Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-10, 10:38
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
Nu har jag inte läst hela tråden, nyss hemkommen från semester...
Mopeden hade nycklarna i. Men har det framkommit om mopeden varit vält/skadad? Har bara läst att den var "körklar".

Om någon överfallit henne i närhet av mopeden borde den välts och skadats.
Troligast om så inte är fallet är att någon kallat på henne och hon självmant gått från mopeden. Då ökar sannolikheten för att det är någon hon känner.
Hade det varit han som betett sig illa alt. någon "skummis" så hade hon nog försökt köra därifrån.

det är så jag föreställer mig det också. att någon hon känner eller nyligen har träffat (kanske på caféet) kallar henne till sig till sitt fordon, och där antingen rycker henne eller övertalar henne att följa med. förutom mopedens tillstånd så borde ett eventuellt tumult även ha märkts av arbetskamrater. hon verkar vara en ordningsam tjej så att hon skulle blivit övertalad att hoppa in i ett fordon och lämna nyckeln till mopeden i tändningen känns kanske mindre sannolikt, men vem vet.
Medlem
Midus avatar
Enbart för att något är osannolikt behöver det inte avfärdas.
Vad är det som är svårt med att begå ett planerat och genomtänkt dåd?

Psykopater har sällan problem med nerverna, oftast är de kallsinniga och beräknande.
Det behöver inte handla om mord, våldtäkt etc. Det kan finnas andra motiv till vad som synes vara ett bortförande.

Varför avfärda "Hollywood-teorierna" då filmer inte sällan inspirerar människor?
Jag ser inte det svåra i att planera och genomföra ett bortförande av en tonårsflicka.
Kan någon faktiskt komma med argument till varför man ska avfärda ett genomtänkt och beräknat dåd, på annan grund än statistisk sannolikhet? Bara för att det är osannolikt behöver det varken vara svårt eller ogenomförbart, det är snarare ni som ställer er emot detta som verkar ha en övertro på polisväsendets förmåga.

Sverige är ett glesbyggdsland, ej heller så stort till ytan. Brottsoffer och förövare kan ha förflyttat sig långt, helt utan att dra till sig uppmärksamhet. Och som någon tidigare skrivit, ett lik kan dumpas eller gömmas, oavsett är det inte givet att det hittas med en gång. Nationen kryllar inte direkt av orienterare och hundägare som rör sig i ostigad terräng 24 h om dygnet veckans alla dagar.
Senast redigerad av Midu 2015-06-10 kl. 10:41.
Medlem
David_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Polisscanner? Avlyssna Rakel alltså. Utveckla gärna

Vad ska jag utvärdera din jävla nolla!
det finns folk som sitter på rätt koder och kan lägga upp LIVE sändning ifrån närområde och polisområde västra Götaland.

Dock inte denna länk, men du verkar ju tro att det är omöjligt, hahah återigen visar du dina okunskaper!

http://polisradio.net/
2015-06-10, 10:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Jag drar på en recon till helgen som det verkar.

Tar tacksamt emot fler tips i PM på platser att undersöka i närliggande område. Ödegivna husvagnar, torp eller fabrikslokaler. Grottor, raviner, dammar.

Gärna åt Kinne-Kleva/Götene-hållet, då vägen där mobildelar upphittades är en genväg om man vill ta sig åt Götene till.

Jättebra, men håll kontakt med någon så att du inte själv blir liggande med brutet ben i någon grotta, utan att någon vet var du är!
2015-06-10, 10:39
Medlem
Eftersom hon inte hittats i närområdet än och då det saknas vittnen så bör man kanske börja utgå ifrån att GM haft tillgång till bil. Jävligt svårt och riskabelt annars att tvinga med sig någon en längre bit. Har GM tillgång till bil kan kroppen vara dumpad var som helst i princip, från Trelleborg till Boden.
2015-06-10, 10:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Nu har jag till skillnad från många andra här semester denna vecka så har faktiskt kunnat läsa i princip hela tråden. Brukar inte följa försvinnanden och liknande så mycket men just detta har jag fastnat för.

Det jag undrar är väl mer än generell fråga. Jag förstår att man inte har kopplat in MPS för att om 100-tals människor går skallgång så kan de förstöra eventuella bevis. Samtidigt så hade nog dessa 100-tals människorna kunnat scanna av ett betydligt större område än vad militären och polisen har klarat på egen hand. Så prioriterar man högre att få tag i GM än att försöka hitta BO? Kanske anser man att det är lättare att hitta BO med bevis mot en eventuell GM?

Jag förstår att man helst vill båda men det är en generell tankegång som har slagit mig de senaste dagarna. Hon skulle ju teoretiskt kunna ligga någon stans allvarligt skadad någon stans.

Jo det är väl sådant där som polisen får överväga rätt ordentligt. Teorin om att hon fått skjuts av någon på MC och fallit av, föraren berusad och rädd för att bli fälld för brott smiter iväg och hon kryper iväg och ligger skadad någonstans. I ett sånt läge är ju ett sök av så många som möjligt det enda rätta. Men om nu hon är bortförd från platsen så behöver man ju hitta varje lilla minsta spår för att om möjligt kunna få något att gå om GM.

Rätt stora överväganden men som sagt polisen brukar ju ha rätt. I fråga om att många unga försvinner och där det inte blir så här stort för man vet om med all största sannolikhet att det är frivilligt till nu då när det är stort pådrag direkt. Kan inte minnas direkt om de haft fel någon gång.
2015-06-10, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det är så jag föreställer mig det också. att någon hon känner eller nyligen har träffat (kanske på caféet) kallar henne till sig till sitt fordon, och där antingen rycker henne eller övertalar henne att följa med. förutom mopedens tillstånd så borde ett eventuellt tumult även ha märkts av arbetskamrater. hon verkar vara en ordningsam tjej så att hon skulle blivit övertalad att hoppa in i ett fordon och lämna nyckeln till mopeden i tändningen känns kanske mindre sannolikt, men vem vet.

Enligt uppgifter ska det inte ha varit någon som helst skada på mopeden. Tumult skulle inte kunna ha upptäckts av arbetskamrater då dessa hade lämnat platsen tidigare än LH. Det är även grus på denna platsen vilket borde kunnat visa på bråk.
2015-06-10, 10:41
Medlem
Nod2013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Eftersom hon inte hittats i närområdet än och då det saknas vittnen så bör man kanske börja utgå ifrån att GM haft tillgång till bil. Jävligt svårt och riskabelt annars att tvinga med sig någon en längre bit. Har GM tillgång till bil kan kroppen vara dumpad var som helst i princip, från Trelleborg till Boden.
Gm kan ha henne fånge som sexslav i sin villa
underjordisk källare, ljudisolerat
Sverige är glest bebott
2015-06-10, 10:41
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
Känns som att vi kan utesluta leken helt. Nu har jag bara skummat igenom några utländska artiklar kring ämnet, men där har väl ungarna försvunnit spårlöst, som väl är hela syftet med det? Varför skulle Lisa då lämna så mycket spår efter sig? "Allt för konsten", men att dessutom sabba sin telefon som är en stor del i de flesta 17-åringars liv.
Utesluta den helt tänker jag inte göra förrän 72 timmar löpt ut eller något som gör att teorin faller ändå. Det betyder inte att jag anser att det är det minsta troligt. Hur osannolikt det än är, är det en mer trolig teori än de många här har basunerat ut. Med dessa foliehattars logik kan hon ju ha köpt en trasig telefon på Blocket och stampat sönder själv för att sprida ut. Men det är klart att det inte är så.

Enda anledningen till att jag ens nämnde detta är att jag inte vill att hon ska vara död. Världen är redan mer än tillräckligt rutten för att det ska vara så. Men tyvärr finns bara en mikroskopisk chans till ett bra slut på det här fallet.
2015-06-10, 10:42
Medlem
Disclosures avatar
Hur kopplar ni videon som heter "13" till mgm Jo*an V*dman? Är det initialerna som det spekuleras i?
2015-06-10, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues

De står ganska stadigt på stödet om hon just satt sig på mopeden satt i nyckel och satt på hjälm och skrev SMS
Nån kom bakifrån och drog bort henne
2015-06-10, 10:43
Medlem
pmupss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David_S
Vad ska jag utvärdera din jävla nolla!
det finns folk som sitter på rätt koder och kan lägga upp LIVE sändning ifrån närområde och polisområde västra Götaland.

Dock inte denna länk, men du verkar ju tro att det är omöjligt, hahah återigen visar du dina okunskaper!

http://polisradio.net/

Förr kunde man lyssna på polisradion, men iom rakel går det inte att lyssna och de är den radiokommunikationen som används idag. Man kan säkert lyssna på gamla, om den fortfarande används, men lär inte sägas något betydande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in