2015-06-27, 15:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag minns bara att den uppgiften har florerat väldigt länge. Har för mig att det har stått i flera tidningsartiklar också.

Ja, det har florerat länge och jag undrar om det är en skröna, trådsanning, en faktauppgift från polisen?
Att mobilen stängdes av ganska omgående kan jag återfinna i media - men inte klockslaget hittills.
Därav funderingen.
2015-06-27, 15:14
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmrg
Nja. missförstå mig rätt, men nog hade jag innerst inne förstått att jag inte skulle få så mkt respons från alla "FB-poliser", som vet bäst. Nog är det så att jag har min polislegitimation sedan många år tillbaks i tiden och också kan bevisas om så erfordras. Vänner har jag också inom gamla morkommiis
ionen, men vi kan låta det vara glömt. Jag inser att det inte finns ngt intresse av att följa fakta, så jag slutar naturligtvis med att kommentera fakta. Hej då!

Du blev otrevligt bemött i tråden, tyvärr mycket vanligt. Men din teori baserades inte på fakta utan just en teori. Vet du något mer som gör att dina kollegor har denna teori?
2015-06-27, 15:14
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Nej, et generellt uthämtande av material i ett mordfall kan ske utan misstanke till person.

Källa på att polisen kan ta ut skyddade teleuppgifter från telebolagen på random person utan misstanke?

Det finns lagar som reglerar vad telebolagen kan och får lämna ut till polisen och andra myndigheter.
2015-06-27, 15:21
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Jag tror att polisen sitter på en radda av bevis mot MGM.

Man sitter inte med fyrtal i ess utan man sitter med en street flush!

Då det är bra med rätt fakta så postar jag denna länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Pokerhand "Straight Flush" heter uttrycket såkallad färgstege på svenska.
Senast redigerad av HenkeEdge 2015-06-27 kl. 15:48.
2015-06-27, 15:22
Medlem
Stina-Linas avatar
Här är fondens bg om någon vill ha det

I stället för blommor önskar familjen en gåva till Lisa Holms Minne, Bg 5002-0197.
2015-06-27, 15:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Helt obegripligt att GM lät mopeden stå kvar med nyckel och hennes tillhörigheter, om denne fortfarande fanns kvar i området. Om hon blev indragen/tvingad in I en bil som lämnade platsen så förklarar det allt men om hon drogs in I ladan/mjölklokalen så borde GM snabbt undanskaffat mopeden, först tillfälligt så att det hade sett ut som att Lisa lämnat platsen, och sedan under natten kört den långt från platsen.

Beror kanske på att gärningspersonen inte bor i den omedelbara närheten men ändå har en koppling till Martorp och ladan, ingen känd koppling till offret, tidigare ostraffad?

Två personer hade kunnat undanskaffa mopeden och samtidigt röva bort Lisa, kanske tyder mopeden på att det var endast en gärningsperson?
2015-06-27, 15:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det står följande i sammanfattningen (spoiler):
" 18.30 är Lisas mobil helt avstängd pga att batteriet är slut (det var lågt) eller att den har blivit avstängd av okänd person."

Vet du vart/via vem uppgifterna framkommer att de sista signalerna från mobilen är kl 18.30?
Gång efter annan framkommer detta klockslag och det diskuteras de 7 kritiska minuterna från sms till föräldrarna kl 18.23.

Tråden är stor och jag är väl vilse i pannkakan - hittar inte uppgifterna och söker källhänvisning.

Jag har läst i tråden från början och det var polisen som direkt gick ut med att sista smset skickades 18.23 och att mobilen stängdes av 18.30. Den uppgiften ska så klart ha ändrats eller dragits tillbaka. Men den kom ursprungligen från polisen
2015-06-27, 15:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Slagit larm är givet. Men det var omständigheter som inte hennes föräldrar visste om än. Även fast dom hade rätt i sin oro. I mitt tycke ganska förvånande att ni omedelbart, misstänker att något kan ha hänt. Kan tänka mig det blir mycket rännande för er som tänker så. Det var inte ens sent, 17åringar som passar tider kan inte vara vanligt. Det var på landet inte i någon förort. Men där ser man hur föräldrar tänker olika.

Även fast jag fortfarande tror på någon annan förklaring.

Lisa hade meddelat sig att hon strax skulle köra hem, hon kommer inte hem, svarar kanske inte på samtal, mobilen död, pappan finner mopeden med nyckeln i, Lisa är spårlöst försvunnen. Det behövs inte mer för att ana att något har hänt henne.
2015-06-27, 15:39
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Lisa hade meddelat sig att hon strax skulle köra hem, hon kommer inte hem, svarar kanske inte på samtal, mobilen död, pappan finner mopeden med nyckeln i, Lisa är spårlöst försvunnen. Det behövs inte mer för att ana att något har hänt henne.

Ja att mobiler dör i brist på batteri, händer ju aldrig. Och att en 17åring kan komma sent händer ju aldrig. Och att en 17åring kanske står och pratar med sina kompisar, som drar ut på tiden. Händer ju aldrig.
2015-06-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
GM måste vara helt i avsaknad av fantasi presis allt som har gorts har gjorts fel. Inte ett rätt!
Otroligt att GM överhuvudtaget kan lägga tak renovera byggnader osv med en hjärnkapacitet som är 0.
Vilket huvud är det här som har styrt tankeverksamheten.

När det nedre huvudet får styra så kan resultatet bli så här bedrövligt.
Det finns vetenskapliga studier av bananflugors sexliv, som visar att i princip alla strategier finns där redan: smicker, självförhärligande, uppvaktning med presenter....till slut våldtäkt. Det kan ge en uppfattning om hur stor del av hjärnan som sköter denna business. Mäktig är den dock. (sagt med något vemod av en gammal man).
2015-06-27, 15:41
Medlem
Vem eller vilka kände till att LH skulle köra moped till och från arbetet?
Vad gjorde LH mellan kl 18.00-18.23?
Var det höger eller vänster mopedhandske som återfanns i ladan?
Var LH höger eller vänsterhänt?
2015-06-27, 15:41
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Kan man lägga fram det så att polisen förstår att det handlar om ett riktigt försvinnande så finns det ju inga hinder för polisen att dra igång med stort pådrag direkt. Uppenbarligen lyckades pappan förmedla att det var på allvar.

Jag tror inte att det fanns info om hot mot Lisa eller om person i området. Det räckte med de omständigheter som förelåg; SMS:et om att åka hem, mobil avstängd, moppe kvar, nycklar i låset. Något hade hänt.

Och det stämmer ju. Något hade hänt. Det var befogat att köra stort pådrag direkt.

Just. Och den första rubriceringen var särskild händelse (innan det blev människorov). Därigenom kunde polisen avsätta större resurser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in