en kasse med tillhörigheter.
Kanske kom hon bara till korsningen där MGM gjorde någon konstigt eller aggressivt trafikmässigt ev påverkad av alkohol.
LH svarar tillbaka, kliver av mopeden och tar av sig hjälmen, ev. står man på planen norr om Caféet. Ett snabbt tumult uppstår där LH skadas eller rentutav dödas. Här kan hjälmen vara ett mordvapen, kläder kan åkt av i tumultet, tex jacka eller tröja.

GM slänger in LH i skuffen och leder bort mopeden bakom Caféet. Slänger in hennes lösa tillhörigheter i passagerarsätet, telefon, hjälm, jacka, handskar och telefon mm som sedan hittas längs med färdvägen på passagerarsätet. Kanske telefonen bryts isär här och nu.

I panik kör han mot Martorp och gör sig av med lösa saker allteftersom, var det möjligtvis så att fynden gjordes på vänster sida om vägen?
2015-07-02, 11:18
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Plats för parkering bör ju MGM känt till pga uppsikt från ladan/arbetsplatsen.
Troligtvis inte. Hon hade bara kört dit med mopeden en gång och den stod på fel sida från ladan sett.

Sen, åtminstone nyckeln borde han inte ha lämnat kvar där den satt. Det var ju en så uppenbar signal om att allt inte stått rätt till. Men detta kanske kan förklaras av amfetaminhypotesen.
2015-07-02, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det spelar fortfarande ingen roll om toan finns i ladan eller spritfabriken, eftersom de ligger intill varandra. Lisa behöver inte ha vetat om det fanns någon toalett, och hon kan ha vetat det, eller varit totalt okunnig. Avståndet till spritfabriken, en minuts gångväg, har ingen betydelse. Båda hypoteserna, att Lisa sökte sig till ladan/spritfabriken för att gå på toa, eller att GM låtsades gå på toa när han ertappades, är fullt möjliga.

Jag är inte besatt, låt oss diskutera trådens ämne, inte varandra.

Då är vi fortsatt av olika åsikt och det är då enligt din tolkning inte ovanligt att man lämnar pick och pack likt personliga ägodelar som nycklar etc för att jaga rätt på wc i sannolikt för tidpunkten, visuellt övergivna byggnader. Bröderna var väl lediga under söndagar?

Du har rätt, vi ska inte diskutera varandra. Då var det från början dumt att du kommenterade andras stolliga inlägg och hädanefter vänder vi inte kappan efter vinden.
2015-07-02, 11:22
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Troligtvis inte. Hon hade bara kört dit med mopeden en gång och den stod på fel sida från ladan sett.

Sen, åtminstone nyckeln borde han inte ha lämnat kvar där den satt. Det var ju en så uppenbar signal om att allt inte stått rätt till. Men detta kanske kan förklaras av amfetaminhypotesen.
Jag menar att det ju var fler som parkerade sina mopeder där, sen tidigare också.

Hur menar du med att GM inte borde lämnat nyckeln kvar?

Sen undrar jag fortfarande över om inte en nyckel till caféet ändå förvarades i ladan..

Edit: Stämmer inte parkeringsplatsen enligt denna bild? (Andra bilden uppifrån)
http://www.expressen.se/gt/viktiga-fyndplatserna-i-lisa-holm-fallet/
Senast redigerad av ME077 2015-07-02 kl. 11:26.
2015-07-02, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kan ju bero på din bakgrund?

Skyldig är du om du begått en olaglig handling – alldeles oavsett om du kommer dömas för den eller inte.
Visst du kanske vet att du begått en viss handling, men hur vet du om du om det var en olaglig handling? Det är något som en domstol slår fast, och deras grundläggande princip är att man är oskyldig tills man bevisats skyldig utom rimligt tvivel.

Det är en ganska grundläggande princip för alla rättssystem som är värda namnet.
2015-07-02, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
lång text.
De enda häktningsperioder som överstigit 2 veckor som jag sett, där den häktade motsätter sig häktningen, är där åklagaren inväntat ett specifikt analysbesked el liknande som är väntat anlända ett specifikt datum som är längre än 2 veckor. Det är så "uppenbart...utan betydelse" har tolkats om man tittar till praxis.

Min synpunkt var i respons till de som ville få det till att den långa häktesperioden var ett tecken på ovanligt stark bevisning. Det jag menade var att det har absolut ingen sådan betydelse utan att om man ska utläsa någonting av det så är det isåfall det motsatta. Om bevisningen var ovanligt stark så hade man inte behövt göra sig angelägen om att få förlängd häktningsperiod eftersom man hade haft gott om bevisning att visa upp om 2 veckor för att berättiga en omhäktning.
2015-07-02, 11:34
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Jag menar att det ju var fler som parkerade sina mopeder där, sen tidigare också.
OK. Men just henne med moped behöver han inte ha sett.
Citat:
Hur menar du med att GM inte borde lämnat nyckeln kvar?
Detta skrek ju "bortrövande". Hon skulle inte frivilligt försvinna iväg en längre bit med nyckeln i sin dyrgrip.
2015-07-02, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Inget belastningsregister trots sex år i Sverige
[Vad har det med ett överfall att göra? Ta Caroline Stenvall tex.]

Sågs dricka kaffe med brorsan strax före försvinnandet
[Mamman har rimligtvis hört detta av andra litauer, vilka skulle detta vara och var har de isf hört detta ifrån? Skulle så vara fallet så hade brodern och frugan kunnat lämna alibi men istället frisläpptes de.]

Kroppen hittades på en jordbruksfastighet intill en väg där ingen förbipasserande kan missa den
[Kroppen hittades i en av allt att döma låst fastighet dit MGM hade nycklar]

Han plockar upp en handske på vad som troligen är mordplatsen i andras åsyn
[CS mördare var väldigt behjälplig för polisen, så behjälplig att man fattade misstankar ]

Trots god lokalkännedom hittas saker utefter en annan väg än den närmaste
[Pga. lokalkännedom tog GM den väg som är minst risk för upptäckt]

Jag tycker mordet på LH har samma förtecken som Caroline Stenvall, något tumult har uppstått MGM kunde inte tillåta sig tillrättavisas av en liten tjej. Kanske möttes bara deras vägar när hon skulle köra iväg?
MGM var i så fall antagligen lättkränkt och/eller onykter (läs: utan impulskontroll) med tillgång till bil. Allteftersom det tekniska rullas upp kommer starkare och starkare bevisning bli svårare för MGM att förklara utefter sin begränsade förmåga att dölja sitt brott.

Vi ser redan en advokat som darrar och hoppas på att polisen godtar olika förklaringar till hur DNA avsätts. GM är rökt, tro mig.
Du listar upp en massa orelevanta saker som bevis på att han är skyldig men sen när en person kommer med relevanta indicier som bevis på oskuld så godtar du inte det. Hur ska du ha det?

Personer som begår mord/sexbrott och är så gamla som MGM är i stort sett alltid dömda för brott tidigare. Att enstaka personer inte varit det är inget som avfärdar det faktumet.

De kanske har lämnat alibi för brodern.. va vet du om det? Åklagaren har kanske bara avfärdat alibit eftersom de är närstående.

Angående handsken är du ju bara tramsig, det var inte bara han som rörde den. Varför inte rikta in sig på någon av de andra?

Ja man kan ju vända o vrida allting hur man vill, det enda som spelar roll är BEVIS, inte teorier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in